Her ser du området hvor tungtvandsfabrikken lå placeret, lige foran vandkraftværket. Spørgsmålet er hvor langt ned i jorden tungtvands fabrikken lå gravet ned.

Her ser du området hvor tungtvands fabrikken lå placeret, lige foran vandkraftværket. Spørgsmålet er hvor langt ned i jorden tungtvands fabrikken lå gravet ned.


Peer Neslein fortæller:
Jeg er nået til vejs ende på min spændende jagt på det tunge vand.
Det har været en stor oplevelse atter en gang at komme til Rjukan som er en dejlig lille by med en kæmpe historie i byen og i området. Jeg har absolut ikke set alt som man burde se og kan da også nævne fjeldet/bjerget Gausta, hvor vejen til toppen var lukket da jeg kørte mod toppen. Inde i bjerget er også en kabel/togbane som kan køre dig til toppen. Den åbner først senere på sæsonen. Der er også Krossobanen som er en kabelbane som man byggede for at byens indbyggere kunne komme op på fjeldet og se solen i vinterhalvåret. Sidst, men absolut ikke mindst, er der selvfølgelig naturen i området. Men jeg er også faldet over nogle spændende nyheder, hvor jeg er den første der kan oplyse følgende:

Breaking news:
Man arbejder på at se om man kan udgrave kælderen til tungtvands fabrikken, som stadig gemmer sig i jorden lige foran vandkraftværket. Den oplysning har jeg fået af Bjørn Iversen som bor i Rjukan, hvor jeg mødte ham. Bjørn er en ildsjæl som brænder for at grave den kælder frem, hvor tungtvandet blev fremstillet. Det spændende er, at ingen rigtigt ved hvad der gemmer sig under jorden. Da man skulle fjerne tungvands fabrikken i 1970’erne, som jo var bygget tæt op af vandkraftværket, sprængte man den forsigtigt i luften, men Bjørn mener at der stadig ligger flere etager, eller kældre af tungtvands fabrikken under jorden. Om der også er udstyr eller andet ved ingen. Bjørn håber at resultatet bliver, at man kan grave kælderen fri og indrette den som et unikt museum, hvor man kan se hvad der foregik under 2. verdenskrig.

En anden nyhed er at Rjukan håber på at komme på UNESCOS verdensarvsliste hvilket vil være en sensation for byen og området.

 

Den gamle færge Ammonia, togvognene, samt staionen Mæl er et stykke kulturhistorie som måske kan komme på UNESCOS verdensarv liste.

Den gamle færge Ammonia, togvognene, samt staionen Mæl er et stykke kulturhistorie som måske kan komme på UNESCOS verdensarv liste.

 

 

Skitse over kraftværket og tungtvands fabrikken.

Skitse over kraftværket og tungtvands fabrikken.

 

Den store tungtvands fabrik dækker kraftværket som ligger bag.

Den store tungtvands fabrik dækker kraftværket som ligger bag.

 

Billede fra Krossobanen fra et af mine tidligere besøg.

Billede fra Krossobanen fra et af mine tidligere besøg.

 

Gamle togvogne ombord på Ammonia fra et af mine tidligere besøg.

Gamle togvogne ombord på Ammonia fra et af mine tidligere besøg.

 

Min dejlige arbejdsplads i Hobby Excellent 540 UL. I gang med dagbøger og videoredigering. Mit Net1 modem står på køkkenbordet.

Min dejlige arbejdsplads i Hobby Excellent 540 UL. I gang med dagbøger og videoredigering. Mit Net1 modem står på køkkenbordet.

 

Det er vigtigt at sove godt og jeg sover bedst i en campingvogn. Efter arbejdsdage på 14 timer er det skønt at lægge sig og høre vinden ruske i forteltet og vågne ved solens stråler gennem taglugerne.

Det er vigtigt at sove godt og jeg sover bedst i en campingvogn. Efter arbejdsdage på 14 timer er det skønt at lægge sig og høre vinden ruske i forteltet og vågne ved solens stråler gennem taglugerne.

 

Transit 340 er en god størrelse hvis man rejser 2 eller som mig på denne tur hvor jeg har været alene. Det er nemt at sætte op og så er det rart at kunne supplere med sider og front efter behov.

Transit 340 er en god størrelse hvis man rejser 2 eller som mig på denne tur hvor jeg har været alene. Det er nemt at sætte op og så er det rart at kunne supplere med sider og front efter behov.

 

Vi campister er jo nysgerrige af natur. Det er derfor vi er campister. Så en stol i forteltet med udsigt til alle sider er en dejlig ting.

Vi campister er jo nysgerrige af natur. Det er derfor vi er campister. Så en stol i forteltet med udsigt til alle sider er en dejlig ting.

Denne tur lakker mod enden. Herfra er der 800 km hjem og mens jeg kører med fartpiloten sat til 82 km/t vil jeg tænke over hvor de næste ture jeg skal på.

Jeg har allerede planlagt en weekend på Bornholm, guidet campingtur til Harzen og guidet campingtur til Hitlers ørnerede. Så sommeren er kommet og “nu lokker atter de lange veje”.

Tak for denne gang.
Peer Neslein

Tekst & foto: Peer Nelsein
© www.campingferie.dk 2015

 

 

Relateret Artikler

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk