Jagten på det tunge vand – Del 5 – Færgen Hydro saborteres (Reklame)
Peer Neslein fortæller:
Jeg lovede den anden dag at du nok skulle få et billede af mit Isabella Transit med fronten monteret, så det kommer her, før vi kaster os ud i den spændende historie om det tunge vand i Rjukan.
Rjukanbanen slutter her ved færgelejet i Mæl
Jernbanen var vigtig under 2. verdenskrig da det var den der skulle fragte det tunge vand fra Vemork værket til færgen, som så skulle sejle det ned i bunden af den 30 km lange Tinnsø, hvor det skulle videre med tog mod Tyskland.
Efter en vellykket sabotage af Tungtvands fabrikken ved Vemork kraftværket, blev produktionen forsinket men kom i gang igen. Så bombede amerikanerne fabrikken og selv om ikke mange bomber ramte målet, var det dog nok til at tyskerne besluttede at flytte produktionen til Tyskland. Nu skulle man bare lige have transporteret det sidste tunge vand fra fabrikken i Rjukan til Tyskland.
Tekst & foto: Peer Nelsein
© www.campingferie.dk 2015