Campingtur i Danmark – del 3 – Fra Rømø til Nordsø Camping (Reklame)

Peer Neslein fortæller:
Vi nyder morgenmaden i campingvognen mens vores hund Anton kigger på. Han har fået både sin egen mad og sin morgentur, så han behøver ikke se så skuffet ud. Vi bor på Lakolk Camping på Rømø som vi forlader i dag for at køre længere mod nord, nemlig til Nordsø Camping få km syd for Hvide Sande. Men på vejen er det planen at stoppe i Ribe.

Jeg har lavet en lille stemningsfilm fra Rømø som du kan se før vi forlader øen i Vadehavet.

Vi er på vej over den 9,2 km lange dæmning til fastlandet, men stopper lige på vej over for at nyde udsigten.

Jeg ser også frem til at se hvad vore brændstofforbrug bliver på vej af de almindelige landeveje til Ribe og videre til Nordsø Camping i løbet af dagen.

Brændstofforbrug
Fabrikken har oplyst brændstofforbruget på denne Ssangyong Korando 2,2 med 178 hk og 400 Nm og automatgear til 15,2 km/l, men det er uden campingvogn på 1500 kg og vindstyrke 12 (modvind) som vi mødte på vej her over for nogle dage siden. Min campingvogn har tempo 100 og det kørte jeg de steder jeg kunne på den 300 km langre tur fra København til Rømø. Så det gav mig et brændstof forbrug på 8-10 km/l. Dette tal vil sikkert blive bedre uden kraftig vind og måske 80 eller 90 km/t.

Da jeg hentede den lånte Ssangyong Korando i Herning hos Schou-Jensen Biler og  kørte den til København, hvor jeg ikke havde campingvogn på, kørte jeg 110 km/t og 130 km/t på vej tilbage til København. Her var mit brændstofforbrug 13,1 km/l.
Så jeg vender tilbage med brændstofforbruget på almindelige landeveje med campingvogn på krogen.

Der kommer også en film hvor jeg fortæller om Ssangyong Korando som indtil videre har været et positivt bekendtskab.

Ribe – Danmarks ældste by
Vi har parkeret vogntoget og er på en gåtur i Ribe, som altid er et besøg værd. Specielt hyggeligt med de mange gamle og smukke huse. Ribes historie går helt tilbage til før vikingetiden ca. år 700 (Nordisk vikingetid ca. 800 – 1100) og byen er den bedst bevarede middelalderby i Danmark.

Dette kunne være en scene fra Matador med de flotte gamle huse.

For enden af gågaden dukker Ribe Domkirke op i al sin magt og pragt. Den skal vi lige ind og kigge nærmere på da det er nogle år siden vi sidst var i Ribe.

Domkirken er viet til Vor Frue, eller Jomfru Maria. Dens opførelse påbegyndtes ca. 1150 og var færdig 100 år senere i ca. 1250. Den afløste en ældre stenkirke på samme sted. Der er nyligt lige syd for Domkirken fundet kristne grave fra midten af 800-årene, så Ansgars kirke fra efter 860 lå formentlig også her. Det er netop Ansgar som Lisbeth står og kigger på uden for kirken. Domkirken er hovedkirke i Ribe Stift, som strækker sig fra Tønder og næsten til Holstebro.

Vores tid har også sat sine spor i den gamle Domkirke. Det mest markante spor er nok COBRA – kunstneren Carl Henning Pedersens udsmykninger af apsis (rundingen bag alteret) med farvestrålende kalkmalerier, mosaikker og glasmosaikker. Fantasifigurer, mennesker, heste, stjerner og skibe udfylder rummet og dagens lys gennem glasmosaikkerne ændrer hele tiden den smukke oplevelse.

Prædikestolen og et kig ned gennem kirken til Orglet.

På kirkepladsen ligger også den gamle arrest, som i dag er indrettet til hotel. Så måske skal du invitere fruen en tur med bag tremmerne.

