default logo

Nordlys Turen 2017 – del 1 (København til Jönköping, Sverige) Klargøring!

30. januar 2017

Hans fra Bije Fritid og Camping er i gang med klargøring af Peers nye Kabe Classic 470.

Årets tur til Polarcirklen, det samiske vintermarked, Ishotellet og sidste men absolut størst, er jagten på Nordlyset. Men i år har vi fået tilføjet et ekstra moment, nemlig en helt ny campingvogn, som vi skal teste undervejs, fortæller Peer Neslein der har sat sin store Kabe Royal 590 til salg og i stedet valgt den mindste, billigste, letteste og smalleste Kabe Classic, som hedder 470. Peer har nemlig en række planer for de kommende år.

Peer Neslein fortæller:
Nu har jeg efterhånden kørt med de fleste størrelser campingvogne og mærker, så efter 30 år som professionel campist, vender jeg nu tilbage til rødderne. Jeg startede selv med en Solifer 450 og i mit første samarbejde med Kabe/Intercamp i 2001 kørte jeg i en Kabe Briljant, som er luksusudgaven af min nye Kabe Classic 470, som er den “skrabede” model. Nu skal du tage udtrykket “Skrabet” med forbehold.
Så aftalen blev at jeg (og min kollega Mads Nielsen fra Campingferie.dk) selvfølgelig skulle køre Nordlys Turen i den nye Kabe, som jeg fristes til at kalde “Rødhætte”. Nu må vi se om det hænger ved.
Jeg har valgt den lille lette rejsevogn, da jeg er i gang med at planlægge en række spændende campingture som jeg skal gennemføre de næste år. De indebærer bl.a. små veje og bjerge og meget andet spændende.

Klargøring af campingvognen
Vognen blev tjekket og klargjort for et par dage siden hos Bije Fritid og Camping i Helsinge, somdet  sker for alle vogne firmaet leverer.

 

TV-antennen er standardudstyr, men solcellen på 120 watt er ekstraudstyr, som jeg bedt om at få monteret, så mit batteri altid er klar til afgang. Samtidigt er jeg ikke afhængig af 230 volt når jeg er på farten.

Solcellen ligger fint på taget. Typen hedder Go Camp og kommer fra Camper.dk

 

På Classic modeller er skorstenen ført op og ud gennem taget, så jeg har bedt om at få monteret den lidt længere skorsten, så sne ikke dækker for den og slukker fyret hvis der falder sne.

 

I gaskassen har jeg fået monteret Truma DuoComfort samt gasfiltre.

 

Gastest af systemet.

 

Komfuret bliver testet.

 

Vognen er klar til afgang. Jeg bad dem droppe vask af vognen, for inden jeg er tilbage i Brøndby for at pakke vognen er den snavset igen.

Tak til Bije Fritid og Camping for at få min vogn gennem systemet, så jeg kan komme ud af døren og nå det planlagte program med Nordlys Turen 2017, 1600 km længere mod Nord.

 

Jeg bad dem om ikke at spilde tiden på vask af vognen. Det er vigtige at den fungerer. Så skal vind, vand, sne og blæst nok klare resten. Alternativt klarer jeg det når jeg er hjemme igen. Jeg satte selv det danske Tempo 100 skilt på og det er lavet at meget tyndt materiale, så man ikke kan flytte det til en anden vogn. Men kan faktisk ikke få det af papiret uden at det går lidt i stykker.

 

 

Jeg er så utroligt heldig, at jeg hver gang ser en ren på samme sted på min vej op gennem Sverige, på vej mod Jönköping hvert år.

 

Vi er heldige på vores første rejsedag med ganske gode veje uden sne. Men vi har pigdæk på hele vores vogntog.

 

Rejseruten næsten rigtig på min telefon. Fatter ikke lige rejsetiden som er så forskellig. Ruten er på omkring 350 km.

 

Jeg har måttet justere mine spejle så de passer til vognen som er 230 cm bred. De var indstillet til 250 cm brede vogne. Så nu fyldet vogntoget ikke så meget i bredden.

 

Det er blevet mørkt og klokken er omkring kl 18.00 da vi er ankommet til Rosenlund Camping i Jönköping, hvor vi skal møde nogle af vores deltagere. De næste dage møder vi flere undervejs eller i Jokkmokk.

I løbet af de næste dage skal jeg nok fortælle om min nye vogn og dens udstyr og selvfølgelig om de mange ting vi oplever.

På gensyn i morgen
Mads, Rødhætte og Peer
Campingferie.dk

Relateret Artikler