Nordkapp Vintertur 2015 – Del 1 – Fra Brøndby til Jönköping (Reklame)


For mere end et år siden besluttede jeg, at jeg ville gentage min vintertur til Nordkapp, som jeg gennemførte i 2004, hvor jeg blev den første på Nordkapp med en campingvogn om vinteren. Ordene kommer fra Peer Neslein, som har været på et utal af campingture, siden han kastede sig ud som Danmarks første campist på fuld tid.
– Tiden flyver afsted og nu er vi kommet til dagen hvor den store rejse starter og selv om jeg har haft god tid til at planlægge og tænke på udstyr, flyver tankerne pludselig rundt i hovedet om vi, min kollega Mads og jeg, har husket det hele.
En ting vi ikke behøver huske er glæden ved at opleve campinglivets glæder og også udfordringer, da vi jo ikke kender dagen før den er gået. Men det er måske netop denne uforudsigelighed, der trækker mest i mig, samtidigt med at jeg holder ufatteligt meget af de store vidder og barske klima.
Jeg elsker når der er højt til loftet.

 

Land Cruiser og Kabe Vi skal gennemføre turen i min Toyota Land Cruiser 3,0 som jeg har haft i nogle måneder, samt i min Kabe Royal 590 som jeg nu har haft i et år tid. I den periode har den været Danmark rundt, ved Atlanterhavsvejen, I Sverige, Holland, Tyskland flere gange, Frankrig, Finland, Rusland og dejlige Bornholm. Alt i alt har den vel kørt 15.000 km.

Land Cruiser og Kabe
Vi skal gennemføre turen i min Toyota Land Cruiser 3,0 som jeg har haft i nogle måneder, samt i min Kabe Royal 590 som jeg nu har haft i et år tid. I den periode har den været Danmark rundt, ved Atlanterhavsvejen, I Sverige, Holland, Tyskland flere gange, Frankrig, Finland, Rusland og dejlige Bornholm. Alt i alt har den vel kørt 15.000 km.

 

For en uges tid siden var jeg i Jylland hos Vejle Bil Elektro, hvor jeg som på min sidste bil (Jeep) også fik monteret en Primepower lader (17 Amp) og en Megapulse som vedligeholder batteriet. Begge dele kommer fra www.DCT-Vejle.dk. I min Land Cruiser er der 2 batterier og laderen er på 17 Amp. Men læs hvad jeg har skrevet om Megapulse før. Læs mere her: Optimer dit batteri i bilen

For en uges tid siden var jeg i Jylland hos Vejle Bil Elektro, hvor jeg som på min sidste bil (Jeep) også fik monteret en Primepower lader (17 Amp) og en Megapulse som vedligeholder batteriet. Begge dele kommer fra www.DCT-Vejle.dk. I min Land Cruiser er der 2 batterier og laderen er på 17 Amp. Men læs hvad jeg har skrevet om Megapulse før.  

 

Her ser du motorrummet med de 2 batterier, et batteri (2x75 Amp) i hver side.

Her ser du motorrummet med de 2 batterier, et batteri (2×75 Amp) i hver side.

 

Her ser du min Primepower Champ 12 volt som lader bilen med 17 Amp, når den er tilsluttet 230 volt.

Her ser du min Primepower Champ 12 volt som lader bilen med 17 Amp, når den er tilsluttet 230 volt.

 

Laderen er monteret i motorrummet.

 

I min kofanger er der monteret et udtag til 230 volt, som jeg vil tilslutte om aftenen på campingpladserne, så Bilens batterier lades op så min motorvarmer kan køre en times tid om morgenen og bilen efterfølgende kan starte (håber jeg). Det vil tiden vise.

I min kofanger er der monteret et udtag til 230 volt, som jeg vil tilslutte om aftenen på campingpladserne, så Bilens batterier lades op så min motorvarmer kan køre en times tid om morgenen og bilen efterfølgende kan starte (håber jeg). Det vil tiden vise.

 

Brian Elkjær, der er indehaver af Vejle Bil Elektro, polerer lige mine forlygteglas, for at sikre at der er godt lys på vognen, da vi skal køre det meste af tiden i mørke når vi kommer nordpå. Pærerne er også blevet skiftet til de nye lysstærke pærer.

