Efter et par uger med små korte ture i bilen, hvor jeg selvfølgelig har haft min motorvarmer kørende i 30-45 min hver morgen, vågnede jeg op til næsten -7 grader søndag morgen. Ordene kommer fra Peer Neslein som hen over jul og nytår  har arbejdet med at færdiggøre Campingbladet, som skulle udkomme den 8. januar 2018.

Peer Neslein fortæller:
– Jeg synes godt nok at jeg de sidste dage kunne høre at motoren ikke lige sprang igang om morgenen, men den startede. Men her søndag morgen ville jeg teste den, så jeg tænkte at den skulle køre en lille times tid  med motorvarmeren i gang,  så al is var væk fra bilen ruder.

Da jeg kom ud til bilen var al is da også væk fra ruderne, men da jeg drejede nøglen drejede motoren vel bare en halv omgang – og så stod den stille. Motorvarmeren kørte endnu, så den slukkede jeg og tænkte, at batterierne (der er 2 batterier monteret på min Toyota Land Cruiser) hellere måtte hvile sig lidt, mens jeg ladede min jumpstarter op før jeg prøvede at starte bilen.
Imens kunne jeg så skrabe min kones bil af som var fyldt med is på ruderne, både ude og inde. Hun har nemlig ingen motorvarmer. Det tog pænt lang tid men jeg fik da varmen. Det blev så til en tur i Lisbeths bil så den lige blev varmet godt igennem og ruderne renset og tørret for is og vand.

Da jeg kom tilbage var min Jumpstarter ladet op og nu blev det spændende.

Jumpstarteren er en Jumpstarter-21 som ifølge informationerne kan klare dieselbiler op til 3 liter som min er. Det første jeg tænkte på da jeg åbnede motorrummet var motorvask! Jeg kan godt se, at jeg kører meget om året i al slags vejr på alle typer veje men uanset hvad så skal den meget snart motorvaskes.

 

Men tilbage til Jumpstarteren. Jeg læste brugsanvisning da jeg var meget opsat på at få min bil startet så jeg ikke skulle ringe til vejhjælp. De medfølgende kabler blev tilsluttet den røde (plus) og den sorte (stel) hvorefter jeg satte stikket i Jumpstarteren som jeg så tændte. Så var det bare ind i bilen og dreje nøglen – og motoren startede uden problemer.

Det som er en selvfølge med at bilen starter bliver pludselig en stor ting når den gør det efter der har været problemer.

Efterfølgende kørte jeg en tur på en times tid og i morgen skal jeg have målt mine batterier igennem, da der måske er problemer med det ene. Men så vil jeg skifte begge, med mindre de er ok og det er mine korte ture og flittige brug af motorvarmeren der har dræbt dem.

Tak til jumpstarteren som reddede min dag. Jeg kører altid med min jumpstarter i bilen og i dag fik jeg brug for den. Det er lige som en forsikring. Det er dejligt at have, men man bliver først glad for den når man får brug for den.

Læs om min Jumpstarter-21 her:

http://jepotech.dk/jumpstarter/