Annonce:
Campstuff
Annonce:
Campingudstyr728x90

Campingbladet

Du skal være logget ind for at oprette emner eller lave indlæg

Motorvej vignette, Ungarn.

Er der nogen her der har erfaring i at købe elektronisk vignette til motorvejene i Ungarn?

Jeg vil gerne undgå klistermærket i foruden, og Østrig har jeg fundet løsningen på.

Da jeg for mange år siden var i Ungarn, skulle jeg bare angive Nilens reg. Nr. Der var ingen vignette

Vi var i ungarn sidste år og vignetter fra nettet virkede fint

Men pas på du skal have vignetter til både bil og campingvogn hvis tolvægt kommer over 3500 kg  det kunne man ikke se på den side jeg bestilte først hvis man kørte længer ned på siden fremgik det

Vi var på 3525 kg det kostede 2 gange bøde a 1000kr som kom hjem efter 3 mdr surt efter en ellers god ferie så i år går turen til i Italien hvor vi håber ikke at få sådanne ubehagelige oplevelser

Tak begge to.

På hjemmesiden står der at:

D1  motorcycles, ≤ 3.5 t automobiles for up to 7 persons, 
and their trailers

Så det burde være den jeg skal have fat i.

Jeg tager den på nettet undervejs.

Det kommer an på om vogntogest samlede totalvægt overstiger 3500 kg vi kører i  vw passat med totalvægt 2200 kg og solifer med totalvægt 1350 kg det gav omtalte bøder  skulle der indsigelse til skulle man møde personligt op hos euro park i London der opkrævede på  vejne af  ungarne Ja det lyder skørt men sådan var det desværre derfor pas på det bliver  hurtig dyrt

@ Henrik Værum Høgh

Citat:
”Jeg vil gerne undgå klistermærket i forruden, og Østrig har jeg fundet løsningen på.”
Kunne godt lide at vide hvordan du undgår at sætte den Østrigske vignet på forruden?

@Knud Løjborg

Vi kommer meget i Ungarn så jeg vil høre:
Hvordan blev det opdaget så du fik bøder – og hvorfor 2x1000kr?

Jeg forstår i øvrigt slet ikke du har fået de bøder for det fremgår da tydeligt af teksten (som Henrik Værum Høgh også gengiver på engesk) at en D1 ”vignet” dækker trækkende køretøj op til 3,5T OG tilkoblet anhænger (ALTSÅ IKKE MAX 3,5T INCL. ANHÆNGER) og jeg har da også tidligere spurgt FDM fordi jeg var i tvivl (vores vogntog vejer også lidt over 3,5T) .

Jeg fik følgende svar fra Hr. Dennis Lange hos FDM :

”D1-kategorien omfatter bl.a. biler op til 3,5 ton med op til 7 sæder, og omfatter også et påhængskøretøj. Har man et køretøj i D1-kategorien, er det således ikke nødvendigt at tilkøbe en U-vignette, hvis man har et påhængskøretøj med.”

Hvis du ikke skulle betalte på stedet ville jeg derfor have nægtet at betale og henvendt mig til FDM.

Mvh
Ole Klausen
http://www.oldcampisten.weebly.com

Campingbladet

Jeg giver dig helt ret. Problemet var at bøderne først blev fremsendt 3 mdr efter vi var kommet hjem og min elektronisk vignetter var slettet

samtidig var der  voldsomme trusler fra euro park hvis ikke der blev betalt og umulige indsigelse regler hvilket gjorde jeg betalte men føler mig kraftigt snydt

Vi holder os derfor langt væk fra ungarn der er heldigvis mange dejlige steder i europa så vi kan godt undvære dem

Citat fra Knud Løjborg på 3. juli 2019, 8:05

Jeg giver dig helt ret. Problemet var at bøderne først blev fremsendt 3 mdr efter vi var kommet hjem og min elektronisk vignetter var slettet

Kan man genne den elektroniske kvittering?

