Bayern er et overset område, for mange er det blot noget der skal overståes på vej til Italien eller Kroatien. Men hvis man ikke lige kun er til badeferie, er det sydlige Bayern et meget spændende område. Vi besøgte det i juni måned 2010, hvor vi på en måned oplevede storslåede landskaber, smukke byer og Bayerns lunefulde vejr.
Vi havde temperaturer fra 2 grader til 38 grader. De første dage var det regn i stride strømme, der kom så meget, at floderne gik over deres bredder, men derefter havde vi mest rigtig sommervejr med blå himmel og en bagende sol.

009 Ruhpolding

Vores første mål var en campingplads ikke langt fra den lille by Reit im Vinkl, Camping Seegatterl er en typisk vinterplads og så sommer var lig med lavsæson, så her kunne vi bruge campingcheque.
Pladsen lå ved liften op til et stort vandre- og skisportsområde.
Der var en del fastligere, men de brugte tilsyneladende kun campingvognen om vinteren, en meget stille plads de 14 dage vi boede på pladsen.
Men pladsen er desværre ikke med i campingchequeordningen mere, men der er mange campingpladser i området, der modtager campingcheque og acsi-kort, alt afhængig af tidspunktet du rejser på.

008 Camping Seegatterl

Efter et par dage klarede det op til det smukkeste sommervejr, så vi kørte til Königsee, hvor vi ville en tur med Jennerbahn, der er en kabinelift, der begynder nede i byen og går til toppen af Jenner.
Vi var fremme ved billetsalget da det åbnede, så køen var til at overse, men da vi var på vej op, kunne vi se, at der allerede var en lang kø.
Fra toppen af Jenner – 1.800 m.o.h. – er der en unik udsigt over Alperne og Königsee.
Området er fint til vandreture, så der kan godt bruges en hel dag heroppe.

012 Königsee

Næste dag havde vi besluttet at tage med på en sejltur på Königsee også her kan det betale sig at være lidt tidligt fremme, da der hurtigt bliver rift om billetterne til turbådene. Alle turbåde er elektriske.
Efter korttids sejlads stopper båden ved Echowand” (Ekkovæggen), her kan man få oplevelsen af et fantastisk mangedobbelt ekko. Tidlige brugte man en lille signalkanon, men idag medbringer kaptajnen en trumpet, som han trutter i.

010-Königsee

Og snart er vi fremme ved Sct. Bartholomä kapel, der oprindelig har været jagtslot. Båden ligger til og de fleste passagerer går i land.

011-Königsee

Efter en times tid tager vi båden videre til søens sydlige del, her er der mulighed for spændende traveture inden turen igen går tilbage til Königsee.
Vi fortsætter til Rosfeld vejen, der er betalingsvej.
Vejens højeste punkt er den 1.600 meter høje Hennenköpfl, her kan man se direkte over på de sneklædte Alper.

015 Hennenköpfl

016 Hennenköpfl

På vejen ned fra Hennenköpfl til Berchtesgaden møder vi dette skilt, vejen falder med 24%!
Men vi er heldigvis på nedad og iøvrigt også uden campingvogn. Lidt senere bliver det overgået af en mindre vej, her er stigningen på 29%! Jo, vi er ved Alperne.

017 Hennenköpfl

Byen Berchtesgaden, der ligger smukt med bjergtinderne Watzman i baggrunden. Byen har en hyggelig bymidte og ikke langt fra byen kan man se et saltmuseum og køre med et lille tog ind i saltminerne. En spændende oplevelse, ikke mindst for børn og barnlige sjæle.

021-Berchtesgaden

Vejret tegner godt, dagen begynder lidt diset, men vi håber det letter i løbet af formiddagen. Så vi sætter kursen mod nord til den lille by Prien ved søen Chiemsee, herfra afgår der både til øerne Herreninsel og Fraueninsel.
En sø mange passerer når de kører på morvejen fra München til Østrig.
Der er ikke meget trængsel ved billetsalget til morgen, det er også forholdsvis tidligt. Morgendisen er endnu ikke helt lettet.
Der er kun 10 minutter til afgang, så det er bare med at finde den rette båd.
Sejlturen til den største af øerne – Herreninsel – tager ca. 20 minutter, så vi er snart fremme. Her blev et af Tysklands ældste munkeklostere anlagt i 765. Det fungerede som kloster i over 1000 år, det blev lukket i 1808 og forfaldt indtil kong Ludvig II købte øen i 1873 og indrettede de gamle klosterbygninger til kongebolig.
I dag bruges bygningerne til bl.a. hotel.

031 Herren insel

Men Ludvigs helt store lidenskab var at bygge slotte, så allerede i 1878 gik han i gang med at opføre et  slot på øen. I øvrigt det største af de 3 slotte kongen nåede at påbegynde forskellige steder i Bayern. Der blev bygget på slottet i 7 år inden byggeriet blev stoppet, på grund af finianceringsproblemer, de mange byggerier tærrede hårdt på familieformuen.
Byggeomkostningerne var da løbet op i det svarer til trekvart milliard nutids kroner.
Da byggeriet stoppede var flere af rummene endnu ikke færdige, men til gengæld var de rum og saloner der var færdige overdådigt udsmykkede.
Kongen døde den 13 juni 1886 under mystiske omstændigheder.

032 Herren insel

I parken på slottes forside er der placeret mange store springvand. Alle udsmykket med figurer og opdelt efter forskellige temaer.

033 Herren insel

Man kan vælge at gå rundt på øen eller blive fragtet med hestevogn.
Tiden går hurtigt på Herreninsel, det er snart frokost, så vi går tilbage til anløbspladsen og tager med til den næste ø – Fraueninsel, hvor det store Benediktiner nonnekloster ligger helt ned til anløbspladsen.
Frauninsel er meget frodig med blomsterrige haver, der går helt ned til søens bred.

035 Fraueninsel

Efter en spændende dag kører vi tilbage til campingpladsen ved Reit im Vinkl.
Der er nu snart gået 14 dage så det er tid til at fortætte videre langs Alperne mod vest til nye og spændende områder i Bayern.

051 Sne-ensian (Gentiana nivalis)