Nordkapp Vintertur 2015 – Del 11 – Fra Kautokeino over Karesuando til Jokkmokk (Reklame)
Peer Neslein fortæller:
Klokken er 8 om morgenen og vi holder uden for Kautokeino Camping og når man ser farverne på himlen tegner det til en dejlig dag. Vi har overnattet der hvor vi holder og det har været fint.
Det har været en fornøjelse at køre med mit vogntog som har fungeret perfekt på turen. Nu kender jeg jo Kabe, men min Toyota Land Cruiser har været en drøm at køre i. Den har kørt 8,4 km/l og det er jeg tilfreds med. Den er chiptunet og har omkring 200 hk og et drejningsmoment på omkring 500 Nm.
Vi forlader Norge og kører ind i Finland som vi lige skal krydse igennem og vores telefoner springer en time frem i tiden, da Finland er en time foran de andre nordiske lande.
Vi forlader Finland og kører ind i Sveriges nordligste by Karesuando, hvor knivfabrikken af samme navn har ligget i mange år. Her har jeg en aftale med Per-Erik Niva som overtog fabrikken for et par år siden og som har løftet Karesuando Knive op i en klasse for sig selv, med hensyn til design og kvalitet.
Her er et lille udvalg af firmaet mange produkter, som man nu skruer lidt ned for at koncentrere sig om et udvalg af de mest populære varer som knive og økser.
Materialerne der anvendes er lokale materialer som birketræ, skind fra Elg og Ren, renhorn og gevir fra elg. Stålet er fra Kiruna.
Karesuando knive har bl.a. fremstillet en række knive til mellemøsten med brillanter i skæftet. Prisen for denne er kr. 25.000. Men så er bladet også Damascusstål. Mon ikke min kone ville blive glad for at få lidt brillanter.
Jeg køber denne lommekniv med et blad på 6,5 cm. Jeg har længe ønsket mig en samisk lommekniv og nu er den der. Prisen er omkring kr. 800 (svenske).
eg køber også denne lille dolk med en skede som kan sidde vandret i livremmen. Den er designet så man kan sidde ned, bl.a. til ryttere, bilister og andre, uden at den generer. Husk at tjekke knivloven før du medbringer og anvender knive.
Sidst på dagen skal vi lige prøve et fortelt uden stænger, men med luftkanaler, som skal på Hanne og Hennings campingvogn,
Hanne pumper teltet op med håndpumpen, men det er hårdt når det er koldt, da luftfylden er mindre i frostvejr, så der skal pumpes mere, men det lykkes.
En anden mulighed med luftteltet er at pumpe det op med en lille kompressor som får strøm fra bilens batteri.
Mads skal prøve luftteltet og tilslutter kompressoren til bilens batteri og teltets påfyldningshul. Man skal altså kun pumpe op et sted.
Teltet har en slags gardiner som sidder fast med velcro som er nemme at rulle ned, da de skal gemmes i posen under hvert vindue.
Tak for atter en dejlig dag i de nordiske lande. Det er dejligt igen at være tilbage i Jokkmokk, som ikke længere er fyldt med udstillere, men er blevet en rolig by med en rolig campingplads. Men absolut et besøg værd.
I morgen går turen til Umeå og vi er spændte på at se hvordan vejret arter sig, så vi måske i løbet af nogle dage kan prøve at køre på tørre veje.
På gensyn
Mads & Peer
Stormjægerne