Cirka 11 procent fremgang i antallet af nyregistrerede campingvogne ser det ud til at ende op med efter et ellers eksplosivt salgs-forår.
– Det er et ret beskedent resultat set i lyset af et nærmest eksplosivt forårssalg, forklarer Per Højgaard, direktør for det markedsledende mærke i Danmark.
– I foråret havde vi stadig varer på hylderne og det kunne aflæses direkte på indregistreringstallene der praktisk talt eksploderede i foråret, og hvis vi stadig kunne levere, ville vi nok have solgt op mod 20% flere campingvogne og endnu flere autocampere hos Adria, fortsætter Per Højgaard.
Indregistreringstallene var for en enkelt måned næsten 100% højere sammenlignet med samme måned sidste år, og fra sæsonstart i september og frem til april var de samlede indregistreringstal steget med over 30%. Derfor er 11% for hele året også et beskedent resultat som kunne have været meget højere.
Transport-stop, produktions-stop, leverance-stop
Allerede i starten af april måned begyndte produktionsstabiliteten hos ADRIA at opleve udfald.
Proppen i Panama-kanalen, og nedlukning af flere store industrihavne i østen resulterede i store forsinkelser af dele til produktionen som allerede var sendt afsted i containere. De strandede simpelthen rundt omkring på havne og skibe verden over.
Værst af alt er, at verdens-transporten endnu ikke har indhentet det efterslæb, det har skabt, og at vi stadig vil være påvirket året ud – hvis ikke længere.
– Vi kan umuligt producere den volumen som vi havde forventet når vi ikke kan få dele. Og for Danmark vil det betyde, at vi stadig kan opleve forsinkelser, og i værste fald ikke kan få alle de vogne som vi ellers kunne sælge, forklarer Per Højgaard.
Rift om vognene
Med disse udsigter bliver der rift om vognene i den kommende sæson – eller i hvert fald indtil verdens produktionsapparater og transport-kanaler er blevet genstartet og kører planmæssigt.
– Lige nu kan vi se, at der handles rigtigt mange vogne hos forhandlere til levering i det tidlige forår. Det ser vi også som en reaktion fra kunder som forsøger at sikre sig, i en periode hvor der er mangel på vogne, fortæller Per Højgaard.
Vi har et problem!
Både som producent, men også som importør og forhandler er det et udfordrende marked at bevæge sig i. Man er gået fra at kunne levere produkter med Schweizisk præcision, til en virkelighed hvor man glæder sig, hvis bare vognen kommer nogenlunde efter planen.
Oveni dette har branchen oplevet en høj tilgang af nye campister mens der modsatrettet har været færre vogne at sælge.
– Sagt på godt jysk har vi et rigtigt trælst problem – specielt set i lyset af at vi naturligvis gerne vil levere til tiden så kunderne kan komme godt på campingferie. Men med den aktuelle verdenssituationen, vil vi være udfordret et stykke tid endnu, forklarer Per Højgaard.
Flere leverandører og ny fabrik skal ændre situationen
– Vi arbejder på højtryk for at øge kapaciteten ved både at finde nye leverandører af dele til produktionen, og ved at øge kapaciteten i produktionsapparatet. Allerede fra starten af næste år flyttes vores produktion af VANs til en anden nærtliggende fabriksanlæg, og det frigiver ekstra kapacitet allerede i løbet af næste år, afslører Per Højgaard.
Men indtil da slås vi videre med leverancesvigt, forsinkelser, leverance-usikkerhed og alle de ekstra opgaver der er fulgt i kølvandet på COVID-19 pandemien.