De værste katastrofer i Ribe i historisk tid er markeret på stormflodssøjlen, hvis øverste ring godt 6 meter over normal vandstand viser den stormflod, som 1634 bortskyllede mange gårde og huse og druknede flere tusinde mennesker. Så sent som i 1976 måtte befolkningen på de mest udsatte steder evakueres.

Ringene minder om katastroferne gennem årene.

En smuk top minder om en stor naturkatastrofe.

Vi er vej mod Nordsø Camping men stopper undervejs så Anton kan blive luftet.

Nordsø Camping
På Nordsø Camping er vi heldige at møde Camilla Dvinge som driver hele 5 pladser i familiefirmaet DanCamps. Hun fortæller, at de 5 pladser er medlem af ACSI, så man kan overnatte til ganske fornuftige priser i lavsæsonen.
Camilla fortæller om de 5 campingpladser:
Hos Dancamps Nordsø og Dancamps Holmsland byder vi på afslapning og ægte badeferie direkte ved Vestkysten og Hvide Sande. Du og din familie kommer helt tæt på den rå natur, de barske klitlandskaber og det imponerende Vesterhav, som I altid kan lytte til uanset på hvilken af de to Dancamps pladser, I holder ferie. Et lækkert indendørs badeland med badesjov for hele familien finder I på Dancamps Hvide Sande.
Er I mere til den blide og smukke Østkyst og vil I opleve byferie og udforske byens mange attraktioner, shopping og kultur så prøv Dancamps Ajstrup, der ligger lige på stranden syd for Århus eller den centralt beliggende Dancamps Kolding. Byferie er altid spændende uanset vejret.
Vil I derimod opleve den smukke midtjyske natur og være tæt ved Legoland parken, finder I Dancamps Hampen. Nyd den rolige naturplads, omgivet af skove og hedelandskaber og med en duft af skoven lige udenfor.

Familiefirma
Dancamps er drevet af den 3. generation af familien Dvinge, søskendeparret Camilla og Nicolai Dvinge.
Virksomheden består i dag af 5 campingpladser, som indtil 2014 er drevet som selvstændige enheder, men drives nu som Danmarks eneste privatejede campingkæde.
I 2018 åbnes kædens første campingplads på Sjælland, når bommen slås op for Københavns største campingplads beliggende på Amager.

Vi er heldige at ankomme til et af de mange arrangementer som tilbydes gæsterne på Nordsø Camping, i dette tilfælde Pizza & Poolparty som er et populært arrangement for børn og voksne. Som titlen antyder er der servering af Pizzaer fra kl 18-19 i Cafeen. Kl. 19 bliver der åbnet for badelandet hvor et stort musikanlæg og et par friske discjockeys fyrer op under musik, lys og løjer sammen med personalet i Cafeen.

Festlig påklædning af personalet og super lækre Pizzaer er med til at bringe stemningen i top.

Ingen får lov at komme ind i badelandet før klokken er 19.00 og der må først hoppes i vandet når der tælles ned fra 10. Det er noget børnene hygger sig med, mens forældre og/eller bedsteforældre sidder i sofagrupperne i det varme, meget varme, badeland, eller måske nyder de et glas vin i Cafeen, hvor de kan følge slagets gang gennem de mange vinduer ind til badeland. Pizza & Poolparty gennemføres hveranden dag hele påske igennem. Populært er det ihvertfald.

Næste dag går vi fra campingvognen op af rebstigen til toppen af de store klitter som ligger mellem campingpladsen og Vesterhavet.

På toppen kan vi kigge ud til et brusende Vesterhav på den ene side og campingpladsen på den anden side.

Udsigt til en del af campingpladsen. Der mangler udsigt til den store afdeling med hytter og mobilhomes i alle størrelser og udformninger, som er utroligt populære.

I morgen skal vi på udflugt i det dejlige område, hvor vi besøger Ringkøbing, Hvide Sande og Søndervig.