31 Vrangfoss sluserne
Sluserne ved Vrangfoss.

Telemarkskanalen ligger som navnet siger i Telemarken i Sydnorge. Kanalen har ikke helt den samme berømmelse som Göta kanalen i Sydsverige – desværre, for den er absolut et besøg værd.
Kanalen blev færdig i slutningen af 1800-tallet og strækker sig fra Skien til Dalen, en strækning på godt 100 km. Man kan også sejle fra Skien til Notodden, men den er ikke helt så meget brugt som strækningen til Dalen. I august da vi var der, var det kun strækningen fra Skien til Dalen der blev besejlet af de 2 kanalbåde ”Henrik Ibsen” og ”Victoria”. I denne artikel har jeg valgt at koncentrere mig om strækningen fra Ulefoss til Dalen.
Man kan fint bruge et par uger på området med Telemark Kanalcamping som udgangspunkt til en større del af Telemarken. Læs Nils Bidstrup Mortensens rejsefortælling her.

Vi havde valgt at tage færgen fra Hirtshals til Langesund, en tur på 4½ time. Billetten for bil og campingvogn koster ca. kr. 1.500 for en enkelttur, så det kan ikke betale sig at køre over broerne. Det første vi møde på vej ind til Langesund er Langøytangen fyr, der ligger på øen Langøya.
Vi havde valgt at tage færgen fra Hirtshals til Langesund, en tur på 4½ time. Billetten for bil og campingvogn koster ca. kr. 1.500 for en enkelttur, så det kan ikke betale sig at køre over broerne. Det første vi møde på vej ind til Langesund er Langøytangen fyr, der ligger på øen Langøya.

Da vi planlagde turen havde vi valgt en meget centralt beliggende campingplads, nemlig Telemark Kanalcamping i Lunde, der ligger lige ned til kanalen. Fra Langesund er der kun ca. 65 km. Vi ankom til Telemark Kanalcamping sidst på eftermiddagen, hvor vi blev budt velkommen af Erling Skoe, der er ejer af pladsen. I receptionen er der turistinformation med kort og brochurer over en stor del af Telemarken. Derudover er der også en lille butik med forskellige fornødenheder og et større udvalg af forskelligt lystfiskerudstyr og meget mere.

Det er en rigtig dejlig plads med grusveje rundt på pladsen. På pladsen, hvor autocamper eller campingvognen skal holde er der også grus, så der er altid fast bund. Men som du kan se på billedet er der fint med græs, hvor man skal opholde sig, ikke noget med nedslidt græs og mudder. Der er el, vand og afløb ved alle pladser, og der WiFi på hele campingpladsen. Du kan læse mere om pladsen på deres hjemmeside www.kanalcamping.no.
Der er el, vand og afløb ved alle pladser, og der WiFi på hele campingpladsen.
Du kan læse mere om pladsen på deres hjemmeside www.kanalcamping.no

Kanalbådene – ”Henrik Ibsen” og ”Victoria” - mødes hver dag ca. kl. 13.10 lige ud for campingpladsen, hvor de hilser pænt på hindanden. En tur med en af kanalbådene begynder i Skien om formiddagen og ender i Dalen sidst på eftermiddagen eller modsat. Som det også fremgår af billedet, ligger der kanoer og kajakker ved kanalen. Dem kan man leje på campingpladsen, en mulighed mange benyttede sig af. Er man mere til landjorden eller måske til begge dele, udlejer campingpladsen også cykler, endda el-cykler, der gør cykelturen super behagelig! Jeg prøvede for første gang en tur på el-cykel – en super fed oplevelse – alle bakkerne var væk!
Kanalbådene – ”Henrik Ibsen” og ”Victoria” – mødes hver dag ca. kl. 13.10 lige ud for campingpladsen, hvor de hilser pænt på hindanden. En tur med en af kanalbådene begynder i Skien om formiddagen og ender i Dalen sidst på eftermiddagen eller modsat.

Næste dag gik vi en tur til Lunde sluse, der ligger 2-300 meter fra campingpladsen. Her ligger også en lille ”Sluse kro”, hvis man skulle blive lidt sulten. I Lunde er der kun et slusekammer, der hæver bådene 3 meter. Her er der lige kommet en flot lystsejler gennem slusen.

Telemark Kanalcamping ligger ca. 3-400 meter fra selve byen. Da vi manglede et nyt Norgeskort gik vi op til byens boghandel, men de havde ikke lige det, vi søgte, så de henviste os til den lidt større by - Bø. Så vi kørte de ca. 15 km til Bø og fandt det vi søgte. På byens torv er der fri WiFi, så kan man lige får tjekket sine mails. Da vi nu var i Bø, kørte vi ud til museet, der ligger lidt uden for byen. Bø Museum er indrettet i en gammel købmandshandel, hvor det hele står, som om købmanden bare lige havde forladt det hele for næsten 100 år siden.
Telemark Kanalcamping ligger ca. 3-400 meter fra selve byen. Da vi manglede et nyt Norgeskort gik vi op til byens boghandel, men de havde ikke lige det, vi søgte, så de henviste os til den lidt større by – Bø.

Butikken har stadig varer på hylderne.

Fra kontoret kunne købmanden holde øje med butikken. Teknikken på kontoret har udviklet sig noget siden købmanden forlod sin stol.

I tilknytning til købmandshandlen, er der bygget et nyt museum, hvor der er udstillet mange smukke folkedragter og mange violiner eller som de rettere hedder ”Hardingfela”. Der er nogle meget gamle og slidte, der har været med spillemændene til mange fester.

Men der er også nogle fra midten af 1900-tallet, de er utroligt smukke. Bemærk her er der ikke en snegl, men et smukt udskåret hoved.

Inden vi kører tilbage til Telemark Kanalcamping, hvor vi bor, fortsætter vi videre ad vejen op til Lifjell. Næsten oppe ved toppen er der en fantastisk udsigt over området og med søen Norsjö i baggrunden. På toppen af Lifjell er der mange løjper og hytter.

På vejen tilbage holder vi ind ved sluserne ved Vrangfoss. Det er de næste efter Lunde sluse på ned ad Telemark Kanalen mod Skien. Sluserne ved Vrangfoss er Telemark Kanalens største sluseanlæg med 5 slusekamre, der hæver bådene med 23 meter. Her er det ”Victoria” der er på vej ned mod Norsjö.
Her er det ”Victoria” der er på vej ned mod Norsjö.

Næste dag kører vi til Ulefoss, her er der 3 slusekamre, der hæver bådene med 11 meter. Højdeforskellen mellem Norsjö og Dalen er 57 meter. Her møder vi ”Henrik Ibsen”, der lige har kommet gennem sluserne ved Ulefoss. Ulefoss er også kendt for sin metalindustri, prøv næste gang du ser et stort kloakdæksel i gaden om ikke der står Ulefos på det?
Her møder vi ”Henrik Ibsen”, der lige har kommet gennem sluserne ved Ulefoss.

Fra Ulefoss fortsætter vi mod nord op langs Norsjö, her er der mange frugtplantager, der næsten ligner vinmarker. Allerede sidst i august er man ved at plukke æbler.

I dag følger vi kanalen mod Dalen, der er endestation for Telemarks Kanalen. Men inden vi kører ned til byen Dalen fortsætter vi til Grimsdalen, der ligger lidt vest for Dalen. Her skal vi besøge fjeldgården ”Grimdalen”, der er den norske billedhugger Anne Grimsdalens barndomshjem (1899 – 1961). Det er i dag indrettet til galleri og museum, men det er desværre lukket her sidst i august.
I dag følger vi kanalen mod Dalen, der er endestation for Telemarks Kanalen.

Så vi fortsætter til Dalen, der ligger godt gemt mellem høje fjelde. Så næsten uanset hvilken vej man vælger, så går den i mange serpentiner sving inden man er nede i byen. Fra et af svingene er der denne flotte udsigt.

Et af Norges flotteste og mest kendte hoteller er ”Hotel Dalen”, der ligger midt i byen. Hotellet er opført i 1894, men gik desværre i forfald op gennem 1900-tallet, ikke mindst efter 2. verdenskrig, hvor tyskerne havde okkuperet det. Men efter en gennemgribende restaurering, der blev færdig i 1992, står den store ejendom nu som et eventyrhotel.

Vi havde set bæverhytter mange steder på vores ture i Telemarken, men desværre ingen bævere set. Erling Skoe fortalte, at der var bævere ikke ret langt fra campingpladsen og der kunne vi næsten ikke undgå at se nogen, så på vores sidste aften på Telemark Kanalcamping gik vi hen til det anviste sted. Og ganske rigtigt, vi havde ikke mere end lige sat os, før den første bæver kom svømmende forbi. Der nåede at komme mange inden det blev for mørkt til at se dem.

Den sidste morgen på campingpladsen. Vi havde haft nogle utroligt dejlige og spændende dage her og oplevet meget mere end der kan blive plads til i denne artikel, så en ferie i Telemarken og på Telemark Kanalcamping kan varmt anbefales.
Den sidste morgen på campingpladsen.