Annonce:
Tornby Strand
NORDKAPP
Campstuff
D-DAG
Annonce:
Kronjyllands Camping & Marine Center
HELÅRSCAMPISTERNE
UnionLido
Bije728x90
Østsjællands Camping Center
HinshøjCaravan728x90
D-DAG
NORDKAPP

Campingbladet

Du skal være logget ind for at oprette emner eller lave indlæg

Bil(VW passat) overopheder ved kørsel med campingvogn

12

Hejsa

Jeg har tidligere i det gamle debatforum skrevet om mine udfordringer med en VW Passat 2,0 TDI, 150 HK, årgang 2017, som bliver for varm når den har campingvogn på krogen og advaret om at købe VW med eftermonteret træk. Hvis bilen bliver bestilt fra fabrikken, forberedt for træk, så kommer den med større køler, blæser, vandpumpe og generator, men det vil VW ikke erkende og de bliver ved med at lave de samme fejl. De siger at bilen er beregnet til at køre i det Nord Europæiske klima, tak for kaffe.

Det første år vi kørte sydpå var der kun ca. 22 gr. på Brenner, alligevel blev bilen ekstrem varm og vi endte med at køre 40 km/t op. Den 10 år ældre Passat vi har, køre 95 km/t op, med samme campingvogn på.

I år har vi så været i Frankrig og selv på lige strækning, f.eks. på A5 motorvejen, kunne bilen blive varm, når udetemperaturen blev høj, 34-35 gr.

VW har "ydet" den fantastiske service at montere en større blæser, men til ingen verdens nytte.

VW er fuldstændig ligeglad med slutbrugeren, når der er handlet.

Min VW er leveret af importørens egen forhandler i Gladsaxe og ingen er mere ligeglade end dem, trist.

Hilsen Ole

Det er VW´s garanti i en nøddeskal. De har altid en undskyldning.

Jeg har også fået større køler i, men pga. andre omstændigheder har vi ikke været sydpå i år.

Den nye køler kører dog med væsentligt flere omdrejninger, når jeg stiger ud af bilen i det øjeblik motoren er ved at brænde partikelfilteret af - lige som den gang den gamle køler var ny. Jeg kan have haft en fejl i den gamle køler. VW undersøgte den da den gamle køler sad på u.b., så købte jeg selv en større køler på ebay.

Der findes en (anden) app til mobiltelefonen, hvor man kan se hvornår den brænder partikelfilteret af m.m.m. Den hedder VAG DPF. Men man kan også sætte Torque (beskrevet tidligere) til at give alarm: Når DPF brændes af, stiger udstødningstemperaturen voldsom, så en alarm ved 600 grader

VW gør ALT for at man ikke får ordnet sin bil på den garanti man tror man får, og det har været sådan siden jeg begyndte at køre med VW i 1987. Til gengæld køber jeg mine stumper til bilen syd for grænsen eller på Ebay.

Nicolai - hvad blev svaret fra VW? Du ville skrive her i tråden, når der var nyt?

Hej John

Det har været en længere process med VW og jeg har været i dialog med dem siden i sommeren 19 da jeg startede tråden.

Bilen har ad flere omgange været inden hos VW amager og de har været i kontakt med deres teknikske afd. som vist er landsdækkende for alle VW forhandlere. Det er, som de fleste ved, kommet frem at bilen laves med et kølingsystem i 2 kategorier - "kold land"/"varmt land" og vi er et kold land. Dette mener de dog ikke skulle have betydning for at bilen skal kunne trække 1600 kg gennem "bakkede" terræn(kassel) som den er opgivet til.

VW amager har også sagt at teknisk afd. hele vejen igennem har sagt, at der ikke var noget galt med bilen, da den er forberedt til træk fra fabrikken af, med stor blæser osv!

Jeg har også forspurgt om mulighed for at få andet kølings system på bilen (varmt land) så den skulle kunne "mere". Dette imod egen betaling, da vi er glade for bilen. Til en start sagde de, at der var mulighed for der kunne komme en større køler/kølings system på bilen, men siden hen var det ikke muligt at "ombygge" min model - passat indregistreret 2016/4.

VW amager har dog strukket sig noget længere end "normalt", nok fordi de er tilknyttet direkte til fabrikken og ikke er en privat autoriseret forhandler! De sagde at det kunne være forårsaget af vandpumpen og en lille klap, der skulle sørge for overflow. Denne sagde de vist ikke var på de tidlige modeller eller også kunne den være defekt.

Bilen kom så på værksted d. 17/2-20 for at få skiftet vandpumpen, men det viste sig at alt umildbart var som det skulle være. Den blev dog skiftet alligevel og de valgte samtidigt, at skifte de 2 termostater som er på bilen, da de mente at det måske kunne skyldes en mindre defekt på en af dem. Alt uden beregning, så det er rigtigt fint af dem.

Mit spørgsmål var selvfølgelig: "hvad hvis det ikke virker"? og her meldte de lidt pas, med andre ord "sur røv" og god kamp mod os, hvis det ikke går godt til sommer når turen går syd på.

Så jeg krydser finger for at CORVID-19 går i sig selv(her er dog ingen frygt for det) og vi uden problemer kan komme til Italien og tilbage igen uden at bilen skal ned i snegle fart, fordi den bliver for varm.

Som nævnt flere andre steder, kan man med en ELM 327, som placeres i OBD-stikket og en mobiltelefon med app´en Torque holde øje med den rigtige kølevandstemperatur, som er forskellig fra den computergenerede temperatur, der vises i bilens originale måler.

Selv i 20 graders udetemperatur med de små stigninger foran Alperne kan man på torque se at motortemperaturen lynhurtigt kommer op på 100+ grader, når der er en tung cv bagefter.

Når temperaturen i bilen begynder at bevæge sig væk fra 90 grader, så er den reelle temperatur 108 grader. Temperaturen bliver målt af den samme føler. Dette ser man i opvarmningsperioden, hvor begge målere bevæger sig opad i ryk inden for samme sekund. Når temperaturen her når 90 grader i bilens instrument, viser torque 75 grader.

Jeg har selv haft kontakt med VW-importøren, som på trods af en mail sendt ud af sig selv hvor de skriver at man skal passe på med at montere uoriginalt anhængertræk på bilen pga kølerproblemer, men den mail kan de ikke finde - påstår den. En sælger hos en VW-forhandler har fortalt mig om mailen, han var ikke i tvivl, da han fik den omkring et tidspunkt hvor han var ved at købe en bil til sin kone.

Tak, Nicolai for opdateringen - og Per for kommentarer.

Jeg har læst på Vagcars.dk i Jens Jørgensens link ovenfor, at en Skoda, som leveres i Danmark med træk eller blot forberedelse til træk er født med det udvidede kølesystem. Hvis det også er tilfældet med en VW som din (og min!) og det kan verificeres, så mener jeg, at importørerne af begge mærker har et problem som FDM bør tage op.

Eftermonteringen af træk gør nemlig, at den lokale forhandler tjener væsentligt flere penge end hvis bilen blev leveret med trækket, hvor det jo er fabrikken og skat der løber med hovedparten af merprisen. I en udskrift fra VW Glostrup kan jeg se, at det kostede 8 værkstedtimer plus fortjenesten på delene at eftermontere det aftagelige træk, som sidder på min bil. Og som sælgeren i VW Næstved (jeg har købt den brugt) tilføjer er "udført efter fabrikkens forskrifter uden restriktioner for ekstra køling"

Jeg synes, det er stærkt betænkeligt, hvis sælgerne har rådet oprindelige købere til spare penge ved at få lavet træk på denne måde - med den yderligere begrundelse, at det bliver "lavet efter fabrikkens forskrifter"og uden at oplyse om, at bilen samtidig vil få et ringere kølesystem.

Jeg har involveret FDM i sagen med blandt andet denne tråd som bilag. Det er min holdning, at vi på en eller anden måde skal kompenseres.

Uanset hvad så tænker jeg umiddelbart, at den nemmeste (og billigste) løsning vil være at få eftermonteret en ekstra oliekøler. Det er i hvertfald det som synes at været rådet på tuningsider, hvor der tales om køling af motorer under hård belastning. Men der er selvfølgelig den risiko, at bilen i hverdagen bliver kølet for meget og ikke opnår en ordentlig arbejdstemperatur på de koldeste dage. Så er det måske alligevel bedre at opgradere (vand)kølesystemet, som jo er temperaturreguleret.

Campingbladet

Jeg sendte en mail til importøren dengang - og så gav jeg egentlig op, samtidig med at jeg stoppede med at få lavet eftersyn hos VW. Mailen lyder som følger, med importørens svar øverst og min indledende mail nederst:

Første linje i svaret vidner om at afsender ikke aner noget om det hun skriver om.

Hej Per.

Som svar på din henvendelse kan vi oplyse, at i følge teknisk afdeling er din bil WVWZZZAUZEPxxxxxx er forberedt til anhængertræk fra fabrikken, og derfor er der et større kølersystem i bilen, så bilen kan trække campingvogn.

Hvis du oplever at din bil kører anderledes end den plejer anbefaler vi, at du kontakter en Volkswagen servicepartner for, at få kontrolleret bilen.

Vi er ikke bekendt med at der har været en aktion, eller der skulle være sendt en mail ud omkring eftermontering af anhængertræk fra importøren, og har derfor ikke mulighed for at svar på herfra.

Med ønske om en god dag.

Med venlig hilsen / Kind regards

Skandinavisk Motor Co.

Ann Løwén
Kundeservice
Tel.: +45 43 288 360

Jeg døjer lidt med min Golf VII, reg. Nr. AS xx xxx, købt hos VW Tønder, hvor jeg fik monteret anhængertræk på bilen i forbindelse med købet, 3.000 km gammel.

I sommeren 2017 begyndte den at gylpe kølervand op ud igennem overløbet i ekspansionsbeholderen. Jeg kørte til VW Esbjerg, som kikkede på den. Dette skete i en varm periode, juli 2017, og bøvsen kom i det sekund bilen var færdig med at regenerere dieselpartikelfilteret. Dette skete ved kørsel _uden_ campingvogn. Bilen blev udluftet elektronisk - uden at der blev fundet fejl.

I august kører vi til Ungarn i 25-30 graders varme. Bilen brugte 1-1½ liter kølervand på turen til Ungarn. Hver gang vi kørte ind i en kø på motorvejen, lugtede det af kølervæske og området omkring kølevæskebeholderens overløbsventil var vådt.

Vi gjorde ikke noget ved problemet i Ungarn, og da vi kørte hjem 3 uger efter i 20-25 graders varme, var der ingen problemer. Der har heller ikke været problemer siden i forbindelse med regenerering af dieselpartikelfilteret – hvilket _kan_ skyldes mangel på høje temperaturer.

Jeg har læst på nettet om problemer med specielt 2.0 TDI 150HK motoren når der bliver trukket campingvogn, både med Skoda, Passat, Golf og enten Tiquan eller Touran. Nu er vi så bange for at blive udsat for problemet igen, når vi nu til sommer skal op over Brenner, hvor der sagtens kan tænkes at være 35 graders varme.

Vi har formentlig været heldige at have undgået problemet tidligere i bilens levetid, fordi vi de seneste 3 år ikke har holdt ferie i en periode med sommertemperaturer.

Jeg har haft Golf 1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7. Siden Golf 4 har jeg fulgt med i kølevandstemperaturen ved hjælp af en APP og OBD-stikket, hvor app´en i modsætning til instrumentet i bilen viser den nøjagtige kølertemperatur. Ved kørsel i det forholdsvis flade landskab i Tyskland har jeg konstateret, at motortemperaturen er højere på Golf 7´eren end på nogen af de foregående Golf´er: En lille bakke på motorvejen forårsager en stor temperaturstigning i motoren i forhold til de tidligere modeller. Brenner forårsagede en motortemperatur målt med min app på 112 grader med en udendørstemperatur på 35 grader, den vil blive endnu højere med Golf 7´eren: Jeg har på væsentlig mindre og kortere stigninger og med væsentlig mindre udendørstemperaturer haft den oppe at vise 108 grader.

Jeg er blevet gjort bekendt med en mail I (importøren) skulle have haft sendt ud for 2-4 år siden omkring eftermontering af anhængertræk på de tidligere modeller af Golf VII, men har desværre ikke kunnet få fingre i den på trods af ellers ivrige VW-ansattes forsøg på at fremskaffe den, så derfor spørger jeg: Hvad står der nøjagtigt i den mail?

Du er velkommen til at kontakte mig for yderligere oplysninger pr. mail eller på telefon.

Med venlig hilsen

Per H. Kristensen

12
Campingbladet