2016-02-17-Ultimate-Cell-01

Peer Neslein og Mads Nielsen ved Polarcirklen. På turen var den koldeste temperatur -26 grader og det belaster en motor ved at kræve mere brændstof.

Peer Neslein tester Ultimate Cell

Før starten lød til “Jagten på Nordlyset” fik Peer Neslein monteret Ultimate Cell i sin Toyota Land Cruiser af firmaet Greenetic og undervejs har han foretaget en række målinger som offentliggøres i forbindelse med “Ferie for Alle” i Messecenter Herning.
– Nu er det ofte barske forhold når vi kører længere mod nord. Vi kører hjemmefra i plusgrader og kører ind i minusgrader ned til -26. Hertil kommer sne og is som gør kørslen mere ujævn og krævende for bilen end hjemme i Danmark, hvor man ofte kan sætte fartpiloten og så kører man bare samme fart. Den går absolut ikke alle steder når vi kører nordpå om vinteren.
Hvis jeg kan hjælpe med til at en dieselbil som min sviner mindre, er jeg med på ideen. Hvis man også kan opnå en gevinst i bedre brændstoføkonomi, er det absolut et ekstra plus som de fleste vil tage imod med kyshånd.

Peer Neslein og Mads Nielsen står ved deres Dethleffs campingvogn på Ferie for Alle i Herning på Dethleffs standen i Hal D. Kom og få en snak om deres spændende vintertur.

Info om Ultimate Cell

Vi har alle en andel og bidrager på den ene eller anden måde dagligt til en øget belastning af miljøet i vores Verden.
I den nystartede virksomhed Greenetic i Ulbjerg nord for Viborg har man dels erkendt at der skal gøres tiltag, men har også gjort ord til handling.
Virksomheden har sammen med nogle af de førende indenfor udvikling af koncepter til renere og CO2 reducerede forbrændingsmotorer i Europa taget et unikt produkt på lageret og er nu i gang med markedsføringen, salg og montage af Ultimate Cell i hele Norden.

Poul E. Mortensen, Regional Salgsdirektør fra Greenetic fortæller at Ultimate Cell optimerer forbrændingen i motoren og reducerer derved mængden af udstødningsgasser samtidig med at brændstofforbruget reduceres.
Der er således alt at vinde og intet at tabe og anlægget der let monteres i motorrummet på bilen har allerede vist sit virke.
Enheden er tilsluttet bilens tændingssystem. Når tændingsnøglen drejes aktiveres anlæggets elektrolyse og der produceres en lille mængde hydrogen.
Hydrogenen føres gennem en lille slange frem til motorens indsugning hvor den blandes med luften fra indsugningsfilteret.

Lars Nielsen, Administrerende direktør i Greenetic gennemgår de opnåede resultater og fortæller at der umiddelbart sker det, at motoren bliver meget renere og dermed opnår man en højere ydelse. En højere ydelse på basis af den samme mængde tilførte brændstof resulterer i en bedre økonomi. Desuden betyder det at motoren ved et bedre omdrejningsmoment kræver færre gearskift og kører derved mere jævnt og giver generelt en mere behagelig kørsel slutter Lars Nielsen.
Ultimate Cell til campingfolket

Greenetic har indgået et tæt samarbejde med Dancamper i Horsens som er en af Danmarks førende indenfor autocamper branchen.
Jens Erik Graversen, medindehaver hos Dancamper, ser med Ultimate Cell og samarbejdet med Greenetic, en mulighed for at man, selv når man camperer i sin autocamper i Europa eller blot her hjemme i Danmark, kan bidrage til at minimere miljøbelastningen.
Når man så samtidig kan forvente en reduktion af brændstofforbruget og dermed får flere penge på lommen til ”alt de sjove” så er vi kommet langt fortsætter Jens Erik Graversen med et smil.

Dancamper deltager som i de tidligere år på dette års Ferie for Alle i Herning fra den 26. – 28. februar 2016 og udover at kunne besigtige de allernyeste autocampere på Dancampers store stand i hal K, så vil der også være mulighed for at se Ultimate Cell monteret på autocampere på standen. Ligeledes vil der også være repræsentant fra Greenetic der vil fortælle om de konkrete besparelser vi allerede nu har set fortæller Jens Erik Graversen og fortsætter.
Hvis vi i vores branche på denne måde kan bidrage til et bedre miljø for vore efterkommere og samtidig fortsætte med at få de mange fantastiske oplevelser vi opnår på vore mange campingture rundt om i Verden, så danner det hele jo rigtig god mening.
Vi har pligt til at gøre vores indsats og vi kan med omtanke som her, gøre en forskel. Samtidig med at vi forbedrer miljøet også kan spare penge, så bliver det da ikke bedre, slutter Jens Erik Graversen.

2016-02-17-Ultimate-Cell-02
Her ser du en Ultimate Cell med printplads med styring som er justeret til den enkelte bils størrelse, vægt og belastning. På printpladen kan den justeres med en række dip-switch. Bag printpladen er en lille beholder med hydrogen. Beholderen kan genfyldes som nævnt i artiklen. En enhed vejer kun 800 gram.

2016-02-17-Ultimate-Cell-03

Her der der monteret 2 Ultimate Cells i Peer Nesleins Toyota Land Cruiser som har en 3 liters dieselmotor. Bemærk de grønne lamper og slangen som fører til indsugningen hvor hydrogen blandes med indsugningsluften.
Der er monteret 2 Ultimate Cells, da man mente at Land Cruiseren foruden sin egen vægt skulle trække en 1800 kg tung campingvogn, ialt omkring 4.500 kg i streng frost samt sne og blæst. Det kræver energi af en motor.

2016-02-17-Ultimate-Cell-04
Bagenden af campingvognen dækkes af sne og is i de lave temperaturer.

2016-02-17-Ultimate-Cell-05
I disse omgivelser er det en fordel at have en motorvarmer som kan køre en times tid før bilen startes.

2016-02-17-Ultimate-Cell-06
Skiltet indikerer at der er monteret Ultimate Cell i bilen.
Læs mere her www.greenetic.dk