20161121_083543
Rasmus og Peer spiser solgryn og drikker juice til morgenmad efter deres første nat i Vega.

Vintertesten af Danmarks billigste campingvogn blev skudt i gang i går, hvor Rasmus og Peer Neslein fra Campingferie.dk hægtede den lette Vega 365 rejsevogn på krogen og satte kursen mod Oslo, hvor de har overnattet.

Peer Neslein fortæller:
Temperaturen lå på omkring frysepunktet i går da vi gik i seng og det samme her til morgen. Vi har haft en fin nat i dejlig varme, selv om der kan være stor varmeforskel i en vogn med punktvarme. Men det har fungeret som det skal.

På vores tur op gennem Sverige havde vi slukket for varmen i vognen da den bliver trukket ud lige så hurtigt som den kommer. Med så lille en vogn kan vi varme den op i løbet 10 min. Da vi startede varmen i går kl 18.00 stod gassen ved den øverste streg. Her til morgen gik gassen til den næste streg, så du kan se hvad vi har brugt i løbet af natten.

20161121_082123aOmkring klokken 9 er vi klar til afgang sammen med vores gode ven Jan Olesen, som har været med på de fleste af vores guidede campingture. Så han har fået lov til at følge os på denne tur i sin egen vogn.
Jans vogn er en LMC 520 og den ser meget stor ud i forhold til min lille Vega 365.

20161121_095258

Vi har forladt Oslo og der er kun lidt sne at se langs vejen. Det er rart Jan er med i sin campingvogn, så han kan tage billeder af vores vogn mens vi kører.

Jeg kan se Jans vogntog i bilens spejl, da jeg ikke behøver spejle på bilen. Jeg må sige at Vega er smal om hofterne med en bredde på 205 cm i forhold til campingvogne på 230 cm eller 250 cm.

Jeg har taget en afstikker fra landevejen da jeg gerne vil ned til fjorden hvor jeg kan kigge over til øen  Utøya, som (desværre) blev verdenskendt da en gal mand forklædt som politibetjent dræbte 67 personer med skud, mens 1 druknede og 1 blev dræbt ved fald. Gerningsmanden var den 32-årige nordmand Anders Behring Breivik, som samme dag havde detoneret en bilbombe i Oslos centrum.

fullsizerender

Når man står og kigge over på øen kan man ikke undgå af mærke en knugen i sin mave. På klipperne står rester af lys som besøgende har stillet med udsigt til øen.

På dagens køretur fra Bogstad Camping til beitostølen skal vi 223 km, men det er vel at mærke på mindre veje og i vores tilfælde pludselig meget glatte veje og tåge. Men det skifter hurtigt i løbet af få minutter flere gange i løbet af dagen.

Vi har gjort holdt på en dejlig rasteplads for at filme et indslag om turen. Og stedet her ser perfekt ud.

20161121_120428a

Vi taler lidt om hvad vi vil lave her før vi går igang.

20161121_120408

Jeg fortæller om Vega 365 som den jo hedder, mens det tidligere navn var Opus. Men nu er det i min verden blevet til en lille dame.

img_3032På rejsen ser vi de skiftende landskaber som her, med klipper, sne og blå himmel. Smukt,

Igen skifter vejret og vejen er pivglat, hvilket vi opdager flere gange. Jeg kører med vinterdæk på hele vogntoget, mens Jan kører med pigdæk på hele vogntoget. Så vi klarer os selv om hastigheden hurtigt falder væsenligt.

Vi har stillet op på Beitostølen Camping mens termometeret siger -6. Så der bliver hurtigt tændt for varmen i Vega. Vi har haft den tændt nogle gange i løbet af dagen, da vi har vand på vognen, men ovnen er blæst ud de fleste gange. Men nu kører den.

Der er klart vejr nu hvor klokken er 18 og jeg skriver denne dagbog, så måske kan vi komme ud og sidde et par timer og kigge efter Nordlys. Men det kræver en del held fortæller en af de lokale, som har set det flere gange, men han understregede også at han var gammel. Så man skal altså være tålmodig. Men når man som jeg har en hvis alder, har man ikke råd til at fråse med tiden. Den skal nemlig bruges til noget.

På gensyn i morgen hvor vi må se om vi var heldige.