Annonce:
Isabella Lufttelt
Annonce:
Østsjællands Camping Center

Campingbladet

Forum breadcrumbs - You are here:DebatforumTeknik: TeknikBatteri
Du skal være logget ind for at oprette emner eller lave indlæg

Batteri

Hej.. Hvilken batteri type og fabrikant anvender I?
Mit gamle batteri (AGM) på 100Ah er stået af..
Jeg har læst en artikel om Optima Yellowtop på http://caravaninfo.dk/batteri-campingvognmover/mover-batteri-lav-vaegt/
Deres påstand er at et optima yellowtop på 55Ah kan erstatte et traditionelt 100Ah, altså at de er omtrent dobbelt så gode...
Det lyder jo næsten for godt til at være sandt...
Uploadede filer:
  • F67BFB5C-69FB-462B-8BEF-09871696D3A1.jpeg

Det er så bestemt ikke min erfaring.
Yellow top er et AGM batteri, der dog holder spændingen høj til det næsten er tomt, men det er bør stadig ikke aflades under 50-60 % nøjagtigt som dit gamle batteri.
Så med lidt held har du 30 Ah at gøre med.

Et godt alternativ er et Lithium batteri på 50 Ah, det har 2000-3000 cykluser ved fuld afladning i forhold til et AGM som ved 50 afladning % har omkring 5-800 cykluser og ved ved mere end 80 % kun 2-300 cykluser.

Eks. fra http://www.lithiumpro.dk/shop

mvh Jørgen

Optima er bestemt ikke et godt batteri, så jeg ville ikke tro på det skriv du linker til!

du kunne evt. vælge det Polaris du selv har billede af, eller vælge et batteri som Jørgen henviser til.

Er det ikke noget med at et Litium batteri ikke tåler frost ?

Har i mange år kørt med et marine batteri fra Aldi, som dette:

Uploadede filer:
  • Batteri-Marine.jpg

Ja de tåler ikke frost. Man kan få ladere der ikke kan lade i frostvejr. Ellers må du sætte en temperatur måling ind over.

andre batterier måler selv det er for koldt og lukker ned. Det gør lithiumpros ikke endnu.

så ville vente til de kommer med.

Campingbladet

Lithium batterier kan ikke tåle at blive opladet hvis de er under 0 °C, men de kan godt tåle at blive brugt ned til minus 20 °C.

Eks. har min solcelle regulator temperatur måling og slår selv fra under eks. 5C grader (det justere man selv).
Mens min 230 volt lader, har jeg sat en termostat på, som slukker ved 5 °C og tænder igen ved 8 °

Men det er intet problem da man jo opvarmer vognen, og derved batteriet.

Men der er andre ting man skal være obs på ved evt valg af et litium batteri (lifepo4).
Det er den indbygget BMS, som bestemmer ret meget, eks. hvor meget strøm du kan lade med, og hvor meget strøm du kan trække ud af det.
Det er meget normalt at man kan trække eks. 100 ampere konstant ud af et 100 Ah batteri og 150 Ah kortvarigt (5 til 10 sekunder) det er en meget vigtig faktor da eks. en enkelt akslet mover trækker op til 130 ampere i spidserne.

Det der også er vigtigt er om batteriet skal have en speciel lader eller kan bruge en alm lader.
Der er også forskel om de kan tåle at blive sat i parallel (mere strøm ved 12v) eller i serie (højere spænding ved samme strøm)

Nu har jeg kun sat mig grundig ind i batterierne fra Lithiumpro, specielt da det er dem jeg selv har.
Deres 100Ah kan levere 300 ampere konstant og 450 ampere kortvarigt, de kan lades af en alm. elektronisk lader på maks 14,6 volt, de kan sættes i parallel.

En sidste ting er vægten, og den er ca. 1/4 del i forhold til de Ah du kan udnytte, forstået på den måde, at et 100 Ah Agm bør ikke aflades under 50 % dvs. der 50 Ah til rådighed, og det vejer 28-35 kg mens et 50 Ah lithium hvor der er 50 Ah til rådighed, som vejer 7 kg.

En ting som jeg er blevet meget overrasket over er den kæmpe forskel der i forhold til brug sammen med solceller.
Da de bliver ladet af selv den mindste strøm også selvom den kun er der kortvarigt, hvilket et blysyre batteri ikke gør, de kræver længere varende strøm og gerne kraftig strøm, hvilket sjældent er der i efterår, vinter og forår.

Mvh Jørgen

Uploadede filer:
  • Udklip-lithium-tilbud.JPG

Hei.

Min første post på den nye plattform. Og jeg hr hatt LiFePo4-batteri i ca 6-7 år. Mitt første ble dessverre brukt til startabtteri på en bil, og det gikk ikke så rett bra.

Nå har jeg mittt andre batteri, som er et fra Topband. Det er på 125Ah, med en BMS på 100A. Jeg camperer hele året, og gjerne ned mot minus 30 grader her hjemme i Norge. Det er skrevet mye rart om Litiumbatteri og lading i kulde. Noen steder leser man at man kan lade med  0,1C. det vil si ca 10% av nominell kapasitet når temperaturen er under 0 grader (for mitt batteri max 12,5A). 1,0C er batteriets nominelle kapasitet. Jeg har også 2 stk 160W solceller via Victron 30A MPPT som lader batteriene, og en 15A Victron som kan brukes til både AGM og Litium. Men på vinterhalvåret tar jeg ut Litiumbatteriet, plasserer det hjemme og så har jeg et 75Ah AGM batteri for vinterbruk. Jeg tør ikke bruke dette når det er så kaldt i lange perioder om vinteren. Jeg har Alde Smart Start for å slå på varme før vi reiser opp på fjellet, så vognen er helt varm når vi kommer. Gulvvarmen bestillte jeg som elektrisk, ikke vannbåren. Dethleffs Snow-vogner er svært dårlig konstuert, og derfor er det elektrisk gulvvarme. Har Termografbilder tatt med et avansert Flirkamera som viser dette, om noen vil se dette.

Når det gjelder lading i kulde så er det ikke helt rett det som skrives i denne tråden og andre steder på www. Litiumbatteri kan brukes hele året, og lades selv ved mange kuldegrader. Men det er kun av typen "Heat". legg ved en link til Skanbatt sine sider her i Norge, der det er litt omtale av disse batteriene. Og flere importører begynner å selge "Heat"-batterier her i Norge. Men i Danmark er det sjelden så kaldt som her i Norge, så markedet vil ikke være så stort som i Sverige, Finland og Norge. "Heat"-batteri bruker i starten av ladesyklusen ladestrømmen til å varme opp batteriet før det kan lades trygt. Da er det en folie i batteriet, likt elbiler, som blir varmet opp batteriet til en riktig temperatur.

Se her: https://skanbatt.no/lithium-heat-info

Tak for alle jeres svar - jeg kan godt se at lithium kan noget som de AGM ikke kan.. tror at det bliver valget.
Men det rejser så spørgsmålet 50Ah eller 100Ah?
Det er jo nogle lidt bekostelige batterier...

Hej Anders.

Jeg kan kun tage udgangspunkt i batterierne fra Lithiumpro, da det er dem som jeg kender.
Men om du skal have 50 eller 100 Ah er helt op til dig selv, da 50 Ah fra Lithiumpro kan levere 100 A konstant og op til 150 i 10 sekunder, dvs nok til brug med en eventuel mover.
Hvis du behandler det ordentlig har du batteri i 20 år, så investeringen givet godt ud.
Jeg personlig ville vælge et 100 Ah da det er et super godt tilbud i denne måned.

Mvh Jørgen

Campingbladet

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk