Jagten på det tunge vand – Del 5 – Færgen Hydro saborteres

1

Peer Neslein fortæller:
Jeg lovede den anden dag at du nok skulle få et billede af mit Isabella Transit med fronten monteret, så det kommer her, før vi kaster os ud i den spændende historie om det tunge vand i Rjukan.

 

Efter at fronten er kommet på mit Transit har jeg fået en dejlig udsigtsplads i hjørnet af forteltet, hvor der er læ i de dage hvor det har blæst. Men i dag er solen kommet meget frem.
Efter at fronten er kommet på mit Transit har jeg fået en dejlig udsigtsplads i hjørnet af forteltet, hvor der er læ i de dage hvor det har blæst. Men i dag er solen kommet meget frem.

 

Jeg er kørt ca. 15 km fra Rjukan Camping til Tinnsøen og det lille færgeleje i Mæl, hvor jernbaneskinnerne fra Tungtvands fabrikken slutter i færgelejet.
Jeg er kørt ca. 15 km fra Rjukan Camping til Tinnsøen og det lille færgeleje i Mæl, hvor jernbaneskinnerne fra Tungtvands fabrikken slutter i færgelejet.

 

4

Rjukanbanen slutter her ved færgelejet i Mæl
Jernbanen var vigtig under 2. verdenskrig da det var den der skulle fragte det tunge vand fra Vemork værket til færgen, som så skulle sejle det ned i bunden af den 30 km lange Tinnsø, hvor det skulle videre med tog mod Tyskland.
Efter en vellykket sabotage af Tungtvands fabrikken ved Vemork kraftværket, blev produktionen forsinket men kom i gang igen. Så bombede amerikanerne fabrikken og selv om ikke mange bomber ramte målet, var det dog nok til at tyskerne besluttede at flytte produktionen til Tyskland. Nu skulle man bare lige have transporteret det sidste tunge vand fra fabrikken i Rjukan til Tyskland.

 

De norske modstandsfolk var i radiokontakt med England og meddelte at de mente at en sabotage i form af en eksplosion af færgen midt på søen var sidste chance. Problemet var at der også ville være civile nordmænd ombord foruden det tyske vagtpersonale.
De norske modstandsfolk var i radiokontakt med England og meddelte at de mente at en sabotage i form af en eksplosion af færgen midt på søen var sidste chance. Problemet var at der også ville være civile nordmænd ombord foruden det tyske vagtpersonale.

 

Færgen som du ser i den lille havn i dag, er en søsterfærge til Hydro. Den eksisterende færge hedder Ammonia. England meddelte at aktionen skulle gennemføres uanset at det desværre ville koste civile livet.
Færgen som du ser i den lille havn i dag, er en søsterfærge til Hydro. Den eksisterende færge hedder Ammonia. England meddelte at aktionen skulle gennemføres uanset at det desværre ville koste civile livet.

 

2 sabotører sneg sig ombord, men blev stoppet af en norsk vagtmand, som de bildte ind at de var på flugt fra tyskerne så de måtte lige gemme deres rygsække væk. Mens den ene sabotør snakkede med vagtmanden gik de 2 andre ned i bunden af skibet og lagde 8,4 kg sprængstof nede ved kølen, sammen med en tidsudløser, som en lokal butiksindehaver havde fremstillet. Og så var det bare med at komme væk til en ventene bil og væk fra området. Ammonia på billedet spiller i øvrigt Hydro i den norske TV-serie "Kampen om det tunge vand" som er sendt på TV2.
2 sabotører sneg sig ombord, men blev stoppet af en norsk vagtmand, som de bildte ind at de var på flugt fra tyskerne så de måtte lige gemme deres rygsække væk. Mens den ene sabotør snakkede med vagtmanden gik de 2 andre ned i bunden af skibet og lagde 8,4 kg sprængstof nede ved kølen, sammen med en tidsudløser, som en lokal butiksindehaver havde fremstillet.
Og så var det bare med at komme væk til en ventene bil og væk fra området. Ammonia på billedet spiller i øvrigt Hydro i den norske TV-serie “Kampen om det tunge vand” som er sendt på TV2.

 

Senere ankom godsvognene med det tunge vand under svær bevogtning. De blev kørt ombord mens tyskerne holdt vagt.
Senere ankom godsvognene med det tunge vand under svær bevogtning. De blev kørt ombord mens tyskerne holdt vagt.

 

De gamle togvogne er alle fra tiden omkring 2. verdenskrig.
De gamle togvogne er alle fra tiden omkring 2. verdenskrig.

 

Detaljer fra de gamle togvogne.
Detaljer fra de gamle togvogne.

 

En af de gamle vogne.
En af de gamle vogne.

 

Norsk Hydro stod bag jernbanen.
Norsk Hydro stod bag jernbanen.

 

Gammelt sporskifte på havnen.
Gammelt sporskifte på havnen.

 

En af de andre gamle færger ligger i færgelejet, hvor Hydro sejlede fra søndag den 20. februar 1944 på sin skæbnesvangre tur.
En af de andre gamle færger ligger i færgelejet, hvor Hydro sejlede fra søndag den 20. februar 1944 på sin skæbnesvangre tur.

 

Gammelt materiel.
Gammelt materiel.

 

Måske en gammel mandskabs eller vagtvogn.
Måske en gammel mandskabs eller vagtvogn.

 

Ammonia til kajs i Mæl.
Ammonia til kajs i Mæl.

 

Søndag den 20. februar 1944 var Hydro på vej over Tinn søen med sin last af tungt vand, da bomben eksploderede kl. 10.25. I løbet af få minutter krængede færgen og kl. 10.45 sank færgen på 430 meter ned til bunden af Tinnsøen. 14 nordmmænd og 4 tyske soldater omkom, mens mange blver reddet af lokale fiskere og bønder der havde hørt eksplosionen. Dermed var kampen om det tunge vand endelig slut.
Søndag den 20. februar 1944 var Hydro på vej over Tinn søen med sin last af tungt vand, da bomben eksploderede kl. 10.25. I løbet af få minutter krængede færgen og kl. 10.45 sank færgen på 430 meter ned til bunden af Tinnsøen. 14 nordmmænd og 4 tyske soldater omkom, mens mange blver reddet af lokale fiskere og bønder der havde hørt eksplosionen.
Dermed var kampen om det tunge vand endelig slut.

 

Tekst & foto: Peer Nelsein
© www.campingferie.dk 2015

 

 

Annonce:

Efterlad din kommentar