For autocamperfabrikanter som Knaus-Tabbert er det også klart at fremtiden er elektrisk. Og derfor præsenterede producenten en prototype på Düsseldorf Caravan Salon 2021, der drives elektrisk. Men i sidste ende kan “Knaus e-Power Drive” heller ikke undvære benzin.
Autocamperen, som Knaus-Tabbert-administrerende direktør Wolfgang Speck kørte til verdenspremiere i hal 1 i Düsseldorf Caravan Salon, ser fuldstændig uspektakulær ud. Som en normal Knaus semi-integreret, model Van TI 650 MEG Vansation. Kun den akustiske oplevelse giver en idé om, hvilken “begivenhed” dette drejer sig om. Studiet af den første nær-serie elektriske autocamper ruller stille og roligt ind på udstillingsscenen. “Knaus e-Power Drive” er navnet på den fremtidsorienterede prototype, hvor kun det modificerede cockpit med det store 12-tommer display i midten er et synligt vidnesbyrd om den avancerede teknologi.
Der er ingen tvivl om, at Knaus e-Power Drive kun er begyndelsen på de kommende e-drev til autocampere og den autocamperverden, der i øjeblikket domineres af dieselmotorer, skal blive elektrisk. ”Det er ikke et spørgsmål om hvis, men et spørgsmål om hvornår”.
Batteripakken under vognen
Batterilader
Flere udfordringer
En af udfordringerne er at der i øjeblikket ikke er nogen chassisproducent, der umiddelbart kan opfylde kravene til en e-mobil autocamper. Knaus-Tabbert har derfor indledt et samarbejde med en række firmaer for at kunne fremstille chassier til E-Drive autocampere.
Men du kan ikke undvære benzin – endnu
Konceptkøretøjet fra Knaus-Tabbert er dog stadig baseret på et Fiat Ducato chassis, som i sidste ende ikke bliver mere end en ramme til elbilen. Der er blevet gjort en stor indsats under gulvet for at rumme en intelligent kombination af elmotor og reduktionsgear i stedet for den velkendte dieselmotor med gearkasse. Elmotoren har en ydelse på op til 245 hk og gør det muligt for den fuldt udstyrede firepersoners autocamper at køre med tophastigheder på op til 140 km/t og kontinuerlige hastigheder på op til 120 km/t. Det forsynes af højspændingsbatteriet, der er installeret i køretøjets bageste undervogn med en kapacitet på 35,5 kWh.
Det betyder, at e-Power autocamperen kan køre op til 90 kilometer rent elektrisk. En såkaldt rækkeviddeforlænger, der udelukkende fungerer som en generator og permanent oplader batteriet, sikrer, at det Knaus semi-integrerede køretøj altid er i bevægelse i Stromer-tilstand og med rette får lov til at bære en E-nummerplade (ifølge tyske regler). Det betyder, at afstande på op til 600 kilometer er mulige, før du skal tanke op, forklarer HWA -udvikler Gordian von Schöning.
En state-of-the-art roterende motor fungerer som rækkeviddeforlænger i undersøgelsen. Fordelene ved denne tre-skive roterende stempelmotor er: kompakte dimensioner, enklere struktur og færre komponenter end en frem- og tilbagegående stempelmotor (ingen knastaksel, ingen ventiler, ingen tandkæde), jævn og støjsvag drift, anvendelig i det ideelle hastighedsområde. I serieversionen, blev der i første omgang planlagt en lille 1,0-liters firecylindret benzinmotor. Da forbrændingsmotoren forsyner opholdsområdet med energi på samme tid, kan den også levere standard 230 volt til boligarealet via en DC / AC-omformer (jævnstrøm / vekselstrøm) og dermed øge bilens selvforsyning.
Brændselsceller vil senere udvide rækkevidden
Det langsigtede mål med Knaus-Tabbert-forskning er imidlertid at bruge en brændselscelle som en rækkeviddeforlænger i stedet for et rotationsstempel, benzin eller dieselmotor. E-autocamperen ville køre helt emissionsfrit, kun udsende vand. Det nødvendige brint vil derefter blive lagret i en speciel trykbeholder i stedet for den konventionelle dieseltank-arrangeret på en kollisionssikker måde.
www.knaus.dk