Der er ikke ret mange danske campister, som har Rusland på ønskelisten over kommende rejsemål, selv om det aldrig har været lettere og mere fredeligt, at rejse på egen hånd i Rusland. I det følgende vil jer gerne komme med et forslag til en anderledes og meget spændende campingtur.
Forberedelse
Som enhver anden campingtur, er det en god ide at forberede sig til turen, og især når det gælder så fremmedartede forhold, som Rusland byder på. For det første skal man have løst visum, og det kan gøres på 2 måder. Man kan via ambassadens hjemmeside lave en online ansøgning, som man udskrive og personligt afleverer på ambassaden, eller den nemme løsning, hvor man får en agent til at ordne det. Et turistvisum gælder i maksimum 30 dage. I den forbindelse kan jeg anbefale Private Guide, som er eksperter i at arrangere rejser til det tidligere Sovjetunionen. Undersøg også om din GPS har ordentlige kort, og sidst men ikke mindst, brug nogle af de lange vinteraftener på at lære det kyrilliske alfabet, det er faktisk ikke så svært. Google translate er din ven i den forbindelse.
Rejserute
Vi valgte at tage færgen fra Karlshamn i Sverige til Klaipeda i Litauen, for at spare den lange køretur gennem Tyskland og Polen. Færgen ankom om morgenen, så det passede med en dags køretur på 300 km til Letlands hovedstad Riga, hvor vi brugte et par dage. Riga City Camp er en fin campingplads, der ligger i gå afstand fra den gamle bydel, som er det mest interessante. Fra Riga er der 300 km til den russiske grænse, og det er en god ide at overnatte tæt derved, da køen ved grænsen er kortest tidligt på dagen. Vi valgte at køre ad E22, for ved den grænseovergang, er man vant til at håndtere turister, der ikke taler russisk.
Grænsepassagen til Rusland
For år tilbage var det et sandt mareridt at krydse grænsen til Rusland, men det har ændret sig meget. Ved den omtalte grænse, er der engelsk talende personale, som er meget hjælpsomme med at udfylde de papirer, der kræves. Det er meget vigtigt, at man gemmer de papirer man får med, og at de har de rigtige stempler, idet de skal afleveres ved hjemrejse. Tolderne virker til at være lige glade med hvad du medtager, men af ren nysgerrighed vil de gerne have en rundvisning i vognen.
Vejen til Moskva
E22 til Moskva er i rigtig god stand, og der er kun enkelte vejarbejder. De før så frygtede politikontroller mellem Oblasterne, er mere eller mindre lukkede, men ude på landevejen skal man være opmærksom på hastighedskontroller. Man skal være meget opmærksom, da nogle russere kører med hovedet under armen, og laver hasarderede overhalinger. Der er ca 600 km fra grænsen til Moskva, så det er nødvendigt med en overnatning, men der er ingen campingpladser i nærheden af hovedvejen, så et alternativ kan være en TIR plads, som er et lukket parkeringsanlæg. Der findes mange TIR plads på strækningen, men de er meget svingende i kvalitet. Jeg kan dog anbefale en fin en af slagsen, med moderne faciliteter som butik og restaurant.
Camping i Moskva
I Moskva er der småt med campingpladser, men der findes en helt ny i Sokolniki Parken, og faciliteterne er absolut brugbare, selv om de ikke når den standard, vi normalt kender. Sokolniki Park er et enormt fritidsområde, og der er kører sporvogn i nærheden. Metrostationen Sokolniki ligger en pænt stykke vej fra campingpladsen, men kan godt nås til fods, hvis man er i normal form, og turen gennem skoven og parken er rigtig hyggelig.
Moskva
Jeg kan absolut anbefale at køre rundt i Moskva med metroen. For det første er det den hurtigste måde at komme rundt på, men også fordi nogle af metrostationerne er rene kunstværker at se på. Stå af metroen ved nogle af disse og hop på den næste, som kommer et par minutter senere. Naturligvis er området omkring Den Røde Plads og Kreml, noget man skal se, men der er meget andet, så prøv at finde en guidet tur med bus. Jeg vil ikke anbefale at køre ind til centrum i egen bil, for trafikken er tæt, og der er ingen parkeringspladser.
Hjemturen
Vejen fra campingpladsen til E22, er forholdsvis enkel, så det volder ingen problemer. Der er jo mange veje hjem fra Moskva, men vi valgte samme rute, som udturen af to årsager. Den lidt kortere vej over Minsk i Hviderusland kræver endnu et visum, og når man rejser samme vej ud, som man kommer ind i Rusland, skal man blot aflevere papirerne man fik ved indrejsen. Vær opmærksom på toldreglerne for indrejse fra Rusland til Letland. Hvis tiden er til det, vil jeg anbefale et besøg i Litauens hovedstad Vilnius.
Vælger man at køre hjem via Polen, er et oplagt mål Ulveskansen, men da vi har været der, valgte vi at bruge et par dage i Warszawa, som er en fantastisk by i rivende udvikling, samtidig med at den gamle bydel nænsomt restaureres.
Efterskrift
Med dette vil jeg gerne afmystificere alle de rygter, der verserer om at rejse i øst. Vi har aldrig på vore rejser følt os utrygge, men har til gengæld mødt en masse flinke mennesker, der går mere op i dagligdagen end storpolitikken. For en del år siden spurgte jeg på en campingplads i Litauen, om vi trygt kunne forlade pladsen en hel dag. Svaret var: “alle vore kriminelle er rejst til Tyskland, Sverige og Danmark, for der er meget mere at stjæle, og meget lettere at slippe godt fra det”.
Hvis jeg på nogen måde kan hjælpe med koordinater og lignende, er interesserede velkomne til at kontakte mig på john@ahrenkiels.dk
Tekst og foto John Ahrenkiel