IMG_3227

Mange kender problemet med at traditionelle køleskabe ikke kan køle mere end omkring 20 grader lavere end udetemperaturen, så hvis turen går sydpå og temperaturen er 35 grader uden for, er der 15 graders varme i køleskabet. Men mange lader sig snyde ved ikke at have et termometer i køleskabet. De tager blot en sodavand eller øj ud af køleskabet og siger ”den er da dejlig kold”. Sådan føles det også når den er 15 grader når udetemperaturen er 35 grader.
For Tommy og Pia Lerche var det irritationsmoment at de på ferieture sydpå ikke havde et køleskab i deres Kabe som kunne køle og sikre at madvarerne ikke blev dårlige, så de besluttede at få skiftet deres traditionelle køleskab i deres Kabe til et kompressorskab.
Campingferie.dk har tidligere testet kompressorkøleskabe som Caravelair introducerede, bl.a. i en skuffe model som er indbygget under køkkenbordet. Kompressorkøleskabe er som vi kender dem i vores hjem. De kan køle uanset udetemperatur.

Pia og Tommy kontaktede Benno fra Lunderskov Camping som er deres forhandler og han var med på ideen med at undersøge om køleskabet i deres Kabe kunne skiftes til et kompressor køleskab. De fandt frem til dette WAECO Cool Matic HDC 195 kompressorkøleskab med følgende mål:

Nettoindhold (ca.) 173 l
Fryseboks 41 l
Spænding 12/24 V DC
Gennemsnitligt strømforbrug ca. 40 W
Strømforbrug 2,2 Ah/h ved en udenomstemperatur på +25 °C 3,4 Ah/h ved en udenomstemperatur på +32 °C ved en indvendig temperatur i køleskabet på +5 °C i begge tilfælde
Isolering PU-skum hele vejen rundt
System Automatisk beskyttelse mod ombytning af poler Dynamisk ventileret trådrørskondensator Fuldhermetisk kompressor med integreret styreelektronik Mekanisk Trinløst indstillelig termostat Underspændingsbeskyttelse/elektronisk sikring
Materiale Hus og døre i metalplade, indvendigt rum af slagfast polystyren
Farve Hus: hvid, Dørramme: hvid
Mål (B x H x D) 500 x 1210 x 585 mm
Vægt (ca.) 33,0 kg
Kvalitetskendetegn Indvendig belysning, dør med magnetisk tætning, variable dørhænglser og låse (i højre/venstre side), to separate døre
Leveres med 1 grøntsagsskuffe 3 hylder i sikkerhedsglas, to kan højdeindstilles Dørbakker Gitterhylde i fryseboks
Godkendelser e-certificeret (EMC-/køretøjsdirektivet)

 

Kvalitetskendetegn

  • Dybfrost ned til -18°C
  • Velegnet til solenergidrift
  • Stor ***-fryseboks med separat dør
  • Transportlås

B1-1

Pris for kompressor køleskabet ligger på ca. kr. 12.000 incl moms (2018)

Kører på 12 volt hele tiden For at dette kompressorskab skal fungere skal det have adgang til 12 volt, da det IKKE kører på gas. Der kræves derfor en omformer som sikrer 12 volt samt et 12 volt batteri (kræves ikke på en Kabe som har 12 volt anlæg). Sluttelig skal man montere et solcelle anlæg på f.eks 120 watt som sikrer at køleskabet kan køre når man holder stille hvor man ikke har adgang til 230 volt. Bemærk at køleskabet kører på 12 volt hele tiden. På en campingplads hvor du får 230 volt sørger omformeren for at køleskabet får 12 volt.

Andre mål Udfordringen ved dette kompressorskab var at det ikke havde de samme mål som det indbyggede køleskab i Kabe. Det nye skab var flere cm mindre i bredden og højden. Så opgaven for Benno og værkstedet hos Lunderskov Camping var at indbygge og tilpasse køleskabet til vognen. Efter 12 timers arbejde var det nye køleskab monteret. Benno oplyser at han forventer at de fremover kan montere det på 10 timer, nu da de har monteret det første.

Hvad koster det? (2018 priser)
Kompressor køleskab              kr. 12.000
Montering 10 timer                  kr. 5.000
Solcelle anlæg                            kr. 5.000
Prisen er baseret på at campingvognen har 12 volt anlæg og batteri.

Operationen lykkedes Pia og Tommy har nu fået deres Kabe hjem fra Lunderskov Camping og glæder sig til den kommende sommer hvor de rigtigt kan teste køleskabet, men selvfølgelig har de testet det for at se hvordan det fungerer. Pia og Tommy fortæller: Vi har leget lidt med vores køleskab, solceller og forbrug. Vi har et batteri på 95 AMP. Kapaciteten på vores batteri er 13,7 v.

Fredag kl. 16 stod batteriet på 12, 9 volt da vi tændte køleskabet

Vi satte varme på ( gas CV var 5 grader og vi satte den til at varme op til 21 grader)
Kl. 18 tændte vi lys i CV – batteriet stod på 12,8 volt
Kl. 22 slukkede vi lyset og satte temperaturen til 18 grader – batteriet stod på 11,8 volt
Kl. 7.15 temperaturen op på 20 grader – batteriet stod stadig på 11,8 volt
Kl. 7.45 tændte vi lys og radio, skyllede toilet 2 gange – batteriet stod på 11,7
Kl. 8.05 satte vi varmen op til 21 grader og så gik alarmen. Så kunne den ikke mere.

Hos os har der været meget lidt lys, meget gråt og mørkt. Så jeg tvivler på at solcellerne har virket/ ladet op. Lørdag aften var vognen varm på 20 grader.

Kl. 19.45 slukker for strømmen – batteriet er på 13,7

Vognen har bare stået med konstant varme og med køleskabet kørende

Her kl. 11 står batteriet på 12,3

image5

Konklusion

Som nævnt tidligere har Campingferie.dk haft gode oplevelser med kompressor køleskabe i Caravelair, men måske burde Kabe og andre producenter kraftigt overveje om de ikke skulle tilbyde deres kunder at kunne vælge mellem det traditionelle køleskab eller et kompressorskab. Det tror vi på redaktionen at mange ville sætte stor pris på. Ikke mindst de mange der tilbringer deres sommerferier mod syd.

 

 

Annonce:

Efterlad din kommentar