Man kan sige at vi starter med slutningen af Napoleonsruten, idet han gik i land ikke langt fra Cannes, den 1. marts 1815, hvorefter han valgte at gå og ride op over bjergene, ad de små bjergveje, som vi i dag kender som vej N85 – Napoleonsruten til Grenoble, hvor vores rejse er startet. Han valgte denne vej for at undgå royalisterne og regeringssoldaterne i Rhonedalen, hvor vejen var bedre.

Man kan sige at vi starter med slutningen af Napoleonsruten, idet han gik i land ikke langt fra Cannes, den 1. marts 1815, hvorefter han valgte at gå og ride op over bjergene, ad de små bjergveje, som vi i dag kender som vej N85 – Napoleonsruten til Grenoble, hvor vores rejse er startet. Han valgte denne vej for at undgå royalisterne og regeringssoldaterne i Rhonedalen, hvor vejen var bedre.

En af de populære og ikke mindst klassiske campingture er Napoleonsruten fra Grenoble til Sydfrankrig. Peer Neslein fra Campingferie.dk har kørt turen flere gange og begge veje. Her er et gensyn med en af turerne som Peer og hans Bror Jann kørte for år tilbage.

Peer Neslein fortæller: Turen skal gå gennem Tyskland og Schweiz til Frankrig, hvor vi fra Grenoble, vil følge Napoleons-ruten (N85) til Sydfrankrig og Middelhavet. Jeg har kørt af Napoleons-ruten nogle gange før, og det er en dejlig rute, der byder på gode stigninger på 12%, hvor bilen og campingvognen skal vise deres værd. Man skal lige huske at da Napoleon gik og red ruten foregik det fra Sydfrankrig og mod Grenoble. I denne artikel kører vi ruten den modsatte vej.

 

Efter Grenoble kører vi ind på Napoleonsruten, vej N85 og efter få km kommer den første stigning, som er skiltet med at skulle være på 12%. Her går det bare opad på den til tider smalle vej. Bilen trækker formidabelt, så jeg må slippe gassen for ikke at køre for stærkt op ad de små veje.

Efter Grenoble kører vi ind på Napoleonsruten, vej N85 og efter få km kommer den første stigning, som er skiltet med at skulle være på 12%. Her går det bare opad på den til tider smalle vej. Bilen trækker formidabelt, så jeg må slippe gassen for ikke at køre for stærkt op ad de små veje.

 

Ved søen Lac de Laffrey står det største monument af Napoleon, idet det var her han mødte regeringstropperne fra Paris som spærrede vejen. Men Napoleon gik frem i forreste række og knappede sin grå kappe op og sagde. ”Hvem af jer tør skyde jeres kejser”. Og det var der ingen der gjorde. Herefter jublede de alle og Napoleons vej til Paris var sikret. Men det blev som bekendt kun til 100 dage inden han led det endelige nederlag ved Waterloo, hvorefter turen gik tilbage til Elba, hvor han blev holdt i husarrest til sin død nogle år senere.

Ved søen Lac de Laffrey står det største monument af Napoleon, idet det var her han mødte regeringstropperne fra Paris som spærrede vejen. Men Napoleon gik frem i forreste række og knappede sin grå kappe op og sagde. ”Hvem af jer tør skyde jeres kejser”. Og det var der ingen der gjorde. Herefter jublede de alle og Napoleons vej til Paris var sikret. Men det blev som bekendt kun til 100 dage inden han led det endelige nederlag ved Waterloo, hvorefter turen gik tilbage til Elba, hvor han blev holdt i husarrest til sin død nogle år senere.

 

Vi er stoppet ved et monument der fortæller om Napoleons besøg.

Vi er stoppet ved et monument der fortæller om Napoleons besøg.

 

Monumentet fortæller at Napoleon var her den 6. marts 1815, på sin vej mod Grenoble og Paris.

Monumentet fortæller at Napoleon var her den 6. marts 1815, på sin vej mod Grenoble og Paris.

 

Flere steder er der markeret med ørnen og et N som fortæller at her løber Napoleonsruten.

Flere steder er der markeret med ørnen og et N som fortæller at her løber Napoleonsruten.

 

I udkanten af byen Gap står denne flotte ørn, som står lidt gemt væk, men den kan skue ud over vej N85 samt mod bjergene i baggrunden som Napoleon skulle over.

I udkanten af byen Gap står denne flotte ørn, som står lidt gemt væk, men den kan skue ud over vej N85 samt mod bjergene i baggrunden som Napoleon skulle over.

 

Citadellet i Sisteron er en gammel borg, placeret strategisk, med udsigt til Durance floden og den eneste vej gennem dalen. Foruden borgen ligger der en lille kirke på toppen af klippen, som dog nu om dage anvendes til udstillinger.

Citadellet i Sisteron er en gammel borg, placeret strategisk, med udsigt til Durance floden og den eneste vej gennem dalen. Foruden borgen ligger der en lille kirke på toppen af klippen, som dog nu om dage anvendes til udstillinger.

 

Napoleon passerede ganske uhindret over den smalle bro til Citadellet. Den gamle bro er i dag udskiftet med en fast bro og en til tider trafikeret landevej. Motorveje er også dukket op i området.

Napoleon passerede ganske uhindret over den smalle bro til Citadellet. Den gamle bro er i dag udskiftet med en fast bro og en til tider trafikeret landevej. Motorveje er også dukket op i området.

 

Få km syd for Sisteron kommer vi til byen Volonne, hvor vi kører ind på L’Hippocampe som er med i sammenslutningen Sunelia, som er en række gode campingpladser. Pladsen modtager også Camping Cheques, så her kan jeg også bruge mit Gold Card fra Camping Cheques, som jeg har "tanket op" med cheques hjemmefra. Og vi er rigtigt heldige, hvilket ikke mindst skyldes at vi ankommer tidligt til campingpladsen. Vi kan nemlig få en plads helt ned til floden Durance. Og så kommer vores Shadow op og bord og stole ud.

Få km syd for Sisteron kommer vi til byen Volonne, hvor vi kører ind på L’Hippocampe som er med i sammenslutningen Sunelia, som er en række gode campingpladser. Pladsen modtager også Camping Cheques, så her kan jeg også bruge mit Gold Card fra Camping Cheques, som jeg har “tanket op” med cheques hjemmefra.
Og vi er rigtigt heldige, hvilket ikke mindst skyldes at vi ankommer tidligt til campingpladsen. Vi kan nemlig få en plads helt ned til floden Durance. Og så kommer vores Shadow op og bord og stole ud.

 

vi skal videre mod syd ad Napoleonsruten N85 til Castellane. Nogle steder skal vi gennem en lille port i klippen. Og selvfølgelig kommer der modkørende. Så man skal være vågen.

vi skal videre mod syd ad Napoleonsruten N85 til Castellane. Nogle steder skal vi gennem en lille port i klippen. Og selvfølgelig kommer der modkørende. Så man skal være vågen.

 

Undervejs er vi nede i 1. og 2. gear i nogle hårnålesving, hvorefter vi kommer op i det åbne landskab, hvor vi passerer højdepunktet på denne del af vejen.

Undervejs er vi nede i 1. og 2. gear i nogle hårnålesving, hvorefter vi kommer op i det åbne landskab, hvor vi passerer højdepunktet på denne del af vejen.

 

Da vi kommer gennem byen Castellane, på vej til Camp du Verdon, ser vi at der er marked i byen. Så vi aftaler at vi skynder os at stille campingvognen op på campingpladsen, så vi kan tage på marked. Fra campingpladsen har vi udsigt til pilgrimskirken Notre Dame du Roc, som ligger 180 meter over byen. Kirken blev opført i 1703. Turen op til kirken foregår til fods og det tager ca. 20 min. Næste dag er vi igen på farten for at finde den sidste campingplads på vores tur ad Napoleons-Ruten. Det lykkes os (som de fleste andre campister) at finde frem til Camping Les Cigales i Mandelieu La Napoule, få km fra Cannes. Her får vi anvist en plads, hvor vi kun kan skubbe vores lidt store campingvogn ind, mellem hækken og et træ. Der er ikke meget plads og med en boogievogn, skulle vi have haft anvist en anden plads, i en af de større veje på pladsen.

Da vi kommer gennem byen Castellane, på vej til Camp du Verdon, ser vi at der er marked i byen. Så vi aftaler at vi skynder os at stille campingvognen op på campingpladsen, så vi kan tage på marked.
Fra campingpladsen har vi udsigt til pilgrimskirken Notre Dame du Roc, som ligger 180 meter over byen. Kirken blev opført i 1703. Turen op til kirken foregår til fods og det tager ca. 20 min.
Næste dag er vi igen på farten for at finde den sidste campingplads på vores tur ad Napoleons-Ruten. Det lykkes os (som de fleste andre campister) at finde frem til Camping Les Cigales i Mandelieu La Napoule, få km fra Cannes. Her får vi anvist en plads, hvor vi kun kan skubbe vores lidt store campingvogn ind, mellem hækken og et træ. Der er ikke meget plads og med en boogievogn, skulle vi have haft anvist en anden plads, i en af de større veje på pladsen.

 

På vores lille tur rundt i byen, finder vi den gade hvor Napoleon overnattede den første nat i Frankrig, efter at han var ankommet med sine ca. 1.000 mand fra Elba, den 1. marts 1815. For at genopfriske historien lidt kan jeg oplyse, at Napoleon havde abdiceret i 1814, hvorefter han tog til Elba. Men han kunne ikke holde sig i ro og valgte altså at vende tilbage, for at prøve at indtage tronen igen. Og nu den 1. marts 1815 stod han i Cannes med ca. 1.000 mand. Hans mål var Paris. Strækningen fra Cannes til Grenoble er på ca. 350 km og denne strækning tilbagelagde Napoleon og hans mænd på kun 7 dage. Deraf navnet Napoleonsruten. Efter de 7 dage havde han regeringstropperne med sig og resten af turen til magten i Paris, gik som en leg. Obs: Der kan være ændringer på ruten siden denne artikel blev skrevet.

På vores lille tur rundt i byen, finder vi den gade hvor Napoleon overnattede den første nat i Frankrig, efter at han var ankommet med sine ca. 1.000 mand fra Elba, den 1. marts 1815.
For at genopfriske historien lidt kan jeg oplyse, at Napoleon havde abdiceret i 1814, hvorefter han tog til Elba. Men han kunne ikke holde sig i ro og valgte altså at vende tilbage, for at prøve at indtage tronen igen. Og nu den 1. marts 1815 stod han i Cannes med ca. 1.000 mand. Hans mål var Paris. Strækningen fra Cannes til Grenoble er på ca. 350 km og denne strækning tilbagelagde Napoleon og hans mænd på kun 7 dage. Deraf navnet Napoleonsruten. Efter de 7 dage havde han regeringstropperne med sig og resten af turen til magten i Paris, gik som en leg.

IMG_8600

 

Vi slutter vores rejse til Sydfrankrig på stranden i Cannes, hvor der altid er masser af turister.
Napoleonsruten kan være en spændende rute at følge på sin rejse mod Middelhavet, i stedet for hæsblæsende biltur ad motorvejene. Når man så kommer frem kan man nyde en dejlig slap af ferie.

Obs: Der kan være ændringer på ruten siden denne artikel blev skrevet.

Relateret Artikler

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk