default logo

Familiernes bedste rejsekammerat i 60 år..

19. marts 2017


Der er sket ufattelig meget siden Søren Odgaard i Vejle besluttede sig for at gøre sin drøm til virkelighed. Både med verden og med Isabella, hvor alle hver dag arbejder på at indfri kundernes drømme om gode campingoplevelser.

50’erne
Det startede i 50’erne. Vi fik knallert og scooter og flere og flere fik egen bil – og nogle købte campingvogn – og vi lærte et nye ord som trafikkaos, Romtraktat og Sputnik.
I byen Vejle i Danmark beslutter Søren Odgaard sig for at gøre camping til sin nye levevej og starter med udlejning af telte. Velstanden stiger og flere vil eje i stedet for at leje, så Søren Odgaard starter produktionen af bl.a. villateltet Capri.

60’erne
Med 60’erne blev telefonen hvermandseje og ”hallo” var et nyt ord. Med Beatles opstod en ny musikkultur og de unge fik penge på lommen og stillede krav og gjorde oprør.
I Vejle bygger Søren Odgaard ny domicil – på Isabellahøj – og i 1961 starter eksporten af villatelte til Norge. Søren Odgaard begynder at sælge campingvogne og i 1964 sættes det første fortelt i produktion.

70’erne
I 70’erne gik vi med trompetbukser og lyttede til Deep Purple eller Suzi Quatro på walkman. Vi så også VHS film. Så kom den økonomiske krise og vi lærte nye ord som bilfri søndag. Kolde kontanter blev afløst af checks, der bl.a bliver brugt til flere og flere campingvogne.
I Vejle udvider Isabella igen og stifter salgsselskab i England. Man satser nu helt på fortelte. Der camperes mere og mere og det stiller nye krav til kvalitet. Bomuld afløses i 1975 af akrylsider og polyesterbelagte tage.

80’erne
I 80’erne fik vi discman’en og lyttede til Wham, Abba, Madonna og Michael Jackson. Berlinmuren faldt. Fondue blev det nye midtpunkt på bordet . På kontorerne begynder noget helt nyt med Pc’en, der sikrer verdensherredømmet til en hel ny faggruppe: IT folkene.
I Vejle gik det rigtig godt. Hele produktionen i 1980 var solgt allerede i 1979. Der er nu over 100 medarbejdere og i 1982 ser Ambassador første gang dagens lys og stænger fås nu i glasfiber. Her lancerer Isabella markedets hidtil største fortelt: Penta.

90’erne
I 90’erne kom startskuddet til internettet med alt, hvad det har betydet. Den globale opvarmning kom på dagsordenen og fåret Dolly bliver eksponent for kloning. Der kommer stadig flere biler på vejene og man hører fx Aqua, Metallica, U2 og Mariah Carey. Isabella åbner kontor i Tyskland og i 1999 udvides sortimentet. Man vil dække både de kræsne fastliggere og de nye prisbeviste campister på farten. De første har Isabella. De sidste får helt nye muligheder med det nye brand Ventura.

00’erne
Det bliver nemmere at finde vej med GPS-systemet og wifi afskaffer mange ledninger. På vejen lyttede vi til Pink, Britney Spears og Rihanna som MP3 filer og vi lærer nye ord som streaming og kan sætte fjernsynet på ”pause”. I 2004 kom Facebook og i 2007 den første iPhone og vi lærte nye ord som app og selfie.
På vej ind i 2000 arbejder Isabella for at klare den stigende efterspørgsel. Stifteren af Isabella Søren Odgaard modtager i 2003 Campingbranchens hæderspris. Han dør i 2005 – 82 år gammel – kun få år før hans livsværks 50 års jubilæum. I 2005 kommer Isabella på markedet med en sensation: Kulfiberarmerede glasfiberstel.

10’erne
I 2013 vinder danske Emmelie de Forest det internationale Melodi Grand prix med sangen Only Teardrops. Dem var der ikke mange af hos Isabella. Der kommer til stadighed stærke produktnyheder for at tilfredsstille efterspørgslen fra en voksende gruppe af kræsne campister. I 2013 søsættes ”Time for Life” projektet, der gør camping til en god pause for udsatte familier. Det nye Prisma lanceres. Og Isabella tilbyder nu også tilbehør og beklædning i en kvalitet, der matcher teltene.
Isabella går også tilbage til rødderne med en ny udgave af et klassisk villatelt fra 1964 med navnet Moment 300 og det helt enkle Moment 180. De har begge årtiers drømme om campingoplevelser indbygget.

Isabella i fremtiden
Og fremtiden… den er svær at spå om. Men hos Isabella lytter man til Søren Odgaards ord: Jeg gjorde det på min måde.. Og havde jeg ikke gjort det, var det måske aldrig blevet gjort..? Sikkert er det, at få virksomheder har været med så længe. Uanset branche kræver det sans for fornyelse og innovation, kvalitet og ikke mindst, at man lytter til, hvad forbrugerne forventer. Her har Isabella formået at udnytte alle de muligheder som især de sidste årtier har bibragt til at være i kontakt med europiske campister bl.a på de sociale medier som Facebook og Youtube.

Se Isabellas 60 års kampagne her.: http://www.isabella.net/dk/konkurrencer/isabella-60-aar

Søren Odgaard, Isabellas grundlægger

Moment 300 – Nyfortolkning af et klassisk villatelt fra 1964

 

Moment 180 – Præmien i vores 60 års kampagne

Relateret Artikler