Peer Neslein fortæller:
Så kom dagen hvor Lisbeth og jeg skal pakke sammen og sætte kursen mod Danmark igen. Men det er også dagen hvor jeg vil fortælle hvordan Lisbeths og min Knaus Südwind 500 PF med blæservarme har klaret sig.
Den sidste nat på Woferlgut Sportscamp er temperaturen i løbet af natten faldet til -15 graders frost. Da jeg vågner om morgenen mellem 6 og 7 ser jeg temperaturen på mit ude termometer på campingvognen som viser -15 graders frost. Jeg skynder mig i tøjet for at tjekke bilens termometer og ganske rigtigt -15 grader.
Vi har ikke mærket nogen forskel i varmen i vognen som har ligget på 21-22 graders varme gennem den lille uges tid vi har været i Østrig.
Det er faktisk pudsigt at vi på vej til pladsen i Østrig oplevede 15 graders varme og nu har ramt -15 graders frost. Det er en forskel på hele 30 grader.
Blæservarme på gas
Da vi ankom til pladsen blev vi tilbudt at blive koblet på deres gassystem som vi sagde ja tak til. Vi har derfor kun kørt på gas med Truma varmeovnens blæservarme og IKKE brugt vores UltraHeat som kører på 230 volt, da el er dyrere end gas i Østrig.
Jeg har haft min Truma varmeovn til at stå på 3 alle dage vi har været her mens blæseren har stået på lidt over 3 og det har fungeret uanset om der udenfor har været på frysepunktet, -8 grader eller som den sidste nat -15 graders frost. Så det har fungeret super godt.
El-gulvvarme
Vi har el-gulvvarme i campingvognen og den har kørt siden vi ankom, med dejligt varme tæer til følge. Selvfølgelig varmer gulvvarmen ikke lige meget over hele gulvet, men den varmer bl.a. fint under bordet ved siddegruppen, så vi har lukket varmeventilerne i magasinet ved bordet så varmen i stedet bliver sendt rundt i vognens varmeslanger.
Vi ender med at betale kr. 51 pr dag for gasforbrug og kr. 40 pr dag for strøm.
Enkel optimering af blæservarmen før afgang
I efteråret før min vintertur til Norge i december optimerede jeg vognens blæservarmeslanger med 3 stk. WL ventiler for at sikre at varmen kom ud bag vinterryglænene ved dobbeltsengen.
Varmeslangen skæres over med en brødkniv (ikke ramme vandslangerne) og så presser du WL ventilen på plads. Sørg for at varmens blæserretning og pilen stemmer overens og så skal varmen sendes op bag vinterryglænet.
Centralvarme er selvfølgelig det bedste, men blæservarme er som en Toyota i forhold til en Volvo. Så blæservarme er absolut helt ok og betyder at du kan bruge vognen hele året. Du kan jo også køre i en Toyota hele året.
Lisbeth og jeg er begge glade for baderummet i vognen som takket være det smarte badeforhæng med indbygget luftslange giver god plads når du bader. Det er super godt.
Glæd dig til flere spændende reportager med min Knaus Südwind 500 PF
Jeg har bl.a. testet mine Enduro el-støtteben på turen lige som min Enduro mover som jeg også skriver om snarest. En mover er mange gange et must, men el-støtteben som bare kører ned når du trykker på en knap. Det er stærkt vanedannende. Slut med akrobatiske øvelser for at finde spindlen inde under vognen.
Det vender jeg tilbage til snarest.
Det er de fede der må svede. Det måtte jeg erkende da jeg skulle grave min bil fri da vi skulle hjemad. Som du kan se er der faldet meget sne.
Men jeg fik også dejlig hjælp af campingpladsen som kom med en gummiged.
Som det fremgår af billedet er der faldet meget sne, men vi skal have vores vogn ud nu og sætte kursen mod Danmark.
Selv på denne tidlige morgen er luftballonerne allerede i luften med turister.
Det er dejligt og gå og pakke sammen sådan en dejlig morgen.
Tommy fra Østsjællands Camping Center som står for turen vi er på, kommer og giver en hånd med, da Karin og Tommy først skal køre et par dage senere.
Støttebenene er kørt op og moveren kører vognen frem så jeg kan hægte den på bilen. Længe leve elektronikken.
Vi sender en sidste tanke til snebaren som vi ikke kommer til at opleve i dag. Også en stor tak til de mange deltagere. Det har atter været en rigtig dejlig tur med Østsjællands Camping Center på vintercamping til Østrig.
På gensyn.
Lisbeth og Peer Neslein
Campingferie.dk