Annonce:
Campstuff
Annonce:
Valsugana Camping
Bije728x90
Bije728x90
HELÅRSCAMPISTERNE
Østsjællands Camping Center
HinshøjCaravan728x90
Kronjyllands Camping & Marine Center
Bije728x90
Le Palme Camping
Bije728x90

Nu får billister med campingvogn eller trailer bagpå lov til at give den ekstra gas ude på de danske motorveje.

Tirsdag vedtog Folketinget nemlig Tempo 100-lovforslaget, der giver folk med campingvogne, trailere og andre påhængskøretøjer lov til at køre 100 kilometer i timen på motorvejene frem for de i dag tilladte 80 kilometer i timen.

Her kan du se afstemningsresultatet.: www.ft.dk

Her kan du se det afstemte lovforslag.: www.ft.dk

Tilladelsen til at give den ekstra gas trods vogn på trækkrogen forudsætter dog, at køretøjet lever op til en række tekniske betingelser.

På landeveje må du nu køre 80 km/t hvis vogntoget er Tempo 100 godkendt.

Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
– Ved at sætte hastighedsgrænsen op for biler med påhængskøretøjer kan vi gøre det på en intelligent måde uden at gå på kompromis med trafiksikkerheden, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V).

Ordningen træder i kraft 1. juli 2016.

Tempo 100-modellen er inspireret af en lov i Tyskland, hvor de samme regler gælder.
– Jeg er glad for, at vi får lovforslaget vedtaget nu, så ordningen kan træde i kraft i de lyse og solrige måneder, hvor man virkelig får lyst til at drage på ferie, gå i haven og få foretaget de nødvendige reparationer på sin bolig, lyder det fra Hans Christian Schmidt.

Her er de gældende regler for at opnå et tempo 100 skilt i Tyskland.

Krav for den Tyske Tempo 100-godkendelse

Følgende krav skal påhængskøretøjet opfylde for at opnå Tempo 100-godkendelse:

  • Dækkene må højst være 6 år gamle
  • Dækkenes hastighedsmærkning skal være mindst “L”, der svarer til 120 km/t
  • Dækkenes belastningstal (load-indeks) skal svare til køretøjets tilladte akseltryk
  • Påhængskøretøjet skal findes egnet til køre 100 km/t
  • Større påhængsvogne (f. eks. campingvogne og hestetrailere) skal være forsynet med støddæmpere og bremser
  • Visse påhængskøretøjer skal være forsynet med en ISO godkendt stabiliseringsanordning (også kaldet “slingrekobling”)