Peer Neslein fortæller:
På kortet kan du se vores kørerute for denne dag, hvor vi skal køre fra Uppsala til Umeå, en strækning på små 600 km. Tiderne på kortet gælder personbiler på en dejlig dag, men vi er i de kolde vintermåneder og har en campingvogn hægtet efter bilen, så tiderne bliver anderledes. Vi kører fra Uppsala kl 8 og forventer at være på First Camp Umeå kl. 18.00, måske lidt før. Vind og vejr afgør vores rejsetider.

Det er mørkt uden for mens vi spiser morgenmad, men vi glæder os til turen, som er den længste etapepå Nordlys Turen 2017.

Her ser du vores gasforbrug for de 2 første døgn, mellem de 2 streger. Vi kører jo ikke kun på gas, men bruger også vores el-patron når vi kobler 230 volt til campingvognen på campingpladser. Jeg har også 2 stålflasker med, til når det bliver koldere, men det er meget rart med en ny vogn og lige se hvad den bruger af gas. Så derfor bruger jeg kompositflasker til at starte med. Temperaturen har indtil videre ligget på -2 til -3 grader, men i dag og i aften, forventer vi at temperaturen faldet til omkring -6 grader.

Vejene er stadig fine uden sne, så det tegner til en god rejsedag.

Efter en times kørsel fra Uppsala kommer vi til Dragon Gate, hvor vi traditionen tro drejer af og stopper.

Vi skal lige have et billede hvor vi holder foran den lille kinesiske by, som rummer hotel, shop, restaurant m.m., men stedet for nysgerrige turister som os, åbnes først kl 10-20. Og klokken er 9 nu.

En dansk campist, ved en svensk campingvogn og en bil fra Japan ved et kinesisk hus, opført i Sverige.

Så er vi nået til Gävle.

E4 bugter sig gennem smukke landskaber med sparsom sne.

Så er vi havnet bag en militær konvoj, som vi faktisk har overhalet i formiddags, hvor vejene var bredere. Men de har nok passeret os da vi spiste frokost. Men her kan vi ikke overhale.

Mens Mads kører er jeg gået i gang med at lave dagens dagbog, selv om det godt kan være lidt svært at have adgang til internettet, redigere billeder og skrive tekster, mens vi kører. Resten må jeg lave når vi er fremme sidst på dagen.

V kører i området der hedder Höga kysten, som er ganske smukt.

Der er ikke fast is alle steder på fjorden, så året i år er mildt indtil videre.

Vi har kørt siden kl 8 i morges og klokken er nu omkring 15.30 og dagen går på hæld. Vi mangler ca. 120 km til campingpladsen i Umeå, så det er mørkt når vi er fremme.

Vi er ankommet til First Camp Umeå og klokken er kun lidt over 17. Receptionen er lukket, men de har lagt bomkort og nøgler til strømudtag til os.

I morgen skal vi køre de sidste ca. 400 km til Jokkmokk. Vi forsætter af vejen langs den Botniske Bugt til vi drejer af vej 97 de sidste ca. 100 km til Jokkmokk og den vej forventer vi helt sikkert er belagt med is og visse steder løse rener.

Så sidst på dagen i morgen triller vi ind på Arctic Camp i Jokkmokk.