Annonce:
Annonce:
HinshøjCaravan728x90

Campingbladet

Du skal være logget ind for at oprette emner eller lave indlæg

Bil(VW passat) overopheder ved kørsel med campingvogn

12

Hej

Vi er de lykkelige ejere af en Passat B8 fra 2016. Motor er en 1,4 tsi 150hk/250nm med DSG og den er opgivet til at måtte trække 1600 kg

Vi har nu for andet år i træk oplevet at bilen bliver for varm når vi er syd på(italian/frankrig) med campingvognen. Vores campingvogn er en knaus 550 qsk med en total vægt på 1500 kg og vi er meget forpasselige med vægten

Bilen bliver varm med olie over 120+ grader også går der ikke længe før vandmåleren rykker sig og vi må derfor sænke hastigheden til omkring 40 kmt op ad div. stigninger

Er der nogen som har nogle erfaringer med denne type motor?

Trækket er vist eftermonteret, men alt er lavet hos VW og efter sidste år fik vi alt tjekket hos VW og fik af vide af at bilen er monteret med den store blæser, så de sagde at det måtte være fordi det var ekstrem varmt! Men selv i år over brenner ved omkring 20-25 grader blev den for varm og hastigheden måtte ned!

Håber at der er nogen som har nogle erfaringer med dette?

Vi har haft en Octavia, godt nok en 2,0 TDI, men havde lignende problem når det gik opad (Kasel eller Alperne).

Det viste sig at den ene blæser i motorrummet var stået af, så motoren fik ikke nok køling, når den rigtigt skulle arbejde, når det gik opad, med campingvogn på krogen, varme og aircon tændt.

Havde klaget over larmende blæser, før ferien,  når vi stoppede bilen. Værkstedet satte computer til bilen, men kunne ikke aflæse nogen fejl. Så de mente det var normalt 😳

Vi måtte så slukke for aircon, fuld varme på bilen, når det gik opad. På vej hjem stod aircon så helt af pga manglende køling.

Ved manuel kontrol af den ene blæser, kunne de så konstatere at den ene af 2 blæsere i motorrummet ikke virkede.

Betalte for skift af blæser, resten tog værkstedet 👍😊

Hej Nicolai.

Jeg har haft en Octavia med 1,4 tsi. Når vi er på tur er det med ca. 1700 kg på slæb. Sidste sommer oplevet jeg at den selv frakoblet aircon for at undgå ophedning (ingen alarmer). Det var i Kassel bakkerne og ved 36 grader jeg satte farten ned til 70 kmh og så gik det.

Nu har jeg en Octavia med 1,5 tsi og den skulle angiveligt være med den store blæser. Vi er lige kommet hjem fra sommerferien i Østrig og der har kun en enkel gang været optræk til stigende kølevandstemp. Igen satte farten ned med 10 kmh og straks gik temperaturen ned. Olie temperaturen kan godt nå 120 grader ved 39,5 grader ude og når det går meget op men jeg kan godt styre processen uden det giver anledning til alarmer.

Min bil har e-cockpit hvilket går at jeg kan overvåge olie og kølevands temp samt den faktiske ydelse i kW.

Det er en meget praktisk mulighed når kørslen er opadgående og sommeren er på max.

Uploadede filer:
  • 9879FD2C-85B6-40FE-8758-DA3D940E086D.jpeg

Jeg har ikke en bil som den nævnte. Men jeg synes at have læst at skal man køre med cv efter en Passat skal det oplyses ved køb da den så skal have en større køler...Prøv at grave lidt i det, jeg tror ikke det er nok med en større blæser.

Mvh. Henrik.

Jeg følger tråden da jeg skal skifte bil. Desværre er dit problem ikke ukendt.

I mine undersøgelser har jeg konstateret, at der er på nogen biler er en markant prisforskel på et eftermonteret træk og et fabriksmonteret træk. Årsagen skulle være, at en bil med fabriksmonteret træk - afhængig af mærke og model - får monteret f.eks. større oliekøler, større vandkøler og større blæser.

Om din bil har disse ting skulle vist nok kunne læses ud af det lange nummer der sidder på en label i forruden. Hvad det er for et ciffer der skal være har jeg dog ikke styr på.

Måske kan du få hjælp af FDM - de kan måske tyde tingene ud fra din bils stelnummer mm. De kan også have kendskab til hvilke ændringer der skal være lavet på din bil for at den kan trække campingvognen uden at bliver overophedet.

Jeg følger spændt din tråd.

Vh Egon

Tak for de fine svar 🙂

Jeg har snakket med FDM og de har også stødt på det nogle gange før med VW Passat! De har sagt at jeg skal tage fat i forhandlen og reklamere (FDM vil gerne hjælpe hvis det bliver nødvendigt:-)). FDM siger at bilen skal kunne trække det uden at blive varm, når det er oplyst fra fabrikken.

