Nordkapp Vintertur 2015 – Del 10 – Russenes – Nordkapp – Russenes

Peer Neslein fortæller:
Da vi ankom i går aftes og jeg åbnede min gaskasse var det som at kigge i en kummefryser, som du kan se på billedet. Lad mig understrege at gaskassen har været lukket som den skal. Så konklusionen må være at der er ganske god cirkulation som der skal være i en gaskasse, så evt. udsivende gas bliver ledt bort.

Sneen er faktisk paket ret så kompakt i gaskassen, men fyret har kørt upåklageligt siden vi kørte hjemmefra på gas, suppleret med elpatron på nogle af campingpladserne.

Som det ses i baggrunden sner det en del og et par storme er på vej.

I løbet af aftenen blæser det op så flagene blaffer og sneen tiltager.

Her overnatter vi mens en ny storm raser hen over hovedet på os.

Næste morgen er vi glade for at vi valgte at holde i læ langs bygningerne, da vinden kom fra vest, bag fra bygningerne. Min bror Jann der på sin computer har adgang til vores tracker i campingvognen, havde foreslået at vi holdt sådan, da han havde tjekket vejret. Tak Jann.

Vi holder faktisk ikke på campingpladsen da den ligger omme bag bygningen du ser, men her ligger sneen meterhøj. Men der ligger også en del af campingpladsen på den anden side af vejen, direkte ned til vandet, bag fotografen. Der ligger høj sne på området og vi fandt nogle el udtag i væggen på motellet som også hører til Russenes Camping. Dem bruger vi. Vi betaler kr. 180 pr. vogn og får samtidigt en nøgle til toilet og bad. Klokken er 7.30 om morgenen og vi skal til Nordkapp i dag, men pga. af vinden som stadig ikke har lagt sig, lige som vi har hørt i radioen at flere veje er lukket pga. vejret, tør vi ikke flytte vores campingvogne, som holder dejligt i læ.

Vi pakker vores bilen og kl 8. kører vi mod Nordkapp, hvor der er kolonne kørsel kl 11 og kl 12, med tilbagekørsel kl 13 og 13.45.

Da vi kører fra campingpladsen blæser det igen meget kraftigt, flagene blaffer i vinden og i radioen advarer de igen om lukkede veje og udkørsel.

Så er vi på vej mod Europas nordligste punkt Nordkapp, som bliver mit 10. besøg. 8 sommer besøg og 2 vinter besøg.

Skyerne farer hen over himlen og vejret ændrer sig hele tiden.

Der er nogle grimme vejstykker hvor vinden, når det er uvejr, slår ned i klipperne og kaster lette køretøjer rundt på vejen.

Vi ser ikke mange biler på turen mod nord.

Med 108 km tilbage til Nordkapp er vejen spærret. Efter en times tid får vi oplyst, at vejen er spærret flere steder, lige som tunnelen til Magerøya hvor Nordkapp ligger, ligeledes er spærret. Efter yderligere ventetid er Klokken er nu blevet så mange at vi ikke kan nå at komme ud til den sidste kolonne kørsel i dag og samtidigt får vi at vide at hvis de pludselig skulle åbne vejen, kan de ikke garantere at vi kan komme tilbage i dag. Vejret er ingen herre over. Det er samtidigt blæst op igen og vi er glade for, at vi ikke holder med vores campingvogn på krogen. Så vi beslutter at vores store eventyr slutter her, kun 108 km fra Europas nordligste punkt Nordkapp, Vi har haft en fantastisk tur som foreløbig har strakt sig over 2.680 km og vi har lige så langt hjem.

Vejrudsigten for de dage hvor vi skulle ramme Nordkapp viser sne og kraftig vind langs hele kysten. Nordkapp ligger lige nord for glatføreskiltet.

Vi slutter ikke her! – Flere dagbøger er på vej
Som nævnt er vi 2.680 km hjemmefra, så du kan følge os videre de næste dage, hvor vi bl.a. vil fortælle og vise dig billeder af hvordan vi bor i vores vogn, vi skal også kigge på et fortelt der pumpes op, vi skal besøge en samisk knivfabrik og så skal vi sige farvel til vores rejsefæller Hanne og Henning når vi kommer til Jokkmokk igen om nogle dage.

Mød os i Herning
Sluttelig har vi lige en deadline hængende over hovedet, da vi skal udstille vores Kabe i forbindelse med ”Ferie for Alle” i Messecenter Herning og den skal være i Herning senest tirsdag den 17. februar 2015, hvor udstillingen bygges op.

Så hvis du skal på ferie- og campingudstilling i Herning, så kom lige forbi Kabestanden i hal E, hvor vi står med rene negle og rent tøj, men måske er vores campingvogn ikke nået at blive vasket. Men vi er.

Vi klipper lidt film og billeder sammen som vi viser på en Tv-skærm ved vognen. Du kan også selv gå en tur ind i vognen, som har været vores hjem på Vinterturen til Nordkapp.

På gensyn på www.campingferie.dk de næste dage samt på vores FacebookInstagramTwitter og ikke mindst www.YouTube.com/campingferie  hvor du finder over 20 spændende videoklip fra turen.

På gensyn
Mads & Peer
Sneuglerne

Husk der kommer flere dagbøger de næste dage