Annonce:
Annonce:
Valsugana Camping

Campingbladet

Du skal være logget ind for at oprette emner eller lave indlæg

Truma Duocontrol

Doucontrol er en smart idé. Rart at man ikke skal op om natten og skifte flaske og smart at man kan se på displayet, når den ene flaske er tom.

Desværre kan jeg ikke anbefale hverken produktet eller producenten. Produktet holder tilsyneladende kun et par år uanset om man bruger filter eller ej.
Dermed bliver det jo en ret dyr komfort foruden bøvlet med at den ikke virker og skal udskiftes.

Jeg er kommet til den konklusion efter at 2 stk. er blevet ubrugelige efter et par års brug. Jeg har kørt med gasfiltre fra vognen var ny, men den første stod alligevel af efter blot 18 måneder. Den måtte Truma nødtvungent udskifte på garantien da jeg kunne fremvise kvittering og fotos af gasfiltre.
Nu er nr. 2 lige stået af, men der er desværre gået lidt over 2 år og Truma nægter derfor at tage den som reklamation, uagtet at fejlen er nøjagtig den samme.
Vi bruger kun fabriksfyldte flasker og mine filtre er helt rene. Jeg fører logbog og vi har blot haft 60 overnatninger siden den blev skiftet sidst.

Nu kunne det jo være mig der var særligt uheldig, men næsten alle Duocontrol-brugere jeg møder, beretter om lignende problemer.
Flere gange har vi oplevet, at en vogn har været nødt til at køre hjem fra en tur fordi gassen - og dermed varmen - ikke længere virkede.
Hver gang har problemet været en defekt Duocontrol og Truma afviser blankt reklamationer med henvisninger til olie i gassen. (Ja, der ER olie i gas og derfor bør produkter til gasbrug konstrueres, så de kan klare det eller så de kan renses. De ældre udgaver af Duocontrol havde sjovt nok ikke samme problemer).

De første tegn på defekt er, at Duocontrol enten skifter til reserveflasken før hovedflasken er tom eller ikke skifter helt over. Det ses ved at statusviseren i toppen kun bliver rød på de øverste millimeter. Konstruktionen er sådan, at når trykket i driftsflasken falder til under 0,4 Bar, så skal den slå om til reserveflasken. Der er ikke nogen 'både og' position. (Kun hvis man stiller drejeknappen i midten, men det er ikke meningen).  Statusviseren skal være enten grøn eller rød - hvis den står midt i mellem er Duocontrol defekt. Hvis du observerer dette og din Duocontrol er mindre end 2 år gammel, så skynd dig at reklamere, forudsat du har gasfiltre monteret. (Ellers afviser Truma dig blankt).

Jeg har DuoControl på min nuværende vogn og havde det også på den forrige. Jeg har haft den monteret i 6-7 år tilsammen uden problemer og det er først for et halvt år siden jeg satte filtre på.

Har du købt meget gas syd for grænsen og evt. fået genopfyldt dine gasflasker der ?

Vh. Tommy Hansen

Jeg ville have mit værksted til at montere et sådant anlæg på vores CV, men han frarådede dette, selv om der jo er en forretning i det for ham. Så et og andet er der jo nok om, at det er et upålideligt produkt. Omvendt har vi nogle venner, som har kørt med det i en årrække.  Så jeg er noget i tvivl om, hvad man skal gøre???

Som jeg skrev har jeg ikke haft problemer med de to DuoMatic jeg har/haft og hvis man vintercamperer synes jeg den automatiske omskiftning er et must,  da man ikke skal op om natten for at skifte flaske. Yderligere tømmes flaskerne 100 procent.

Vi ville ikke undvære....😊

Det var jo lige netop derfor, at jeg gerne ville have et sådant anlæg, men det er jo sin sag at købe det imod forhandlerens råd. Måske dit er af ældre, og dermed bedre, dato?

Det første sæt i min tidligere vogn var en tidligere model, men den jeg har i min nuværende er meget nyere. Se foto.

Der er kommet ny model fra Truma på det sidste.

Uploadede filer:
  • 535A6979-3CD9-4406-99D5-6840C17A6B11.jpeg
Campingbladet

Husk der er 3 (tre) års reklamationsret på reparationer.

Din reklamationsret er naturligvis uafhængig af om din forhandler får sine penge af importøren eller ej.

Se nærmere om dette i købeloven, f.eks. her https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reparationer-kan-du-klage-over-dem

Vi kører med Truma Duocontrol på vores anden vogn nu og har aldrig haft problemmer.

Men opmærksomheden bør måske henvise til at Kosan gas også har et tilsvarende system.

Uploadede filer:
  • Kosan-Gasomskifter.JPG

Vi har kun benyttet fabriksfyldte flasker og jeg tror faktisk ikke at fejlen skyldes olieophobning. Statusviseren kan nemlig godt blive rød - men først når begge flasker er tomme.

Vi havde også den gamle udgave i en vogn fra 2011 og den fungerede fint, endda uden filter. Den var konstrueret anderledes. På tyske campingsider kan man finde side op og side ned med klager over modellen, der kom i 2014/15. Truma vil bare ikke erkende, at den er dårligt konstrueret.

Har forsøgt mig med de 3 års reklamationsret på reparation men får det svar, at enheden jo har fungeret ok efter reparationen!

Kosans udgave har desværre ikke kontakt til fjernvisning.

Truma har lavet en ny model, men om den er bedre, det kan jeg ikke vurdere. Truma kunne jo vælge at tilbyde 'uheldige' kunder med 2015-udgaven at opgradere til en god pris. Det rækker deres kundesyn åbenbart ikke til.

Hej

Jeg har en DuoControl fra 2013, som er flyttet over fra den forrige vogn. På det seneste er den begyndt at opføre sig, som det anføres. Når den ene flaske er tom, skifter den over fint nok; men indikatoren står mellem grøn og rød. Jeg har valgt at leve med det, så længe anlægget som sådan ellers fungerer, som det skal. Har lige fået vognen gastestet - udenfor "tur", det er kun ét år siden sidst - men det var med i det store eftersyn alligevel. Glemte selvfølgelig at nævne indikatorens opførsel - øv!

Er det kun indikatoren, folk i almindelighed har problemer med? Hvis det er det, er det jo til at leve med; det vigtigste er dog, at den vitterligt skifter. Det er jo ikke særlig muntert at skulle ud og skifte flaske midt om natten i regn, storm, frost, hagl, lynild og torden.

men hvis indikatoren ikke skifter, får du jo heller ikke signal inde i vognen, og så løber man jo bare tør for begge flasker, og så skal du alligevel ud og skifte mindst en flaske.

Campingbladet

Jo jo, men så kan jeg jo bare bibeholde min vane med at holde øje med standen! 😀

Jeg springer som en vårkåd gazelle med mine 100+kg på gigtstive ben, så det sgu nok!! 🙂

Citat fra Per Kristensen på 9. november 2019, 9:24

Husk der er 3 (tre) års reklamationsret på reparationer.

Din reklamationsret er naturligvis uafhængig af om din forhandler får sine penge af importøren eller ej.

Se nærmere om dette i købeloven, f.eks. her https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/reparationer-kan-du-klage-over-dem

Tak for tipset!

Foreholdt dette samt en betydelig mængde dokumentation er Truma gået med til at udskifte min DuoControl CS uden beregning.
Ros til importøren Olympic for at have taget kritikken alvorligt.

Råd til andre:
Hvis du får byttet din Truma enhed som reklamation, så husk at få en kvittering for det.
Husk også at gemme dokumentation for at gasfiltre er monteret.

Campingbladet

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk