Lisbeth og Peer Neslein fra Campingferie.dk har lånt en Benimar Tessoro T 497 autocamper for at teste den på en campertur til Læsø, Fur og en tur gennem Nordjylland til Klitmøller (Cold Hawaii). Alt i alt en lille uges tid i en camper rundt i Nordjylland. Det er ikke så ringe endda.

Peer Neslein fortæller:
Efter vi har hentet vognen i Nibe hos Campingagenten.dk kører vi mod Frederikshavn hvor vi skal med færgen til Læsø kl. 20.30, så vi har god tid til at lære vognen at kende. Vi finder også et supermarked så vi kan fylde mad og drikkevarer i køleskabet på vognen. Vi får også fundet plads til tøj og pakket vores dyner ud. Så vi begynder allerede at føle os hjemme. Vi kører ned til Palmestranden i Frederikshavn hvor der holder flere campere og nyder solen og udsigten over havet.

Lisbeth kigger på kort over Læsø, mens jeg går vognen igennem for at se hvordan den fungerer.

Benimar er den mest købte autocamper de seneste år.

Autocamperen er som nævnt en Benimar Tessoro 497 med Northautokapp pakken som indeholder:
170 Hk Ford motor
9” Xzent F280 Radio
Ford Automatgear
Delivery Pack
Winter Pack
16” Alu-fælge
Metallak I mørkegrå og dekoration
Northautokapp signatur

Jeg vender tilbage med indholdet af Winter pack og Delivery pack som indgår i den ordrette Northautokapp pakke for vognen er yderligere udstyret med en del ekstra udstyr som jeg kommer til på turen.

Jeg har glædet mig til at teste denne autocamper bygget på Ford, da de fleste autocampere er bygget på Fiat.
Jeg kører selv i en Ford Kuga med 180 HK, automatgear og 4-hjulstræk så det bliver spændende at prøve en Ford som autocamper.

Læs mere om Benimar Tessoro T 497 på www.campingagenten.dk

Du skal lige se hvordan camperen er indrettet. Her står jeg med ryggen mod soveværelset og kigger frem i vognen. Det smalle bord kan selvfølgelig slås ud til det dobbelte. Førerstolene kan selvfølgelig også drejes rundt.

Her kigger jeg bagud i vognen til den brede dobbeltseng (Queens bed) og skabene.

I den ene side er der brusebad.

I den anden side er det toiletrum og håndvask.

Og så er der også lige en ekstra dobbeltseng oppe under loftet i området med siddegruppen. Du trykker blot på en knap så kører sengen automatisk ned.

Der kommer en film med gennemgang af hele autocamperen i et af de følgende dagbøger fra turen.
Der kommer ligeledes film fra hele turen.

Vi er kørt til Læsø færgen i Frederikshavn og venter på færgen.

På havnen i Frederikshavn står dette mindesmærke som fortæller at det er rejst ”til minde om ofrene efter branden på Scandinavian Star den 7. april 1990”.

Under teksten står der: Her fik 159 skæbner endelig sat en sten til lindring af smerte og erindring om afmagt. Æret være deres minde. Stenen er rejst af Scandinavian Stars danske støtteforening den 7. april 2020.

Lisbeth er klar til at køre ombord på færgen.

Så kommer færgen Margrete sejlende ind i havnen. Det er den vi skal med.

Vi betaler kr. 806 for en enkeltbillet og turen tager ca. 1 time og 30 min. og klokken 20.30 forlader vi havnen. Færgen sejler frem og tilbage hele dagen så der er mange afgange.

Klokken 22.00 kører vi i land på Læsø i Vesterø havn hvor mørket er faldet over øen. Jeg ringede til campingpladsen Læsø Camping & Hytteby for et par dage siden for at bestille plads og høre om det var ok at vi kom efter kl. 22.00. Det var helt ok sagde Lejrchefen. De er vant til at campisterne ofte ankommer med færgen efter lukketid. Campingpladsen ligger et par km uden for Vesterø havn. Så vi satte kursen mod campingpladsen. Den var nem at finde og vi tjekkede ind hos lejrchefen.
Autocamperen kom på plads og tilsluttet til 230 volt. Og så var det tid til en kop kaffe.

Men du kender måske følelsen af at ankomme i mørke og så finde den plads du skal bo på. Det er spændende at se hvor man holder næste morgen når det er blevet lyst.

Næste morgen ser vi hvor vi holder og himmelen er blå og solen er på himlen. Vi er i slutningen af april. Det tegner til en ny dejlig dag.

Det er nogle dejlige store parceller. Vi skal på ture i camperen hver dag, så det er bare at bakke ud og tage på opdagelse på Læsø. Det bliver spændende. Men først skal vi læse lidt om øen.

Læsø

Læsø er den største ø i Kattegat beliggende omtrent midtvejs mellem Frederikshavn og Gøteborg. Øen er på 118 km2 og har 1.764 indbyggere per 2021.  Øen bliver nævnt flere gange i nordisk mytologi bl.a. som hjemsted for jætten Ægir og som feststed for de nordiske guder, aserne.

Øen er nok mest kendt for sin saltsydning, der i dag er en velbesøgt turistattraktion, lige som den udgør en central del af øens historie.
Gårde med tangtage – de såkaldte tanggårde – bliver også ofte fremhævet som en central del af øens fortid og nutid.

Gennem en årrække (fra starten af 1990’erne og frem til 2006) udspillede der sig den såkaldte “bikrig” på øen. Denne stod mellem henholdsvis biavlere, der foretrækker den gule bi og avlere, der foretrækker den brune bi. Denne “krig” blev regelmæssigt nævnt i medierne.
Læsø er også efter kommunalreformen af 2007 en selvstændig kommune (Læsø Kommune), omend med et tæt samarbejde med Frederikshavn Kommune på en række områder. Både før og efter denne sammenlægning udgør øen Danmarks mindste kommune befolkningsmæssigt. Øen har ligesom andre danske småsamfund oplevet en generel tilbagegang i befolkningen gennem de sidste 10 til 20 år. Samtidig er fiskeriet – der var det centrale erhverv op gennem 1900-tallet – gået tilbage til fordel for erhverv med relation til turisme.
Læsø var i 2005 med i et pilotprojekt, der skulle kortlægge mulighederne for at omdanne i alt syv områder i Danmark til nationalpark. Læsø forlod imidlertid dette i september 2005, da 58% af øens befolkning valgte at stemme nej til projektet ved en vejledende folkeafstemning. Senere i marts 2022 blev Læsø Klitplantage, denne gang uden afstemning, udpeget som én ud af 10 naturnationalparker i Danmark af miljøminister, Lea Wermelin. Beslutningen mødte kritik fra flere lokalpolitikere og borgere.

Tanghusene

I dag skal vi på tur rundt på øen og bl.a. se tanghuse. Men det må du se og læse  om i del 2 af vores dagbøger fra Læsø.