Det svenske autocampermarked: stort og svært at forstå
Da det svenske autocampermarked efter et par svære år nu har vist positive tal i snart et halvt år, fandt vi det berettiget at se nærmere på, hvad der tilbydes svenske autocamperkøbere.
Årene før Covid-19-pandemien var gode år for det svenske autocampermarked. Fra 2015 til 2018 steg nyregistreringerne med næsten 80 % til lidt over 7.200 køretøjer.
Men så gik luften ud af markedet, og to år senere blev der kun indregistreret 4.011 autocampere.
Opfordringerne til “staycations” – for at fejre ferier i hjemlandet – fik bestemt salgstallene til at stige igen, og i 2021 viste registreringsstatistikkerne en stigning på lidt over 26 % til 5.066 solgte enheder.
Efter pandemiårene var der et nyt tilbageslag i form af generel økonomisk uro og store rentestigninger, og fra 2021 til 2023 faldt antallet af nyregistreringer med omkring 47 % til 2.680 enheder.
Nu ser det dog ud til, at salget er på vej op igen, og i slutningen af oktober 2024 viste tallene plus 6%.
Svært marked at overskue
Så hvordan ser det svenske marked ud?
Ja, det spørgsmål er ikke let at besvare. “Brancheforeningen rapporterer kun de nye registreringstal for de 34 virksomheder, der er medlemmer af foreningen,” forklarer Jörgen Nyström på HRF’s kontor, men han tilføjer også, at de har identificeret yderligere 16 virksomheder, der importerer autocampere i større eller mindre omfang. (Disse kan findes under “Andet” i statistikken, mens “Uspecificeret” omfatter de biler, hvor registreringsgrundlaget har været så mangelfuldt, at mærket ikke kunne bestemmes.)
50 virksomheder vil således dele et samlet marked på godt 2.800 enheder (prognose for 2024), og da de “fem store” (Adria, Kabe, Knaus, Pilote og Sun Living) har en samlet markedsandel på knap 40%, kan der ikke sælges mange enheder om året for de allermindste mærker.
Stort udvalg
Det er dog klart, at det svenske autocampersortiment er enormt. Her finder du alt fra små autocampere, såsom Bürstners Urban Camper-modeller og Volkswagen California, til store liner-modeller fra Concorde og Morelo.
Der er ingen oplysninger om, hvor mange modeller den svenske køber af autocampere har at vælge imellem, men det handler om hundredvis. “Alt, hvad der præsenteres på vores hjemmeside, kan bestilles,” siger repræsentanten for en stor virksomhed, “men leveringstiderne kan naturligvis variere.”
Det er desværre ikke muligt at finde en nøjagtig fordeling mellem de forskellige typer. Den svenske statistik er ikke modelspecifik, men viser kun fordelingen mellem mærkerne, og producenter og importører er tavse om deres tal … (Se statestik efter foto neden under).
Et kvalificeret gæt er dog, at “kassevogne/campervans” og delintegrerede modeller tegner sig for omkring 40 % hver, mens fuldt integrerede modeller tegner sig for lidt over 10 % af den samlede volumen. Den resterende procentdel fordeles mellem kassevogne og de allerstørste (liner-modeller), mens alkoveautocamperne næsten ikke sælges overhovedet.
Se hvilke autocampere vi køber i Danmark:
Alle billeder herunder kommer fra de respektive producenter hjemmesider.
Markedsleder er Adria med alt fra “kassevogne/campervans” til fuldt integrerede modeller.
Kabe ligger med en bred vifte af modeller på andenpladsen i registreringsstatistikken.
Knaus, her repræsenteret ved en af mærkets fuldt integrerede modeller, indtager tredjepladsen.
Pilote fik sin svenske debut tilbage i 1980’erne, og ligger nu på fjerdepladsen i registreringsstatistikken.
Sun Living – Adrias lavprisversioner – er det femte mest populære mærke.
Bürstner Copa er et eksempel på de kompakte camper vans – ofte med pop-up tag – der er blevet lanceret i de seneste år.
Morello er en af de populære Liner modeller i millionklassen.
Se hvilke autocampere vi danskere køber:
Se statestik på solgte autocampere i Sverige herunder: