Nordkapp 2022 dag: 4 – Geiranger til Halland Camping i Rennebu (Ørnevejen) (Reklame)

Peer Neslein fortæller:
Jeg lovede at bringe et billede fra dag 3 hvor vi så en Elg på Valdresflya. Mona Raeder som er med på turen med Jes Schütt i deres Hymer autocamper var hurtig på aftrækkeren og fik dette dejlige billede i kassen. Tak for lån af billedet Mona.

Tilbage til Geiranger som vi skal køre fra i dag. Her til morgen er krydstogtskibet fra i går sejler men der ligger andre skive i storfjorden.

Geiranger Camping er en dejlig campingplads med orden i tingene og mange besøgende.

Her er billedet fra i går da vi ankom hvor det store krydstogtskib lå lige uden for campingpladsen.

Vores rejse fortsætter mod Nordkapp og i dag skal vi først op ad Ørnevejen og dens hårnålesving.

Vi er kørt fra campingpladsen kl. 9.00 så der er ikke mange andre på vejene, så det gør det nemt for vores 15 vogntog at komme op ad Ørnevejen.

Vi besøgte udsigtplatformen på toppen af Ørnevejen i går i vores personbiler, hvor vi selvfølgelig tog de deltagere med som kører autocamper. Vi forventede ikke at vi lige kunne parkere 15 vogntog ved udsigtsstedet.

Her er så et kig ned mod Geiranger og krydstogtskibet.

Vi har været heldige med vejret indtil videre. Og det er skønt synes Signe.

Her kigger vi over mod de 7 søstre som er 7 delt vandfald.

Her ser du starten på Ørnevejen.

Fra Ørnevejen er vi kørt til Eidsdal-Linge færgen som skal sejle os over til Linge hvor vi fortsætter mod Trollstigen. Der er nummerpladeregistrering så vi betalte ikke på færgen, men der kommer en regning med posten.

På vej mod Trollstigen er der nogle spændende bjergveje som stiger mod de ca. 852 meter som vejen ved Trollstigen ligger i. Temperaturen falder i takt med at vejen stiger. Det ses også af det meget sne. Trollstigen åbnede i 1938.

Vi skal lige ud på de smarte platforme og gangstier der er blevet bygget for ikke så mange år siden. Her er det flot udsigt over de 9 hårnålesving.

Det er altid spændende at køre på små snoede veje med en campingvogn på krogen. Det er derfor jeg kører i en Kabe der kun er 230 cm bred.

Trollstigen fører en tæt på Stigsfossen som sender bragende vand lige forbi vejen.

Vi er på vej od bunden sammen med vores deltagere.

På vej ned er der ind imellem lige tid til at kigge ud over kanten af vejen fra bilen. Turen går godt for os og alle deltagerne fra vores rejsegruppe, så vores næste mål er Halland Camping i Rennebu ca. 200 km fra Trollstigen.

Vi slutter dagen på Halland Camping i Rennebu, hvor de fleste trænger til en stille aften med afslapning. I morgen er en transportdag med omkring 400 km på menuen.

Mens jeg sidder og arbejder på denne dagbog om aftenen, banker det på døren og en af vores trofaste deltager på vores ture, Jan Olesen fra Tåstrup overrækker mig en flaske vin og siger tak for hyggeligt selskab gennem 13 år. Jan har altid været frisk til at tage med på vores ture store som små. Jan har været med på Ture til USA, Rusland, Polarcirklen, Hitlers Ulveskanse og meget mere. Ofte ringer jeg til Jan og siger ” Jeg skal til Norge på en vintertur og teste en campingvogn. Trænger du ikke til at få tjekket din vogn”. Jan er altid frisk og det er altid rart at være et par vogne afsted på vinterture. Så kan man hjælpes ad med vinterteltet, eller trække hinanden fri. Tak Jan.

På gensyn i morgen

Signe & Peer (2 generationer)