Annonce:
Annonce:
Auning Camping
Campstuff
Kronjyllands Camping & Marine Center
Camping Del Sole
https://campingferie.vti.it/
Bije728x90
GudhjemCamping

Campingbladet

Please or Tilmeld to create posts and topics.

Køre mode (indstillinger) Skoda Karoq 1.5 TSI turbo 150 HK 7 trins aut.

Min Skoda Karoq kan indstilles til flg. køremode (indstillinger):

Normal

Sport

Økonomisk

Komfort.

De første 3 indstillinger forstår jeg, men Komfort?? I instruktionsbogen står der, at hvis man kører på dårlige veje eller lange stræk på motorvej, så skal - eller kan man indstille til komfort. Men hvad sker der med bilen, når man indstiller til komfort???

Og hvilken indstilling ville være godt når man kører med campingvogn efter bilen?

Venligst Lennart

Mit bud er, at du skal prøve dig frem i de forskellige indstillinger. Vores bil har en anden type gearkasse, men lignende indstillinger.

Du vil kunne mærke på kørslen, hvis en indstilling ikke er egnet til situationen. Leg lidt med det, til du finder det, der er egnet. F.eks kører vi ofte i sportmode i byer med campingvogn efter for hurtigere acceleration, men det er uøkonomisk på længere stræk ved jævn fart på motorvej. Du kan jo skifte mode undervejs? så det passer til kørslen.

Ok - jeg prøver mig frem men en anden gearkasse - har i manuelt gear?

Venlig hilsen Lennart

Jeg formoder, din bil har DSG-gear og vores har steptronic 8-trins automatgear. Jeg har ikke den store forstand på gearkasser, men det er 2 forskellige systemer. Måske din forhandler kan forklare dig forskellen, og måske kan din forhandler også vejlede dig lidt i, hvilket køremode du skal bruge med campingvognen efter.

Ellers spørg på Facebook, hvis du er på Facebook. Der er mange grupper for bestemte bilmærker og campingtrækkere. Her på campingferie.dk er der desværre ikke meget liv.

Vh Joan

Da du har komfort, må du have DCC (Dynamisk chasis control/adaptiv undervogn )

Det har vi i vores Karoq 2,0 TDI 4x4 DSG

DCC kan indstille undervognen i sport/hård, Normal og comfort/blød. På dårlig vej, burde du kunne mærke tydelig forskel. Udover undervogn er der forskel på gearskifte, speederrespons, motorydelse, servostyring.

Da vi har 4x4 har vi desuden snow. Deruover har vi også individuel.

Vi bruger næsten altid individuel, med en blanding af økonomi,og comfort, både med/uden campingvogn.

Hvis det blæser kraftigt/sidevind, sætter vi undervognen over i normal eller sport. Så føler vi at der bedre kontrol over campingvognen.

I vores oplever vi af bilen ikke yder maks, når den står i eco. Så hvis det går opad i Harzen, Kasel eller Alperne, sætter vi gearskiftet over i sport. Dels vil den vælge lavere gear/holde motor i lidt højere omdrejninger + motoren lige yder lidt mere. Når det går nedad, vil den også motorbremse lidt i sport, i eco kører den i frihjul.  Plejer at skifte til manual nedad, for at motorbremse lidt mere, som man ville gøre med manuel gear.

Med 1.800kg på krogen, kan den, i eco, tabe fart med +10% stigning. Skiftes til sport øges farten til det acc/fartpilot er sat til.

Vi har også digitalt instrument, hvor vi kan se motorydelse i kW i sport instrument.  Mener den yder ca 80-85kw i eco, og Max 110kw i Sport.

Følgende menupunkter kan indstilles i indstillingen Individual:
■ DCC: – indstilling af støddæmperkarakteristikken (sport, normal, komfort)
■ Styretøj: – indstilling af servostyringens karakteristik (sport/normal)
■ Drivlinje: – indstillingen af drivlinjens karakteristik (sport/normal/økonomisk) Man kan skifte mellem S/E med gearskifter. I S får vi mere motorydelse.
■ ACC: – indstilling af bilens acceleration ved aktiveret adaptiv fartpilot (sport, normal, komfort)
■ Dynamisk kurvelys: – indstilling af karakteristikken for Full LED-forlygterne (sport/normal) kan ikke se forskel 🤷‍♂️
■ Klimaregulering: – indstilling af Climatronics karakteristik (Normal/økonomisk)
■ Motorlyd: – indstilling af motorlyden i bilen 🤷‍♂️

Tak for hjælpen.

Hilsen Lennart

Campingbladet
Campingbladet