Rasmus og Peer Neslein er på vej til Verdens Ende, men benytter lige lejligheden til at aflægge et besøg hos nogle af Norges store opdagelsesrejsende.

Efter at have sejlet gennem Nordvestpassagen med Gjøa i 1903-1906, planlagte Amundsen en ekspedition til Nordpolen.Han udrustede Nansens skib Fram til en nordpolsfærd, men efter at have hørt nyhederne om Pearys nordpolsfærd, skiftede han overraskende kurs sydover.Amundsen nåede Sydpolen den 14. december 1911 efter et kapløb med en britisk ekspedition ledet af Robert Scott. Med sig til Antarktis havde han blandt andre den særdeles erfarne Hjalmar Johansen, Nansens følgesvend fra turen til 86° Nord. Johansen blev imidlertid udeladt fra selve sydpolsekspeditionen efter en konflikt med Amundsen.

Denne skyldtes, at Johansen stærkt havde frarådet en for tidlig start mod Sydpolen i temperaturer på ned til minus 60 grader. Amundsen negligerede denne advarsel og startede sydpå, men måtte efter nogle dages march indse, at Johansen havde ret, og holdet vendte om. Johansen fik den uerfarne og stærkt svækkede Prestrud som ledsager på hjemturen. De havde begge nær sat livet til, idet de øvrige ikke overholdt aftalen om at holde sammen. Da Johansen med rette bebrejdede Amundsen dette ved hjemkomsten, blev denne så rasende, at han slettede Johansen af ekspeditionen og tilmed fornærmede ham ved at udnævne den 19-årige Prestrud til hans overordnede.

Da Fram efter den vellykkede ekspedition ankom til Australien blev Johansen beordret fra borde og måtte rejse alene tilbage til Norge på egen hånd for særdeles beskedne rejsepenge. Fram fortsatte derpå til Norge med de øvrige medlemmer. Kort tid efter hjemkomsten til Oslo valgte en skuffet Johansen at begå selvmord på trods af hustru og fire børn.

Den endelige færd til selve Sydpolen afgik fra vinterkvarteret Framheim 20. oktober 1911. Deltagerne var:Amundsen selv – Olav Bjaaland – Sverre Hassel – Helmer Hanssen – Oscar Wisting.
26. januar 1912 var de tilbage i Framheim, 30. januar afsejlede Fram fra Antarktis, og 7. marts ankom skibet til Hobart, Tasmanien, og nyheden om Sydpolens erobring bredte sig rundt i verden.Selvom Amundsen anvendte traditionelle inuitfærdigheder var hans også opmærksom på ny teknologi. Efteråret 1913 var Roald Amundsen i USA på foredragsturne og han var samtidig optaget af forberedelserne til en ny Nordpolsfærd. Efter en flyvetur i San Francisco fik han øjnene op for flyvningens muligheder. Da han kom hjem til Norge igen, kom han i løbet af vinteren på flere besøg til Kjeller flyveplads for at komme med Sem-Jacobsen som passager. Flyveturene interesserede ham mere og mere, og han bad om at få tilladelse til at lære at flyve. Det norske krigsministerium gav straks tilladelse til det.

11. juni 1914 tog han det første civile aeroplanførercertifikat i Norge, på Gardermoen.
I 1926 overfløj Amundsen Polhavet fra Svalbard via Nordpolen til Alaska med luftskibet N 1 Norge, der var konstrueret og fløjet af Umberto Nobile og hans italienske besætning.
18. juni 1928 rejste Roald Amundsen fra Tromsø med flyet Latham, i et forsøg på at finde Umberto Nobile, som var savnet med N 4 Italia nær Spitsbergen i Nordpolsområdet. Det antages at Amundsens fly havarerede i nærheden af Bjørnøya. Kun to vragdele blev fundet og hvad der var sket, er forsat ubesvaret. Både i 2004 og 2009 forsøgte Norsk Luftfartsmuseum med sonar at lokalisere vraget af det forsvundne fly i området nordvest for Bjørnøya, hvor norske fiskere hævdede at have set vragrester komme op fra havbunden. I 2004 måtte man opgive eftersøgningen pga. dårligt vejr, men i 2009 afsøgtes et havområde på 120 kvadratkilometer uden resultat. Eftersøgningen vil ikke blive genoptaget.

 

I de store haller er ligeledes udstillet det meste af det ustyr som er blevet anvendt på ekspeditionerne, ligesom spændende udstillinger viser dyrelivet, som var vigtig for at sikre overlevelsen.
I de store haller er ligeledes udstillet det meste af det ustyr som er blevet anvendt på ekspeditionerne, ligesom spændende udstillinger viser dyrelivet, som var vigtig for at sikre overlevelsen.

 

Vi har forladt Fram hallen bag os og Gjøa hallen i baggrunden, men mangler at besøge Thor Heyerdahls Kon-Tiki museum i bygningen med det røde tag.
Vi har forladt Fram hallen bag os og Gjøa hallen i baggrunden, men mangler at besøge Thor Heyerdahls Kon-Tiki museum i bygningen med det røde tag.

 

Thor Heyerdahl (6. oktober 1914 i Larvik – 18. april 2002 i Colla Micheri, Italien) var eksperimentel arkæolog, forfatter og eventyrer, oprindeligt havbiolog og med stor interesse for antropologi.Heyerdahl blev i 1947 berømt for sin Kon-Tiki-ekspedition. Den havde til formål at bevise Heyerdals teori om, at de indianske folk har berejst Stillehavet på store balsaflåder. Teknisk set blev ekspeditionen en succes, for det lykkedes at sejle flåden fra Peru til Marquesas øgruppen, men forskerne blev ikke overbevist om teorien, og Heyerdal var skuffet over reaktionen. I dag tror de færreste på Thor Heyerdahls teori, fordi omfattende DNA-prøver har vist, at sammenhængen mellem øernes befolkning og asiatiske folk er langt stærkere end kontakten til Sydamerika.

Thor Heyerdahl er blevet fejret i 2014 da det er 100-året for hans fødsel.

 

Kon-Tiki var en tømmerflåde, der blev bygget og sejlet under ledelse af nordmanden Thor Heyerdahl som led i Kon-Tiki-ekspeditionen i 1947 for at bekræfte hans teorier om, at folkevandringen til Polynesien i Stillehavsområdet kunne være foregået over havet fra Sydamerika.
Kon-Tiki var en tømmerflåde, der blev bygget og sejlet under ledelse af nordmanden Thor Heyerdahl som led i Kon-Tiki-ekspeditionen i 1947 for at bekræfte hans teorier om, at folkevandringen til Polynesien i Stillehavsområdet kunne være foregået over havet fra Sydamerika.

Flåden blev bygget af balsatræ fra skovområder i Ecuador, hvorfra de blev fragtet ned ad floden til kysten, hvor flåden blev bygget. Der blev hverken anvendt søm, skruer eller ståltråd til konstruktionen, kun tovværk af hamp, bambusrør, bananblade og nogle få fyrretræsplanker.

Sejladsen startede fra Limas havneby Callao i Peru den 28. april 1947, og blev afsluttet efter 101 dage den 7. august, da flåden efter en sejlads på næsten 7.000 km blev skyllet ind på et koralrev ud for øen Raroia i Polynesien. Heyerdahl havde herefter løftet sin del af bevisbyrden for sin teori om at Polynesia kunne have været befolket fra Sydamerikas vestkyst af mennesker, der var rejst over Stillehavet i flåder bygget af balsatræ. Men videnskaben lod sig ikke umiddelbart overbevise, og skønt Thor Heyerdahl blev berømt for sine aktiviteter, opnåede han ikke den videnskabelige anerkendelse, han higede efter.

 

Heyerdahls bog om Kon-Tiki-ekspeditionen og den 101 dage lange sejlads udkom i 1948, hvor den hurtigt blev oversat til en lang række sprog og blev en international bestseller. I 1951 kom filmen Kon-Tiki, som vandt en Oscar for bedste dokumentarfilm. Heyerdahl var både instruktør og deltager i filmen. I 2012 udkom en ny film af samme navn, af Joachim Rønning og Espen Sandberg, med Pål Sverre Valheim Hagen som Heyerdahl.
Heyerdahls bog om Kon-Tiki-ekspeditionen og den 101 dage lange sejlads udkom i 1948, hvor den hurtigt blev oversat til en lang række sprog og blev en international bestseller.
I 1951 kom filmen Kon-Tiki, som vandt en Oscar for bedste dokumentarfilm. Heyerdahl var både instruktør og deltager i filmen.
I 2012 udkom en ny film af samme navn, af Joachim Rønning og Espen Sandberg, med Pål Sverre Valheim Hagen som Heyerdahl.

 

Det er spændende at se Kon-Tiki flåden som ikke har været sjov at opholde sig på i dårligt vejr.Kon-Tikis sejlrute:Sejladsen startede fra Limas havneby Callao i Peru den 28. april 1947, og blev afsluttet efter 101 dage den 7. august, da flåden efter en sejlads på næsten 7.000 km blev skyllet ind på et koralrev ud for øen Raroia i Polynesien.Størrelsen af hytten på Kon-Tiki flåden minder om en lille campingvogn, dog uden de samme faciliteter.

Badeværelset er trekanten med nettet bag flåden hvor der var bademuligheder. Det krævede dog at der blev holdt godt øje med hajer.
Badeværelset er trekanten med nettet bag flåden hvor der var bademuligheder. Det krævede dog at der blev holdt godt øje med hajer.

 

Ra-ekspeditionerne var to ekspeditioner foretaget 1969-70 af Thor Heyerdahl. Ekspeditionerne havde til formål at vise at en egyptisk/fønikisk båd af papyrus kunne have nået til Amerika.Den første ekspedition fejlede, da båden, Ra (opkaldt efter den egyptiske solgud af samme navn), faldt fra hinanden. Den anden ekspedition, Ra II, kom i 1970 efter 57 dages sejlads frem til Barbados.

Ra II fylder godt i museet som er et besøg værd sammen med Fram museet.
Ra II fylder godt i museet som er et besøg værd sammen med Fram museet.

 

Kort over Thor Heyerdahls vellykede RA II ekspedition.
Kort over Thor Heyerdahls vellykede RA II ekspedition.

En gruppe seje opdagelsesrejsende er opstillet uden for de karakteristiske udstillingshaller. Det er Fridtjof Nansen i midten sammen med medlemmer af en af sine besætninger.

Efter et spændende besøg på Bygdøys museer skal vi tilbage til vores Caravelair campingvogn og gøre den klar til vores rejse som i morgen skal bringe os til Verdens Ende.

På gensyn.
Rasmus & Peer Neslein
Campingferie.dk

 

 

Annonce: