Annonce:
Campstuff
Annonce:
HELÅRSCAMPISTERNE
Bije728x90
Campstuff
HinshøjCaravan728x90
AutocamperShow
Bije728x90
Kronjyllands Camping & Marine Center
Østsjællands Camping Center
JPCARAVAN

Vi sluttede dagen i går på Vejle City Camping efter en dejlig dag, selv om vejret ikke var med os hele dagen.

Men nu har vi taget hul på en ny dag hvor vi skal til Fyn, Fyns hoved og videre til Sjælland.

Vi har krydset Lillebælt og Odense kanal og er på vej ud ad de små landeveje. Vi har selvfølgelig vores Knaus campingvogn på krogen og den kører formidabelt efter min Ford Kuga.

Campingvognen er en Knuas Südwind 500 PF med en speciel indretning som jeg synes passer godt til Lisbeth og mig eller Signe og mig som er på tur sammen nu. Campingvognen har en egenvægt på omkring 1500 kg og en totalvægt på 1800 kg. Den vejer ca. 1700 kg når den er køreklar. Min Ford Kuga er en 2,0 diesel med 180 hk og 400 NM. Den har automatgear og 4-hjulstræk og så kører den ganske økonomisk – omkring 15-17 km/l uden campingvogn og 10-12 km/l med campingvogn.

Her ser du et billede inde fra min Knaus. Jeg valgte den pga af siddegruppen og reolvæggen med TV’et hvor der er meget fralægnings plads.
Men det er ikke en vogn hvor 4 mennesker sidder og spiser en 3-retters menu. Man kan godt. Men det bliver lidt klemt. Så det bør foregå ude i forteltet. Men til Lisbeth og mig og mine arbejdsture, hvor jeg ofte er alene, eller har Signe med er den perfekt til.

Her ser du vognen fra dobbeltsengen med frontkøkkenet med dejlige vinduer og god plads på køkkenbordet.

Nu når vi er inde i vognen så har jeg netop monteret kuliltealarmen til venstre som jeg synes er en vigtig ting.
Til højre ser du en Triple gas alarm med ekstra sensor som alarmerer om følgende gasser såsom: Kulilte – Propan/Butan – Narkose gas

Her ser du kuliltealarmen som er monteret. Triple gas alarmen skal monteres (en af dagene) med den ene enhed ved gulvet og den anden ved loftet.

Læs mere om de 2 alarmer på http://www.jepoTech.dk

Men tilbage til vores rejse. Her er vi nået til Fyns Hoved.

Fyns Hoved er det nordligste punkt af Fyns nordøstlige del Hindsholm og er dermed Fyns nordligste punkt som med sin placering skiller Kattegat og Storebælt. Lige syd for Fyns Hoved ligger Korshavn, en naturhavn, der benyttes af mange fritidssejlere.

Fyns Hoved ligger i det tørre Storebæltsområde, hvor nedbøren er ca. 450 mm om året. Landsgennemsnittet er 650 mm om året. Området er rasteplads for tusindvis af trækfugle.

Flere fynske malere som Johannes Larsen og Fritz Syberg har fundet inspiration til deres billeder i den flotte natur, som findes her.

Vores forfædre kendte også området. Beviset er fundet af en stammebåd fra 3.500 f.kr.

Når man går rundt på Fyns Hoved kan man ikke undgå at lægge mærke til de mange stengærder. De stammer tilbage fra 1810, hvor 7 bønder i landsbyen Nordskov besluttede at dele området imellem sig, så de hver fik en nordlig og en sydlig jordstrimmel. De syv husmænd i landsbyen fik én strimmel til deling.

Området er et Natura 2000-område, Natura 2000-område nr. 107 Fyns Hoved, Lillegrund og Lillestrand, og Fyns Hoved med overdrev, krumodder og kystskrænter omkring lagunen Fællesstrand og Korshavn,

Korshavn på Fyns Hoved er en lille og hyggelig havn.

Mon ikke der afvikles krabbeløb her i Korshavn når der er børn i havnen.

Fyns Hoved er et skønt naturområde. Her nyder vi vores frokost i vognen sammen med en dejlig udsigt.

