Annonce:
Isabella Lufttelt
Annonce:

Campingbladet

Forum breadcrumbs - You are here:DebatforumBiler: Biler4x4 eller ej.
Du skal være logget ind for at oprette emner eller lave indlæg

4x4 eller ej.

Vi har lige købt ny bil. En Dacia Duster , men uden 4x4.

Det kan ikke laves om, men hvor tit bruger jer der har 4x4, egentlig funktionen?

Det ved man vel ikke altid helt, på moderne 4x4 flytter den jo selv kræfter til de hjul der har bedst greb. Vi køre gerne på skiferie med og uden campingvogn, og der er det en rigtig god ting. Bløde græsplæner er det da også rart, når man har 2,4 ton campingvogn hængende. Jeg ville ikke undvære 4x4

Vi har også bestilt vores nye Nissan X-trail med 4x4

Man bedre tillade sig at køre f.eks. på en græsplæne med 4x4, idet risikoen for hjulspin er meget mindre og dermed ikke ødelæggelser af plænen.

Man er så også jævnt hen "nødt" til at hjælpe medcampister i alm biler med at trække deres campingvogne ud af vanskeligt terræn og også autocampere, der ofte ikke kan køre på vådt/blødt græs.

mvh

Knud, GSM

Jeg har brugt det lige så ofte til at hjælpe andre campister fri - som til “eget brug”.

Synes det er rart specielt på fedtede veje i ydersæsonerne.

Vi har camperet i 38 år, de sidste 26 år med campingvogn.

som sikkert alle har, har vi også siddet fast på et vådt/blødt underlag en del gange og så hjælper det ikke meget med forhjulstræk og langrillede dæk selvom man har NM og HK i riglig mængde.

da vi campere hele året, købte vi for 2 år siden en Subaru Forester, alle Subaru har 4X4 nogle mere inteligente systemer end andre, men det er det bedste køb vi nogensinde har gjort, vi har dog skiftet dækkene ud til helårsdæk med mud and snow mærket, så nu har vi aldrig problemer, heller ikke i terræn med campingvogn, vi kører meget i Sverige, men fordi man køber en 4X4 er man jo ikke fritaget for at sidde fast.

Så man køber jo en bil til sit daglige behov...

vi købte et kraftigt slæbetov til nogle tons i Biltema og det er jo en billig løsning for alle og det fylder ikke meget, så har man jo selv forberedt sig 😊 der er jo stort set altid en venlig sjæl der gerne hjælper.

God camping sæson med eller uden 4X4

venlig hilsen

Lars Olesen

Campingbladet

Hej Henrik,

Min forrige bil var en Audi A4 med permanent firehjuls træk 60/40 Bag/for. Det er klart en fordel at køre med firehjuls træk, bilen er mere rolig og du behøver ikke korrigere for de svingninger der kommer når man køre på de tyske motorveje og så er det selvfølgeligt rart med den sikkerhed at man næste altid kan komme igennem sne og våde græsarealer.

Men det er kun comfort vi taler om, det kan sagtens lade sig gøre uden, idag klare jeg mig fint uden da firma bilen ikke kunne vælges med firehjulstræk.

Hej, …. Toyota RAV 4 og permanent elektronisk 4X4 🙂
Altså på Hovedvejen er det jo ligegyldigt, …. men ellers er det selvsagt en dejlig ting 🙂

Hej

Vi har netop "pensioneret" en 4x4 diesel bil som camping trækker.

Vi havde bilen i 13 år  - - kørte 300000 km. med den. Vi kørte hvert år til Spanien - på tvivlsomme veje, en 2 måneders tur til Spanien kunne godt resultere i 10000 km på uret.

Jeg erindrer 3-4 situationer hvor vi reelt brugte 4x4 evnerne.

Jeg vurderede at vi ikke skulle købe bil efter at vi en gang hvert 3. år godt kunne bruge 4x4 evnen. De fleste gange når vi brugte 4x4 evnen var selvforskyldt   - - fordi vi jo havde muligheden - - det var mest i vådt græs, op ad en skråning på en campingplads, det kunne vi bare lade være med, . Eller om vinteren i 20 -- 25 cm sne, vi havde jo evnen og kunne imponere naboerne?

Bilen var en 4x4 diesel - Kia Sportage med 2l. motor.

MVH BJ

Hej BJ - Hvor i spanien “ lå i “ ?

Jeg formoder i de kørte kilometer,

at bilen blev frakoblet- og der blev kørt ture i perioden 😎

Gik turen over Andorra, i Pyrenæerne ??

Mvh Finn.

Hej Finn

I 15 år i træk kørte vi  i 2 måneder rundt i hele Spanien og Portugal. Vi har i længere tid boet i Marbella, camping Cabopino, i Velens Malaga, Villa nova park (med besøg hos Camma) Granada camping Reina Isabel, Escorial Camping Escorial, Cordoba El Briliante, Benicassim Bontera park (et skønt sted) - Hvert år sluttede vi i St, Pere Pescador ca. 40 km. fra den franske grænse på camping Amfora - - - det var her vi hvert  år sagde farvel og på gensyn til Sanien .

Fra overnatnings stederne kørte vi solo dagsture i lokalområderne. Spanien er et skønt land - men der er jo langt derned. Fra midt jylland til Malaga er der direkte 3300 km.

Vi har en enkelt gang været i Andora  (ren nysgerrighed) - - vi synes ikke at der var noget særligt at komme der efter -- vi synes egentlig at det var spildt. At køre i Pyrenæerne fra kyst til kyst giver da øvelse i bjergkørsel med mange panoramaer -- men det blev hurtigt ensformigt.

MVH BJ.

Campingbladet

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk