Helgoland er beliggende i Tyske Bugt, 64 km i luftlinje fra Büsum, 2½ times sejlads med “Funny Girl” fra Büsum, der er beliggende ca. 100 km, 1 time 40 min. fra Frøslev Grænse.
Helgolands historie
Helgoland er dannet af en jernholdig sandsten, der som en horst er løftet op af de underliggende saltaflejringer. Det milde klima er begunstiget af Golfstrømmen, der giver Helgoland de dejlige, ikke for varme somre og de milde vintre, hvor termometeret sjældent kommer under 2 grader.
Helgoland er opdelt i “Unterland” og “Oberland”, der er opgivet mellem 182 og 260 trappetrin på de tre trapper mellem “under og over”, elevator kan benyttes mod betaling, der er oftest kø!
Helgoland har gennem årene haft en omtumlet tilværelse, under dansk, engelsk og nu igen tysk herredømme.
Under 2. verdenskrig forblev de fleste helgolændere på øen. Men den 18. april 1945 ødelagde britiske bombefly hele øen, mens civilbefolkningen søgte beskyttelse i øens bunker. Øen blev ubeboelig efter 1.000 britiske bombefly inden for 104 minutter havde kastet 7.000 bomber.
Efter 2. verdenskrig blev Helgoland igen besat af briterne, som 18. april 1947 forsøgte at bortsprænge hele øen, med andre ord fjerne Helgoland fra Verdenskortet, med forskelligt ammunition der skulle destrueres, svarende til 6.700 tons sprængstof. Men, “Helgoland ville ikke dø”. I 1952 blev øen givet tilbage til Tyskland og beboerne fik lov til at vende tilbage. En stor oprydning/opbygning forestod, hvor blandt andet mange blindgængere blev fundet og fjernet, bombe kratere på 100 m2 kan ses på “Oberland”.
Tidligere var Helgoland betydeligt større, og sammenhængende med Düne, hvor en stormflod i 1721 gjorde Düne til en ø. Hovedøen er ca. 1 km2, klitøen Düne ca. 0,7 km2. Hovedøen bliver i stormvejr kraftigt angrebet af bølgerne med det resultat, at klippevæggen nedbrydes. I de senere år har man bygget en mole på udsatte steder, især ude ved fuglefjeldet “Lummenfelsen”.
Helgoland er bilfri når vi ser bort fra ambulancen der har dieselmotor. Post, varetransport, taxaer, sightseeing toget og politi benytter eldrevne køretøjer.
Til Helgolands historie hører også Fregatten “Jylland” der deltog i “Slaget ved Helgoland”.
Fregatten ”Jylland” deltog i Slaget ved Helgoland den 9. maj 1864 under 2. Slesvigske Krig.
Den danske flåde vandt slaget ved Helgoland og drev modstanderne på flugt. For danskerne var der ingen tvivl om, at vi var gået sejrrigt ud af slaget. Besætning blev ved deres hjemkomst til København modtaget som helte. Sejren kunne dog ikke ændre krigens udfald, hvor Danmark led nederlag.
Efter krigen blev “Jylland” ikke desto mindre et nationalsymbol, som der siden hen blev lagt mange kræfter i, for at bevare og restaurerer mod fremskredent forfald. Fregatten ligger i dag i “Tørdok” i Ebeltoft og fungerer som museum, hvor man kan fornemme livet ombord dengang.
Helgolands økonomi
Økonomien er hovedsageligt for de 1600 fastboende, turisme. Helgoland ligger udenfor Schengen området og er derfor told- og momsfrit område. Øen besøges hvert år af mange tusinde ferierende og endags turister. De mange hoteller, pensionater og værelseudlejninger, gør det muligt med kortere eller længere ophold på den støvfrie ø, at tiltrække mange Helse turister.
Største turistattraktioner er klippen “Lange Anna” og ″Lummenfelsen”, fuglefjeldet, hvor fugle i tusindtal hvert forår flytter ind på klippevæggen for at yngle.
″ Unterland” med de mange forretninger, restauranter, hoteller og de smukt bemalede, tidligere fiskernes “Hummerhytter” ved havnen, nu indrettet som turist boder og udlejning til turister.
På den lille ø “Düne”, 10 min. sejlads fra Helgoland, ses sæler på badestranden, fodboldbane på kunstgræs, friluftsbad, campingplads, flyveplads m.m.
Besøg på Helgoland
Vi valgte en éndagstur til Helgoland. Da vi kom ud til Helgoland var det skyfrit med let vind. Campingvognen lod vi stå på Camping Kawan Mitte i Medelby. Tidligt om morgenen var det tåget da vi forlod campingpladsen. Ved ankomst til Helgolandkai, D-25761 Büsum, købte vi billetten 38 €/prs.og sejlede med “Funny Girl”. Bilen havde vi parkeret indenfor afspærringen mod betaling, 5 €. Overfarten tog 2½ time, hvor vi kunne følge livet på havet, se trafikken på havet og se de store mågers fantastiske manøvrering tæt på for en bid mad.
Færgerne må ikke lægge til kaj på Helgoland! Det er et levebrød for besætningerne på de mindre “Börtebooten”, at sejle os til landgangsbroerne og retur. Se mere om priser på www.helgolandreisen.de.
Ved ankomst til Helgolands havn ventede “sightseeing toget”, som kørte turen næsten øen rundt, undtagen det fredede område ″Lummenfelsen” med “Lange Anna”.
Det var naturligt at gå de 3 km på “Oberland” rundt, det tog en times tid. Man ser de berømte fugleklitter bedst oppe fra. Man kan gå langs kanten på “Oberland”, der er dog sat hegn op langs kanten med fuglefjeldet.
Ved ankomsten til havnen holder der tog til at transportere gæsterne ind til Büsum by.
“Funny Girl var tilbage i Büsum 18:30. en fantastisk flot tur i lunt sommervejr med blå himmel.
Tekst & fotos Heine Laursen