Nordkapp Vintertur 2015 – Del 3 – Fra Uppsala til Umeå (Reklame)

IMG_1502a

Peer Neslein fortæller:
Det er morgen og klokken er halv 8 og vi har aftalt at vi skal køre klokken 8, da vi skal køre 640 km fra Uppsala til Umeå i dag. Det fryser kun -4 grader og bilens motorvarmer er startet og bilens batterier er ladet op siden i går, så alt burde fungere som det skal. Og det gør det.

Vi er på vej ud af Uppsala hvor man godt kan se at de har fået meget sne i år.

Vi er på vej ud af Uppsala hvor man godt kan se at de har fået meget sne i år.

 

På E4 fyger sneen godt og vi vælger at blive i det inderste spor hvor vejen er ganske rimelig.

På E4 fyger sneen godt og vi vælger at blive i det inderste spor hvor vejen er ganske rimelig.

 

Jeg har 3 skærme i vognen. Min indbyggede navigator kunne ikke finde campingpladsen i Umeå, men det kunne min Garmin 2585. Den nederste skærm er bakkameraet på bilen, som er dækket af sne.

Jeg har 3 skærme i vognen. Min indbyggede navigator kunne ikke finde campingpladsen i Umeå, men det kunne min Garmin 2585. Den nederste skærm er bakkameraet på bilen, som er dækket af sne.

 

På en rasteplads ser vi lige et par nye Kabe campingvogne på vej mod nord, som os.

På en rasteplads ser vi lige et par nye Kabe campingvogne på vej mod nord, som os.

 

Vi drejer af da vi ser skiltet til Dragon City.

Vi drejer af da vi ser skiltet til Dragon City.

 

Vi skal da lige have et billede foran den kinesiske by nord for Uppsala, men de åbner først kl. 10.00, så det vil vi ikke vente på, da vi har langt at køre i dag.

Vi skal da lige have et billede foran den kinesiske by nord for Uppsala, men de åbner først kl. 10.00, så det vil vi ikke vente på, da vi har langt at køre i dag.

 

Jeg skal da også lige have et billede foran den kinesiske port.

Jeg skal da også lige have et billede foran den kinesiske port.

Det fyger en del og det kan nogle gange være svært at se hvad det er der kører foran os.

Det fyger en del og det kan nogle gange være svært at se hvad det er der kører foran os.

 

Vejbanen er spejlblank og glat og en chauffør er ude og glide på den. Det kan være en chauffør fra Østeuropa med sommerdæk. Selv os med vinterdæk og pigdæk er det en rigtig skøjtebane.

Vejbanen er spejlblank og glat og en chauffør er ude og glide på den. Det kan være en chauffør fra Østeuropa med sommerdæk. Selv os med vinterdæk og pigdæk er det en rigtig skøjtebane.

 

En anden lastbil kan ikke komme op ad en lille bakke og holder i vejkanten mens hjulene snurrer.

En anden lastbil kan ikke komme op ad en lille bakke og holder i vejkanten mens hjulene snurrer.

 

Det er en dejlig natur men det er bare ekstremt glat ind imellem. Vi ser biler i grøften, som vi ikke når at fotografere, så det er en hård dag, når vi skal køre 640 km. Med 60 km/t går dagen hurtigt, mens vi kommer langsomt frem.

Det er en dejlig natur men det er bare ekstremt glat ind imellem. Vi ser biler i grøften, som vi ikke når at fotografere, så det er en hård dag, når vi skal køre 640 km. Med 60 km/t går dagen hurtigt, mens vi kommer langsomt frem.

 

Her er vejen hugget direkte gennem klipperne.

Her er vejen hugget direkte gennem klipperne.

 

Vi kører et langt stykke bag en saltspreder som kører meget meget langsomt.

Vi kører et langt stykke bag en saltspreder som kører meget meget langsomt.

 

Mørket falder på og jeg begynder at lave dagbøger mens vi kører, da det tager til at vi først er på campingpladsen i Umeå mellem 19 og 20. Altså en arbejdsdag bag rattet på næsten 12 timer. I morgen er vores mål Jokkmokk som kun ligger 430 km væk. Det glæder vi os til. Så kører vi nemlig ind i Samernes og Renernes land.

Mørket falder på og jeg begynder at lave dagbøger mens vi kører, da det tager til at vi først er på campingpladsen i Umeå mellem 19 og 20. Altså en arbejdsdag bag rattet på næsten 12 timer. I morgen er vores mål Jokkmokk som kun ligger 430 km væk. Det glæder vi os til. Så kører vi nemlig ind i Samernes og Renernes land.

 

På gensyn
Mads & Peer
De 2 snemænd

Tekst & foto: Peer Nelsein & Mads Nielsen
© www.campingferie.dk 2015

Annonce:

Efterlad din kommentar