Brian Elkjær, der er indehaver af Vejle Bil Elektro, polerer lige mine forlygteglas, for at sikre at der er godt lys på vognen, da vi skal køre det meste af tiden i mørke når vi kommer nordpå. Pærerne er også blevet skiftet til de nye lysstærke pærer.

 

Her er vores pigdæk til bilen som blev monteret for nogle dage siden. Vi benyttede lige lejligheden til at tjekke om snekæderne passede. De første vi købte passede nemlig ikke. Og det er nu sjovere at finde ud af de ikke pakker på et varmet kontor, i stedet for ved Polarcirklen i -20 garders frost. Men disse passer og de skal monteres på forhjulene så vi kan styre. Der er ellers mange meninger om man skal køre med snekæder på 2 eller 4 hjul når man kører 4-hjulstrækker. Jeg valgte kun at have på forhjulene. Men jeg håber ikke vi får brug for dem.

Her er vores pigdæk til bilen som blev monteret for nogle dage siden. Vi benyttede lige lejligheden til at tjekke om snekæderne passede. De første vi købte passede nemlig ikke. Og det er nu sjovere at finde ud af de ikke pakker på et varmet kontor, i stedet for ved Polarcirklen i -20 garders frost. Men disse passer og de skal monteres på forhjulene så vi kan styre. Der er ellers mange meninger om man skal køre med snekæder på 2 eller 4 hjul når man kører 4-hjulstrækker. Jeg valgte kun at have på forhjulene. Men jeg håber ikke vi får brug for dem.

 

Jeg har også fået monteret et bakkamera, som jeg kan have tændt hele tiden når jeg kører. Det er ca. 1×1 cm og sidder på kofangeren over kuglen, så jeg kan bruge det når jeg bakker til min campingvogn. Når jeg kører uden campingvogn giver det godt udsyn bagud, ikke mindst når jeg vender og bakker.

 

Jeg ville ikke have bakkameraet kørt ind over min navigationsskærm, da ideen jo var at det kunne være tændt hele tiden. Så det har sin egen lille skærm som virker rigtig godt. Jeg har tidligere brugt bakkamera fra www.JepoTech.dk og det har jeg været glad for. Det bliver spændende at konstatere hvor meget jeg kan se af min campingvogn når den er hægtet på.

 

København – Jönköping, Sverige 350 km Kl. 10.00 forlader vi Brøndby og sætter kursen mod Helsingør og færgen til Sverige. Efter et par timers kørsel er det tid til at efterspænde hjulene på bil og campingvogn og få lidt frokost.

København – Jönköping, Sverige 350 km
Kl. 10.00 forlader vi Brøndby og sætter kursen mod Helsingør og færgen til Sverige.
Efter et par timers kørsel er det tid til at efterspænde hjulene på bil og campingvogn og få lidt frokost.

 

Vi er ankommet til campingpladsen i Jönköping hvor vi skal møde Hanne og Henning der kører i en ny Cabby, samt Lene, der kører alene i en Solifer. Og her holder de.

Vi er ankommet til campingpladsen i Jönköping hvor vi skal møde Hanne og Henning der kører i en ny Cabby, samt Lene, der kører alene i en Solifer. Og her holder de.

 

Vi mødes over en velkomstdrik fra min ”vinkælder” og nyder et glas Rosevin, men vi taler om turen. Hanne og Henning er gamle kendinge bl.a. fra vores sidste tur til Rusland, mens Lene der kører alene har besluttet at hun vil med til Nordkapp, men sin Solifer på krogen. Så Lene må være Danmarks modigste kvinde, når hun kaster sig ud i sådan en tur. Men Lene har været på Nordkapp tidligere på motorcykel, som hun selv kørte. Så hun er sej.

 

Vi vender tilbage til vores egen campingvogn og pakker de sidste ting ud og arbejder på vores dagbog som du læser nu. Mandag kører vi til Uppsala, en køretur på omkring 400 km, bl.a. gennem Stockholm og måske kommer der mere sne. Så der er lagt op til en ny spændende dag.

 

Du får lige et kort der viser hele rejseruten. Planen er, at vi formentlig kører samme vej ud og hjem. Men man skal aldrig sige aldrig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her ser du logoet fra sidste gang vi var på Nordkapp om vinteren.

 

På gensyn i morgen.
Mads og Peer
Rejsende i godt humør

Tekst & foto: Peer Nelsein & Mads Nielsen
© www.campingferie.dk 2015