Det tror jeg godt man kan jeg fik bare ny telefon og det lå på den gamle

Men jeg tror det er meget besværligt da det var sendt til euro park i London for opkrævning og som de skrev skulle man møde personligt  op for indsigelser og for 2000kr rejser man jo ikke lige til london typisk europark så værsgo at betale

@Knud Løjborg

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så fik du først bøderne (overraskende) efter du var kommet hjem
- du blev altså ikke standset (?)
Din nummerplade er så kun blevet skannet.
Når du ikke er blevet standset og dine vognpapirer derved tjekket for totalvægt, hvordan pokker har kontrollen så i det hele taget kunnet opdage dit vogntog var over 3,5T?

MED MINDRE du havde købt en forkert vignet.
Hvilken type e-vignet havde du købt?
For hvis du ikke har haft købt en D1, men (fejlagtigt?) en D2 eller B2 vignet SKAL man med anhænger tilkøbe en trailer U-vignet og så har kontrollen jo så selvfølgelig bare ved skanning kunnet konstatere der ikke var tilkøbt en trailer vignet.

Kan du ikke forklare lidt mere om det og hvordan det blev opdaget?

Mht at gemme en elektronisk vignet.
Når jeg køber noget på nettet tager jeg altid et screendump af købet
– så har man da altid det som bevis hvis noget går galt.

P.S.
Jeg synes det er synd du fremover fravælger Ungarn på grund af denne ærgerlige oplevelse
Ungarn har så meget at byde på – og du kan jo komme ud for noget lignende i alle andre lande.

@ Henrik Værum Høgh

Jeg spørger lige igen :

Hvordan vil du undgå at sætte en Østrigsk vignet på forruden?
Ifgl reglerne SKAL den sidde (godt fast) på ruden, altså ikke noget med at lægge den løst ved forruden – det giver bøde.

Mvh

Ole Klausen
http://www.oldcampisten.weebly .com

Vi blev ikke stoppet der var taget billed af vogntoget og bilens nummerplade var nedtonet der var betalt for en D1

Campingvogn nummerplade stod klar og der var ikke købt til trailer

Opkrævninger kom som 2 anbefalede brev med 14 dages mellemrum  ca til efterårsferien

Vægt oplysningerne og adr kan kun komme fra dansk centralregistringen

Den samlede totalvægt var 3515  og campingvognen er en Solifer 480 ser lille ud til VW passat så de må tjekke alt for at få penge ind

Jeg vil aldrig spare trailer vigneten om den er nødvendig eller ej for muligheden for indsigelse er i praksis umulig og det bliver rigtigt dyrt

Nu har har vi været i ungarn mange gange i tiden omkring murens fald og syntes at det er blevet tomt og lidt trist med næsten tomme pladser i juli

Tak for dit svar Knud Løjborg

Da vi som sagt kommer meget i Ungarn og derfor vil være sikker på vi ikke kommer ud for det samme, har jeg, selv om jeg synes teksten er helt klar også på den ungarske hjemmeside (http://toll-charge.hu/documents/document/brochure :Vehicle category D1: motorcycles (D1M) and passenger cars of a maximum permissible mass not exceeding 3.5 tonnes, designed for the carriage of no more than 7 persons including the driver, AND their trailers), for en sikkerhedsskyld sendt en forespørgsel direkte til ”National Toll Payment Services Plc.” i Ungarn også for at høre om det total urimelige i det du har fået at vide, at du skulle stille op personligt hos EuroPark (mystisk!!) i London for at klage – det lyder jo helt gag gag !

Efter min mening skulle du aldrig have betalt de bøder, men gået videre med sagen, selvom det ganske givet ville være blevet en udmarvende omgang, hvis du ikke er medlem af FDM.
For ellers, hvis vi bare bøjer os for den slags urimeligheder, får ”de” blot endnu mere blod på tanden og fortsætter.

Vi kender jo al for godt lidt til noget af det samme herhjemme med P-afgifter der gang på gang udstedes på forkert grundlag.

Hvis ingen tog den udmattende kamp op, så fortsætter de jo bare praktikken og lærer aldrig at behandle os ordentligt.

Mvh

Ole Klausen

Campingbladet

Jeg giver dig helt ret men jeg er ikke medlem af FDM og det var jo ungarne der havde sendt opkrævningen til euro park

De har mistet en kunde for jeg kan godt undvære Ungarn om de kan undvære mig det ved jeg ikke men der bliver da mere plads dernede

Citat fra Ole S. Klausen på 4. juli 2019, 17:24

@Knud Løjborg

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så fik du først bøderne (overraskende) efter du var kommet hjem
- du blev altså ikke standset (?)
Din nummerplade er så kun blevet skannet.
Når du ikke er blevet standset og dine vognpapirer derved tjekket for totalvægt, hvordan pokker har kontrollen så i det hele taget kunnet opdage dit vogntog var over 3,5T?

MED MINDRE du havde købt en forkert vignet.
Hvilken type e-vignet havde du købt?
For hvis du ikke har haft købt en D1, men (fejlagtigt?) en D2 eller B2 vignet SKAL man med anhænger tilkøbe en trailer U-vignet og så har kontrollen jo så selvfølgelig bare ved skanning kunnet konstatere der ikke var tilkøbt en trailer vignet.

Kan du ikke forklare lidt mere om det og hvordan det blev opdaget?

Mht at gemme en elektronisk vignet.
Når jeg køber noget på nettet tager jeg altid et screendump af købet
– så har man da altid det som bevis hvis noget går galt.

P.S.
Jeg synes det er synd du fremover fravælger Ungarn på grund af denne ærgerlige oplevelse
Ungarn har så meget at byde på – og du kan jo komme ud for noget lignende i alle andre lande.

@ Henrik Værum Høgh

Jeg spørger lige igen :

Hvordan vil du undgå at sætte en Østrigsk vignet på forruden?
Ifgl reglerne SKAL den sidde (godt fast) på ruden, altså ikke noget med at lægge den løst ved forruden – det giver bøde.

Mvh

Ole Klausen
http://www.oldcampisten.weebly .com

Hej Ole.

Det gør du ved at købe den via nettet. For private er der 19 dages karens, for erhverv kan du købe den til dagen efter.

Vi købte nu et klistermærke ved grænsen.

Den ungarske vignette, købte vi hos den officielle sælger, man skal medbringe bilens registreringsattest. Kun når der er tale om en autobus, skal der købes trailer vignette.

Henrik 6

@Knud Løjborg

Jeg har nu fået svar fra Ungarns Motorvejsmyndighed
Svarene er fuldstændigt som forventet

1. Ved kørsel på motorvejene i Ungarn med campingvogn
skal der ikke tilkøbes en U-vignet til en alm. personbil < 3,5T selvom totalvægten af vogntoget > 3,5T

2. Der er (selvfølgelig) IKKE korrekt, at man skal møde personligt op hos EASY PARK i London  (!) hvis man vil klage over
en bøde for påstået fejlagtig eller manglende e-vignet.

Så Knud Løjborg
Få dine penge tilbage ved at sende en klage via e-mail til ugyfel@nemzetiutdij.hu eller ring (+36 36-587-500).
Selvom du ikke mere har e-vignetterne, kan selskabet selvfølgelig se sagen i deres system og se du har betalt og kørt i en
alm. personbil og derfor fejlagtigt er blevet pålagt de 2 bøder for manglende U-vignetter.

Hele svaret kan ses her :

https://oldcampisten2.weebly.com/svar-ungarn-motorveje.html

@ Henrik Værum Høgh

Tak for svar, men jeg forstår stadig ikke hvordan man kan undgå at sætte en østrigsk vignette i forruden og din oplysning om karenstid
forstår jeg heller ikke hvad du mener med.

Håber på du vil være rar og give en mere uddybende forklaring..

Mvh

Ole S Klausen

Campingbladet

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk