Annonce:
Campstuff
Tornby Strand
D-DAG
NORDKAPP
Annonce:
Bije728x90
UnionLido
HELÅRSCAMPISTERNE
HinshøjCaravan728x90
Tornby Strand
D-DAG
Østsjællands Camping Center
Kronjyllands Camping & Marine Center

Campingbladet

Du skal være logget ind for at oprette emner eller lave indlæg

Brug af forlængerledning ved 12 volt forsyning fra Bilen

Godeftermiddag

Jeg har et spørgsmål vedr. brug af forlængerledning mellem bil og campingvogn i forbindelse med brug af bilen til 12 volt forsyning på en campingplads. Jeg har som regel 230 volt tilslutning på campingvognen når jeg er afsted og ligger på en campingplads, men i enkelte tilfælde kan dette ikke lade sig gøre, og jeg køre så køleskabet på gas og bruger en smule strøm fra bilen til LED lys og til vandpumpen i campingvognen. Hvis det ikke er muligt at parkerer bilen således at ledningen på campingvognen umiddelbart har kunne nå, har jeg altid haft en forlængerledning på et par meter i 2x4,5 mm2. Dette har ind til nu fungeret perfekt. Nu har jeg så købt ny bil- en Skoda Scala 1.0 115 HK, med svingbart træk, og nu fungerer det ikke mere, med forlængerledningen. Campingvognen får strøm fra ben 9 i det 13 polede stik, og ja jeg har dobbeltjekket at forlængerledningen er korrekt forbundet, så det er ikke her at den ligger. Den virkede også som den skulle på min gamle bil. Mit bedste bud, er at bilens cambussystem ikke kan se at der er en anhænger tilkoblet, eftersom at kun ben 9 og ben 13 til stel til campingvognens indvendige strømforbrugere (LED lys og vandpumpe), er forbundet når jeg har forlængerledningen imellem, og så simpelthen ikke tænder for strømmen til stikket på trækket. En løsning kunne selvfølgelig være at købe x antal meter 13 polet kabel og så forbinde alle ben 1:1, men dette finder jeg uhensigtsmæssigt, da dette kabel er dyrt og de ledere jeg skal bruge er af en ringe dimension. Er der nogle som kender til dette problem, og evt. har en løsning på det?

Jeg har set en adapter ved biltema som er beregnet til at snyde canbussen ved brug af trailere med LED lygter i stedet for alm. glødepærer, kunne det mon være en løsning?. Der står at den ikke vil fungerer ved pulsstyrede systemer. Er der nogle der ved om Skoda køre med Pulsstyrede systemer?

Omtalte adapter kan ses på billedet.  og ses her: https://www.biltema.dk/bil---mc/last-og-trak/adapterkabler/led-lygteadapter-2000042843

På forhånd mange tak, og forsat god weekend.

Thomas Jeppesen

Uploadede filer:
  • adapter.jpg

Hej Thomas - det er ikke ligefrem et svar på dit spørgsmål, men hvorfor overvejer du ikke et lille batteri i vognen ?

/Anders

Hej

Noget om nye bilers el mysterium!

Jeg har også en 12 volt forlænger ledning som jeg bruger til el. pumpen til mit lufttelt.

Jeg slutter ledningen til et cigartender stik i bilens bagagerum (en Renault) men bilens motor skal køre for at det stik virker! Lamperne i bagagerummet er uafhængig og lyser sammen med parkeringslyset , men stikket til forlængeren er for sig selv.

Hos os har campingvognen sit eget batteri ( til mover m.m.) så hvis vi holder på en rasteplads er det herfra energien kommer.

MVH BJ.

Hej igen

Jeg vil også nævne at bilen ( (bilens batteri) kun oplader campingvognens batteri  når bilens motor kører.

MVH BJ.

Hej

Jeg har ikke batteri i Campingvognen af den grund, at der ikke fysisk er plads til det. Det er en meget lille vogn, nemlig en Vega 295 ET. den måler 184X270 indvendigt, så det har jeg ikke kunne se mig ud af at afse plads til.

Mvh Thomas.

et lille batteri som du sætter ude på trækket med et kabel op til det 13 polet stik.
Eks, et Lithium batteri

Mvh Jørgen

Campingbladet

Hej 

Prøv at finde ud af om der er nogen af stikkene på din bil der er strøm på når bilen ikke er startet, hvis der er så byt om på din forlængerledning så de passer ammen. Hvis der ikke er nogen der er strøm på, kan du så ikke bare sætte ledningen direkte på batteriet i bilen med klips/krokodillenæb

Hej igen Thomas

Min far havde for år tilbage storesøsteren til din CV - den med fast tag. Vognens EL diagram er ret enkelt! Jeg mener at jeg dengang sluttede en forlænger ledning til de terminaler som gav EL til køleskabet.

MVH BJ.

c

Jeg har aldrig kunne få strømmen fra bil til CV til at fungere i forhold til opladning af batteriet i CV. Bilmekaniker siger, at 13-pol stikket på min Hyundai Getz er korrekt forbundet og jeg har selv målt at der er strøm på alle ben når bilen er startet. CV forhandleren siger det er korrekt forbundet på CV og virker når CV er koblet på CV forhandlerens bil.

Problemet med 13-pol stikket på min bil er, at den laver noget der i øvrigt er ret smart. Når stik fra CV og bil bliver koblet sammen bliver tågebaglygten på bilen afbrudt så jeg ikke har det kraftige røde lys i bakspejlet. Det er så alene tågebaglygten på CV der lyser. Men den afbryder også stelforbindelsen fra batteriet.

I øvrigt - strøm til køleskabet funger upåklageligt. Her er der KUN strøm når bilens motor er startet.

For ikke at bruge en masse værkstedstimer endte det for mig med, at jeg lagde en solcelle på taget af CV

Hej igen

Lige en afsluttende bemærkning på denne tråd. Den viste LED adapter løste ikke problemet, så til samtlige med en VW, Audi, Skoda, eller Seat, er det ikke løsningen på problemet. Jeg har imidlertid løst det ved at købe 5 meter 7 ledet kabel i Harald Nyborg, og så forbinde samtlige ben til lygterne, incl stelforbindelsen til ben 3, og så fungerer forlængerledningen til strømforsyning af campingvognen fra bilens batteri, som man altid kunne bruge i en snæver vending (hvor bred en sådan så er), før i tiden. Sansynligvis kunne man nøjes med at forbinde stelbenet - ben 3, og så en af de andre ben til Lys, blinklys eller stoplys. Dette var jeg dog ikke sikker på og valgte derfor løsningen med det syvkorede kabel. Ja det er molboagtigt at forbinde til vognens lygter via en sådan forlængerledning, efter som man ikke skal bruge lygterne på en campingplads, men det er det som skal til, for at få en moderne bil af VW familien til at tænde for strømmen på det 13 polede stik.

Campingbladet