Lidt gratis souvenirs fra stranden.

Strandhusene i Kerteminde ligger meget tæt, men vandet ligger også lige på den anden side af vejen.

Vi er på vej mod Nyborg og du kan ane Storebæltsbroen i horisonten.

Så kører vi fra Fyn over Storebæltsbroen til djævleøen som jyderne kalder vores dejlige sjælland.

Storebæltsforbindelsen (også kendt som Storebæltsbroen) er en kombineret bro- og tunnelforbindelse beregnet til tog- og motortrafik, der krydser Storebælt og forbinder Fyn og Sjælland. Jernbanen åbnede 1. juni 1997, og vejforbindelsen åbnede 14. juni 1998. De samlede byggeomkostninger var 21,4 mia. kr i 1998-kroner.

Forbindelsen er cirka 17 km lang. Den udgøres af tre separate broer, en tunnel og et stykke vej på Sprogø. Forbindelsen består af en 4-sporet motorvej og en dobbeltsporet jernbane med elektriske køreledninger. Krydser man Storebælt ad motorvejen fra Sjælland, skal man først over hængebroen (også kaldet højbroen eller østbroen), som strækker sig fra Korsør på Sjælland til Sprogø og er 6.790 m lang. Herefter kommer en cirka 2,5 km lang strækning på Sprogø, og til sidst en lavbro (også kaldet vestbroen), som strækker sig fra Sprogø til Nyborg på Fyn, og er 6.611 m lang.

Mellem Sprogø og Fyn føres jernbanen på en selvstændig lavbro nord for motorvejsbroen. Kun motorvejen føres over højbroen, mens jernbaneforbindelsen føres igennem en 8 km lang dobbelttunnel mellem Sjælland og Sprogø. Højbroen er for stejl til jernbanekørsel. I tunnelen har stigningen alligevel vist sig at være et problem, og et godstog strandede i tunnelen, kort efter den var blevet taget i brug. DSB Gods var derfor nødsaget til at afkorte godstogene eller spænde et ekstra lokomotiv for. Problemet blev dog elimineret, da EG-lokomotiverne blev sat i drift.

Det frie spænd mellem de to pyloner er 1.624 m. langt, hvilket gør den til verdens femtelængste hængebro. Rekorden indehaves af Akashi-Kaikyo-broen i Japan med et spænd på 1.991 m. På sit højeste sted er vejbanen ca. 70 m over vandoverfladen, hvilket skyldes hensynet til den internationale skibstrafik i Storebælt. Pylonerne, der bærer kablerne til hængebroen, er 254 meter høje, hvilket gør dem til nogle af de højeste bygningsværker i Danmark. Hængebroen hænger i to store kabler. Kablerne er i hver ende af højbroen forankret i en ankerblok. De to ankerblokke vejer hver især over 300.000 ton.

Højbroen er brugt som motiv på 1000-kronesedlen fra 2009-serien.

En analyse fra Transportministeriet angiver, at broen frem mod år 2050 vil medføre en samfundsmæssig gevinst på 380 mia. kr, hvoraf knap 290 mia. går til brugerne i form af billigere og hurtigere transport, mens de resterende gevinster består i statens billetindtægter, reduceret forurening og øget arbejdsudbud (grundet mindre pendlertid).

Så skal vi betale for at komme hjem og det gør vi med “næsten” glæde.

Vi har brobizz så vi kører lige igennem med vogntoget.

Vi er heldige og få en plads i første række på Storebælt Camping & Feriecenter. Og så er der udsigt til Storebæltsbroen.

Her er udsigten inde fra vognen. Skal man bo her bør man have en kikkert med, så man kan kigge nærmere på de mange skibe der passerer.

I morgen skal vi rundt i det Nordsjællandske før turen Danmark Rundt Langs Kysten slutter ved vores kontor, hvor fra vi startede for 6 dage siden.

Her er dagens film:


Her er ruten som vi har kørt i dag.

 

 

På gensyn
Signe & Peer Neslein
Eksperten & Amatøren
Campingferie.dk