Hos forhandlen VW kunne de så efter en gennemgang af bilens historik, hvor det ikke frem gik at bilen var med træk, konstatere at trækket er eftermonteret. Det frem går heller ikke af specifikations sedlen da bilen blev bestilt fra fabrikken. (men det er selvfølgelig på registrerings attesten)

Jeg fik også af vide at den store prisforskel fra fabrikken til en eftermontering ligger i afgifterne. Men bilen skal så til gengæld være bestilt fra fabrikken med forberedelse til anhænger træk også kan trækket monteres i DK for at få besparelsen.

Men kørsel med større anhænger kan kræve alt fra større blæser, generator eller køler. (i følge FDM) og det er nok her mit/forhandlerens problem ligger. Bilen er dog "heldigvis" købt brugt med anhænger trækket monteret, hos Semler med service aftale. VW kigger på bilen d. 29/8, så må vi se hvad de siger! forhåbentligt noget positivt, da vi er glade for bilen.

På billede ses det vi oplevede en del gange 🙁

Uploadede filer:
  • bil.png
Campingbladet

Jeg har tilsvarende problem med en Golf, der som bekendt bare er en hurtigere Passat 🙂

Find et spejl med en lang stang og før den ned bag ved køleren. Sammenlign reservedelsnummeret med reservedelskataloget ved forhandleren for at se om du har den største blæser på. Det havde jeg ikke, så jeg fik en større (brugt, ebay) blæser monteret. Jeg har endnu ikke fået den kontrolleret ved højere temperaturer og får det nok heller ikke gjort i år.

Til min fandtes der ikke en større generator (hvad det så skulle gøre godt for) og heller ikke en større køler. Men den større blæser passede pasgenau på den originale køler.

Min er en 2.0 TDI, og jeg tror - jeg er ikke sikker - at problemet med kølingen drejer sig om 2012-2016 modellerne plus minus 1-2 år, både for benzin og TDI og andre VW-modeller.

Der er 2 vandpumper på min. En mekanisk og en elektrisk, som kører parallelt med den mekaniske, når den mekaniske ikke kan følge med. Jeg tror at VW kan justere ydelsen på den pumpe, men ved det ikke 100%.

Det er ikke til meget hjælp, men det er VW heller ikke, når de skal lave en garantisag kører de kunden træt 🙁

Jeg fik af en sælger at vide at han havde set noget papir fra importøren på problemer med montering af træk på visse Golf´er, men da jeg kontaktede importøren kunne den sørme ikke finde noget på det, trods det at sælgeren var fuldstændig sikker på brevet - hans kone ville nemlig have en Golf da papiret dukkede op fra importøren.

Bilen skal være med forberedelse til anhængertræk fra fabrikken, så er den forsynet med de samme dele som hvis den kom fra fabrikken med træk.

Bortset fra selve trækket og ledningsnet dertil.

Men det kan nemt være vandpumpen der er defekt, de kan delvis blokere sig selv.

og det også selvom de ikke er ret gamle.

læs mere her.

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=146236

Har adskillige gange passeret Fernpas, Reschenpas og Brenner pas med en Passat 2,0  TDI 140 HK 320 nm 6-DSG Comfort Line og en 1500 kg CV på med termometer nålen stående på 90 C hele vejen over.

Uploadede filer:
  • VW-Passat-Variant-2-0-TDI-Dauertest.JPG
  • VW-Vogntog.jpg

Jeg har heller ikke oplevet disse problemer med vores Passat 2,0  TDI 140 HK 320 nm B7 med en 1800 kg CV efter på diverse pas i EU, men det hjælper jo ikke de som oplever problemet.

Vh. Tommy Hansen

Hej

Jeg havde også den gamle model VW Touran (2015) 2.0 TDI 150Hk 320 NM. Ingen problemer med 1800 kg på krogen.

Har nu på 3. År været sydpå med den nye Touran 2.0 TDI 190 HK 400 NM. Uanset om det 20 eller 35 grader blir den varm i Alperne. Og ved meget lange små stigninger.

Kører 100 km/t på fartpiloten. I år prøvede jeg at slukke for klima, men det var den ligeglad med. Det hjælper at tænde voldsomt for varmen lige som i gamle dage.

Olie bliver 136-38 grader og vand ca 100 grader. Den er med eftermonteret træk. Har klaget til Importøren, men der intet at gøre siger de.

Og den har jo ikke meldt nogen fejl. VW Odense er fløjtende ligeglade. Det ligesom om de godt ved der er et problem, men de har fået mundkurv på.

Der kan ikke monteres større køler-blæser-oliekøler på iflg. Importøren.  Ved ikke om der nogen derude der ved om der findes større blæser og om den kan eftermonteres.

Kan ikke få at vide om der havde været ændringer hvis den var monteret med træk fra fabrikken.

Har overvejet at gå til ankenævnet for biler.

Skal siges jeg er enormt glad for bilen. Har aldrig haft en der ligger så godt på vejen med 1800kg. Og sikke et overskud den har.

Bare træls med den blir varm.

@ Jesper Storm.

Hvad med at gå til FDM ?

Jeg tror et evt. medlemskab kan være tjent igen hurtigt i sådan en sag.

vh. Tommy Hansen

Campingbladet

Hej

Hvornår bliver temperaturen på olie og vand egentlig kritisk eller for høj?

Vil bilen ikke selv sige fra eller til hvis den måler for høje temperaturer på olien eller på køleren?

Vi har selv en seat ateca med 1,4 l motor og dsg og en 1600 kg Adria på krogen. Så vi følger med i hvad der sker med din passat.

Vi har ikke haft problemer med temperaturen, men vi har jo heller ikke været opmærksomme på det. Det set ud fra at vi jo tror på at bilen siger til hvis der er noget galt. Men det kom jo være at det så er for sent.

Mvh

Kim Jensen

Citat fra Jens jørgensen på 7. august 2019, 23:49

Bilen skal være med forberedelse til anhængertræk fra fabrikken, så er den forsynet med de samme dele som hvis den kom fra fabrikken med træk.

Bortset fra selve trækket og ledningsnet dertil.

Men det kan nemt være vandpumpen der er defekt, de kan delvis blokere sig selv.

og det også selvom de ikke er ret gamle.

læs mere her.

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=146236

Hej Jens

Jeg er også ret sikker på at det er det som er problemet! Bilens køling ikke er tilstrækkelig da den netop ikke er bestilt med forberedelse til anhængertræk fra fabrikken, så må vi jo se om VW vil spille med åbnekort.

Det er ikke vandpumpen, den er næsten helt ny, da den blev skiftet efter sidste års tur, fordi bilen blev for varm, dog uden beregning da bilen er med service aftale.

Citat fra Jesper Storm på 8. august 2019, 15:15

Hej

Jeg havde også den gamle model VW Touran (2015) 2.0 TDI 150Hk 320 NM. Ingen problemer med 1800 kg på krogen.

Har nu på 3. År været sydpå med den nye Touran 2.0 TDI 190 HK 400 NM. Uanset om det 20 eller 35 grader blir den varm i Alperne. Og ved meget lange små stigninger.

Kører 100 km/t på fartpiloten. I år prøvede jeg at slukke for klima, men det var den ligeglad med. Det hjælper at tænde voldsomt for varmen lige som i gamle dage.

Olie bliver 136-38 grader og vand ca 100 grader. Den er med eftermonteret træk. Har klaget til Importøren, men der intet at gøre siger de.

Og den har jo ikke meldt nogen fejl. VW Odense er fløjtende ligeglade. Det ligesom om de godt ved der er et problem, men de har fået mundkurv på.

Der kan ikke monteres større køler-blæser-oliekøler på iflg. Importøren.  Ved ikke om der nogen derude der ved om der findes større blæser og om den kan eftermonteres.

Kan ikke få at vide om der havde været ændringer hvis den var monteret med træk fra fabrikken.

Har overvejet at gå til ankenævnet for biler.

Skal siges jeg er enormt glad for bilen. Har aldrig haft en der ligger så godt på vejen med 1800kg. Og sikke et overskud den har.

Bare træls med den blir varm.

Hej Jesper

Jeg tror at du måske har samme udfordring som mig! Bilen er ikke bestilt med træk fra fabrikken eller forberedelsen også er kølingen af vandet på bilen højst sandsynligt ikke optimeret, selvom de påstår andet. Bilen skal kunne trække det uden at blive varm, specielt din, med den motor størrelse. (Det er hvad FDM's tekniske rådgivere siger til mig)

Jeg kan se at det ser ud til, at VW i odense er en "privat" forhandler og derfor kan de nok være mere besværlige - ligesom VW i glostrup! Vores bil er købt hos VW amager og de er direkte tilknyttet fabrikken og derfor sender de blot regninger videre til fabrikken, når der er noget galt, da bilen er med service aftale. Så det er lidt det jeg knytter mit håb til og at de vil have åbnekort, da vi også er glade for bilen. Men jeg vil ikke køre på grænsen i syden og ende i vejkanten! så hellere finde en anden bil.

Jeg ville taget fat i FDM, som Tommy nævner, hvis du er medlem, de vil helt sikkert gerne hjælpe dig. Jeg er allerede i kontakt med dem og bliver jeg afvist af forhandleren skulle jeg tage fat i FDM igen så ville de hjælpe.

Citat fra Kim Jensen på 8. august 2019, 19:53

Hej

Hvornår bliver temperaturen på olie og vand egentlig kritisk eller for høj?

Vil bilen ikke selv sige fra eller til hvis den måler for høje temperaturer på olien eller på køleren?

Vi har selv en seat ateca med 1,4 l motor og dsg og en 1600 kg Adria på krogen. Så vi følger med i hvad der sker med din passat.

Vi har ikke haft problemer med temperaturen, men vi har jo heller ikke været opmærksomme på det. Det set ud fra at vi jo tror på at bilen siger til hvis der er noget galt. Men det kom jo være at det så er for sent.

Mvh

Kim Jensen

Hej Kim

Olie temperaturen skal man ikke være så bekymret for da kogepunkt for olie ligger i +/- 300 grader, dog stopper oliens viskositet en del før, men der når man nok heller aldrig op. Det er vandet som er afgørende. Vores vandtemp stiger blot når olie når 120 grader og det burde det ikke, det er blot derfor at jeg nævner det.

VW temp måler er computerstyret så den står altid på 90 grader, så bliver man ikke bekymret, men vandet kan være alt fra 75 til 117,5 grader (har jeg ladet mig fortælle) VW skulle dog køre med undertryk så vandets kogepunkt er hævet til over 120 grader. Så rykker temp. måleren sig på vores Passat er vandet allerede alt alt for varmt!

Er din bil bestilt med træk fra fabrikken skal du ikke være bekymret og bare race der ud af 🙂

Jeg skriver her inden igen når VW giver en meldingen efter de har kigget på bilen og tjekket hvilke dele det kræver og hvad der sidder på vores bil - Vi håber bare mest af alt at de ikke benægter at der er noget galt.

App´en Torque til mobiltelefonen viser den rigtige temperatur. Man sætter den selv op på telefonen. Min ser ud som vedlagt. Man kan sætte diverse alarmer ind - min giver lydfra sig ved 117, hvilket er den temperatur der skal til for at bilens originale vandtemperaturmåler begynder at flytte sig.

Uploadede filer:
  • 2019-08-08-21.35.26.jpg

Hej

Er medlem af FDM. De siger jeg skal klage til ankenævnet for biler. Der sidder FDM med ved bordet så de er inhabile i sagen. De vil gerne hjælpe mig med at sætte brev sammen til klagenævnet. Men syns det er noget øv når man troede at de ville køre sagen. Det koster 400,- at klage.

Er der ikke nogen der kender en VW  ekspert der ved om det overhovedet kan lade sig gøre og få den til at opføre sig ordentligt i bjergene mht til temp.

Det er da skræmmende at høre at vandtemp. nålen først bevæger sig ved 117 grader. Vil det sige når den viser 95 så er den reelt 122 grader?

Campingbladet

Når temperaturen viser 90 i bilens instrument, kan temperaturen ligge mellem 75 og 117 grader. Den korrekte temperatur får du med ovennævnte App, Torque. Men fordi kølesystemet er under tryk, koger vandet ikke selv om den er over 100 grader.

Jeg tænker at motorolietemperaturen er den man skal holde øje med. For 40 år siden mener jeg at kunne huske at maks-temperaturen for olien bør være 135 grader, men det var fra den tid hvor der ikke var noget der hed syntetisk olie (for 45 år siden). For DSG er der måske - jeg kører manuel - en temperatur mere man skal holde øje med.

Ovennævnte app viser også minimum og maksimumvisninger fra en tur med en hhv. gul og rød pil ved relevante temperatur. Jeg har brugt den i rigtig mange år og finder den uundværlig ved kørsel med campingvogn, når VW nu laver de biler de laver.

Netop fordi jeg har denne app har jeg kunnet godtgøre, at selv ved 20 graders varme udenfor, så kører min Golf VII med højere vandtemperatur end mine tidligere Golf ´er (4, 5, 6), når jeg slæber campingvognen op ad en bakke på motorvejen i Tyskland.

Husk at reklamere inden garantien løber ud og husk at der er 3 års reklamationsret på reparationer jf. købeloven.

Min Golf VII er købt uden fabriksmonteret anhængertræk, men det blev dog monteret hos VW-forhandler ved 3.000 km uden at jeg hørte om nogen problemer. Vi kører ikke på ferie når det er allervarmest, så jeg håber det går: Større køleblæser er monteret, men ved ikke om det er nok.

Med denne dims sat i OBD-stikket https://cdon.dk/hjem-have/obd2-elm-327-fejlkodelaeser-android-bluetooth-p47298034?gclid=Cj0KCQjwkK_qBRD8ARIsAOteukAtwOq7Hb_NLVrRTvijEGUfqj4Jl-S3Nycsr-8ZuN1d7jfYnvDqjeoaAg_rEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#fo_c=1923&fo_k=a281f307c91042352a21e6de164de34f&fo_s=gpladk og app´en Torque får man en nøjagtig udlæsning af vandtemperaturen.

12
Campingbladet

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk