Mens vigtigheden af vinterdæk er ved at have rodfæstet sig hos danskerne, halter det lidt med skiftet til sommerdæk. Det kan gå ud over sikkerheden, da vinterdækkene ikke har lige så godt vejgreb om sommeren som sommerdækkene
Kører du stadig på vinterdæk, selv om foråret for længst har bidt sig fast? Bare rolig, du er ikke alene. For mens vigtigheden af at skifte til vinterdæk er ved at gå op for de fleste, så er der stadig mange danskere, der ikke ved, at det kan være lige så farligt at køre på vinterdæk om sommeren, som det er at køre på sommerdæk om vinteren.
Vinterdækkets konstruktion giver bedre vejgreb i sne, sjap og minusgrader. Men omvendt betyder det også, at sikkerheden forringes, når vejbanerne når op over de 7 grader, der i dækbranchen er den vejledende grænse for, hvornår man taler om skift mellem sommer- og vinterdæk. Det oplyser Georg Nielsen, administrerende direktør hos Continental Dæk Danmark A/S:
– Test viser, at vinterdæk bremser markant dårligere end sommerdæk, når det bliver varmt. Dette skyldes, at der modsat i sommerdæk er en stor andel af naturgummi i vinterdæk. Naturgummi bliver blødere, når termometeret kryber op over 7 grader, og det betyder en øget bremselængde. Derudover bliver bløde vinterdæk om sommeren mindre stabile i sving, når bilen er fuldt lastet, så styreegenskaberne bliver altså også forringede, siger Georg Nielsen.
Penge sparet er penge tjent – eller hvad?
Selv om det for mange travle danskere kan være fristende at lade vinterdækkene sidde på, for ’det bliver jo vinter igen om et halvt år, og så sparer vi da penge på det’, så vil der i sidste ende ikke være meget at hente. Bilen bruger nemlig mere brændstof, når man kører med ikke års tidssvarende dæk. Og så bliver de blødere vinterdæk slidt op til 10 pct. hurtigere, når man kører på dem om sommeren. Kort sagt vil de skulle skiftes oftere.
FAKTABOKS: Continental-koncernen
Med en omsætning på ca. 40,5 mia. € i 2016 er Continental blandt verdens førende leverandører til bilindustrien. Koncernen, der i dag beskæftiger 220.000 ansatte i flere end 55 lande, er opdelt i fem divisioner: Chassis
Se mere her.: http://www.continental-daek.dk/