default logo

Nordkapp Vintertur 2015 – Del 11 – Fra Kautokeino over Karesuando til Jokkmokk

12. februar 2015

IMG_2395

Peer Neslein fortæller:
Klokken er 8 om morgenen og vi holder uden for Kautokeino Camping og når man ser farverne på himlen tegner det til en dejlig dag. Vi har overnattet der hvor vi holder og det har været fint.

 

Det har været en fornøjelse at køre med mit vogntog som har fungeret perfekt på turen. Nu kender jeg jo Kabe, men min Toyota Land Cruiser har været en drøm at køre i. Den har kørt 8,4 km/l og det er jeg tilfreds med. Den er chiptunet og har omkring 200 hk og et drejningsmoment på omkring 500 Nm.

Det har været en fornøjelse at køre med mit vogntog som har fungeret perfekt på turen. Nu kender jeg jo Kabe, men min Toyota Land Cruiser har været en drøm at køre i. Den har kørt 8,4 km/l og det er jeg tilfreds med. Den er chiptunet og har omkring 200 hk og et drejningsmoment på omkring 500 Nm.

 

Visse steder ser vejen meget lige og lang ud.

Visse steder ser vejen meget lige og lang ud.

 

Vi forlader Norge og kører ind i Finland som vi lige skal krydse igennem og vores telefoner springer en time frem i tiden, da Finland er en time foran de andre nordiske lande.

Vi forlader Norge og kører ind i Finland som vi lige skal krydse igennem og vores telefoner springer en time frem i tiden, da Finland er en time foran de andre nordiske lande.

 

Vi forlader Finland og kører ind i Sveriges nordligste by Karesuando, hvor knivfabrikken af samme navn har ligget i mange år. Her har jeg en aftale med Per-Erik Niva som overtog fabrikken for et par år siden og som har løftet Karesuando Knive op i en klasse for sig selv, med hensyn til design og kvalitet.

Vi forlader Finland og kører ind i Sveriges nordligste by Karesuando, hvor knivfabrikken af samme navn har ligget i mange år. Her har jeg en aftale med Per-Erik Niva som overtog fabrikken for et par år siden og som har løftet Karesuando Knive op i en klasse for sig selv, med hensyn til design og kvalitet.

 

Firmaet laver bl.a. de populære kopper af træ som vandrere og andre bruger.

Firmaet laver bl.a. de populære kopper af træ som vandrere og andre bruger.

 

Her er et lille udvalg af firmaet mange produkter, som man nu skruer lidt ned for at koncentrere sig om et udvalg af de mest populære varer som knive og økser.

Her er et lille udvalg af firmaet mange produkter, som man nu skruer lidt ned for at koncentrere sig om et udvalg af de mest populære varer som knive og økser.

 

Materialerne der anvendes er lokale materialer som birketræ, skind fra Elg og Ren, renhorn og gevir fra elg. Stålet er fra Kiruna.

Materialerne der anvendes er lokale materialer som birketræ, skind fra Elg og Ren, renhorn og gevir fra elg. Stålet er fra Kiruna.

 

Karesuando knive har bl.a. fremstillet en række knive til mellemøsten med brillanter i skæftet. Prisen for denne er kr. 25.000. Men så er bladet også Damascusstål. Mon ikke min kone ville blive glad for at få lidt brillanter.

Karesuando knive har bl.a. fremstillet en række knive til mellemøsten med brillanter i skæftet. Prisen for denne er kr. 25.000. Men så er bladet også Damascusstål. Mon ikke min kone ville blive glad for at få lidt brillanter.

 

Jeg køber denne lommekniv med et blad på 6,5 cm. Jeg har længe ønsket mig en samisk lommekniv og nu er den der. Prisen er omkring kr. 800 (svenske).

Jeg køber denne lommekniv med et blad på 6,5 cm. Jeg har længe ønsket mig en samisk lommekniv og nu er den der. Prisen er omkring kr. 800 (svenske).

 

eg køber også denne lille dolk med en skede som kan sidde vandret i livremmen. Den er designet så man kan sidde ned, bl.a. til ryttere, bilister og andre, uden at den generer. Husk at tjekke knivloven før du medbringer og anvender knive.

eg køber også denne lille dolk med en skede som kan sidde vandret i livremmen. Den er designet så man kan sidde ned, bl.a. til ryttere, bilister og andre, uden at den generer. Husk at tjekke knivloven før du medbringer og anvender knive.

 

 

Sidst på dagen skal vi lige prøve et fortelt uden stænger, men med luftkanaler, som skal på Hanne og Hennings campingvogn,

Sidst på dagen skal vi lige prøve et fortelt uden stænger, men med luftkanaler, som skal på Hanne og Hennings campingvogn,

 

Hanne pumper teltet op med håndpumpen, men det er hårdt når det er koldt, da luftfylden er mindre i frostvejr, så der skal pumpes mere, men det lykkes.

Hanne pumper teltet op med håndpumpen, men det er hårdt når det er koldt, da luftfylden er mindre i frostvejr, så der skal pumpes mere, men det lykkes.

 

Her er navnet på forteltet Kampa Rally Air Pro 330.

Her er navnet på forteltet Kampa Rally Air Pro 330.

 

En anden mulighed med luftteltet er at pumpe det op med en lille kompressor som får strøm fra bilens batteri.

En anden mulighed med luftteltet er at pumpe det op med en lille kompressor som får strøm fra bilens batteri.

 

Mads skal prøve luftteltet og tilslutter kompressoren til bilens batteri og teltets påfyldningshul. Man skal altså kun pumpe op et sted.

Mads skal prøve luftteltet og tilslutter kompressoren til bilens batteri og teltets påfyldningshul. Man skal altså kun pumpe op et sted.

 

Teltet pumpes op på lidt over et minut og Henning er inde og mærke om det har fået nok luft.

Teltet pumpes op på lidt over et minut og Henning er inde og mærke om det har fået nok luft.

 

Teltet har en slags gardiner som sidder fast med velcro som er nemme at rulle ned, da de skal gemmes i posen under hvert vindue.

Teltet har en slags gardiner som sidder fast med velcro som er nemme at rulle ned, da de skal gemmes i posen under hvert vindue.

 

Hanne er rundt og rulle gardinerne væk fra vinduerne.

Hanne er rundt og rulle gardinerne væk fra vinduerne.

 

Teltet er oppe og skal stå det næste døgn.

Teltet er oppe og skal stå det næste døgn.

 


Tak for atter en dejlig dag i de nordiske lande. Det er dejligt igen at være tilbage i Jokkmokk, som ikke længere er fyldt med udstillere, men er blevet en rolig by med en rolig campingplads. Men absolut et besøg værd.

 

I morgen går turen til Umeå og vi er spændte på at se hvordan vejret arter sig, så vi måske i løbet af nogle dage kan prøve at køre på tørre veje.

På gensyn
Mads & Peer
Stormjægerne

 

Relateret Artikler

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk