default logo

Ekspedition Ulveskansen

21. marts 2010

Campingferie gennemfører jævnligt ture til Hitlers Ulveskanse i det nordøstlige Polen, tæt på Kaliningrad, Littaun og Hviderusland.
Ulveskansen er navnet på et stort bunkersanlæg fra 2. verdenskrig, hvor Hitler ophold sig ca. 800 dage under krigen. Ingen kendte til dette bunkersanlæg som omfatter ca. 80 bunkers spredt ud over flere områder. Først da den Røde hær trængte frem fra øst opdagede de, at de store skove og sumpede områder var gemmested for topfolkene fra det 3. rige.
Da tyskerne forlod Ulveskansen prøvede de at sprænge de mange bunkers i luften, men det lykkedes kun delvist. En af de personer der er blevet mest kendt i forbindelse med Ulveskansen var den tyske officer Claus von Stauffenberg, der gennemførte et attentat mod Hitler, netop i Ulveskansen.
Attentatet er bl.a. blevet kendt som ”Operation Valkyrie”, der er udkommet som film hvor hovedpersonen spilles af Tom Cruise.
Her er en reportage fra en af Campingferies guidede campingture til Ulveskansen.

Her ligger Ulveskansen i Polen.

Ulveskansen ligger i det nordøstlige Polen.

Peer Neslein fortæller: Vi er på vej gennem Polen mod en campingplads halvvejs til Ulveskansen. Da der ikke er så mange motorveje og vi har valgt at opleve Polen via de mindre veje, kommer vi gennem mange byer, hvor vi får et indtryk af landet.

Peer Neslein fortæller:

På Casus camping i byen Lasin  hvor vi har meldt vores ankomst, bliver vi modtaget med pølser og Gløck, mens Januz som er lejrchef, fortæller om Polen. I baggrunden i den hvide bygning er der iøvrigt et dejlig restaurant.

På Casus camping i byen Lasin hvor vi har meldt vores ankomst, bliver vi modtaget med pølser og Gløck, mens Januz som er lejrchef, fortæller om Polen. I baggrunden i den hvide bygning er der iøvrigt et dejlig restaurant.

Næste morgen holder vi et informationsmøde så alle ved hvad vej vi skal mod Ulveskansen, ligesom vi afteler hvem der følges ad. Det er nemmere at køre i grupper på 4-6 vogne, i stedet for 20 vogne sammen. Jeg vælger ofte at køre sidst for at kunne sikre at vi ikke efterlader nogen i vejkanten.

Som andre tidligere østlande vi har kørt i, må vi konstatere at færdselsregler ikke er noget man altid tager særligt alvorligt. Resultatet er ca. 5.000 døde i trafikken om året.

Flere steder langs landevejene sælger de lokale alt godt fra deres egen have, eller de store skove. 15 kr. for en stor pose kantareller er billigt.

Vi er nået til indkørslen til Ulveskansen, hvor vi betaler 56 Slotzy som er ca. 100 kr. Beløbet dækker overnatning på ”campingpladsen” i en dag. Næste dag betalte vi 20 slotzy, ca. 40 kr. for at overnatte.

Vi krydser jernbanen ved Gierloz som området hedder. Jernbanen blev bl.a. brugt af Hitler og til transport af forsyninger til området. Du kan lige skimte vores campingvogne og autocampere i baggrunden. Jeg ankommer som den sidste, så jeg er sikker på at der ikke holder nogen på landevejen som er kørt i stykker.

Campingområdet ligger i forlængelse af parkeringsområdet, som sikkert fyldes op om dagen.

Campingområdet ligger i forlængelse af parkerings området, som sikkert fyldes op om dagen.

Vores gruppe på 17 vogne fra Campingferie er de eneste på pladsen og hotellet lukker kl. 16.00 og så er vi faktisk alene i området. Og så er det tid til at få snakket lidt om turen gennem Polen, da vi har kørt i flere grupper til området. Der er ingen af deltagerne der kender hinanden i forvejen så vi skal også lige have snakket med alle i gruppen.

Næste morgen står solen højt på himlen og der ser meget mere hyggeligt ud end i går aftes, da mørket faldt på og der var meget mørkt. Men så er det jo rart at vide at vi er på stedet 17 vogntog sammen. Havde vi været her helt alene havde det måske været lidt ensomt.

Vi holder hvor vi har lyst til på området, som kun råder over få  230 volt eludtag, som vi deler imellem os.

Vi holder hvor vi har lyst til på området, som kun råder over få 230 volt eludtag, som vi deler imellem os.

Hotellet er en gammel bunkers fra krigens tid som er blevet indrettet til et lille hotel og en restaurant, der lukker tidligt desværre. 2 døre i enden af hotellet er åbne hele døgnet, da de rummer nogle dame- og herretoiletter og et brusebad inde hos mændene. Det låner vi gerne ud til kvinderne, selv om de fleste af deltagerne tager bad i deres vogne. For nogle er det første gang de bruger alle faciliteterne i deres campingvogne og autocampere.

Jeg har aftalt at en engelsktalende guide skal vise os rundt i området og det gør han meget grundigt.

Da vi går ind i bunkersområdet ser vi bla. stedet hvor Claus von Staffenbergs bombe eksplodere i forbindelse med attentatet på Hitler den 20. juli 1944.

Da vi går ind i bunkersområdet ser vi bl.a. stedet hvor Claus von Staffenbergs bombe eksplodere i forbindelse med attentatet på Hitler den 20. juli 1944.

Hitlers personlige bunkers med 8-10 meter tykke mure er bunkers nr. 13.

Skilte advarer om at det er usikkert at gå ind i de mange bunkers, men guiden viser os hvor vi godt kan gå ind i mørket ad små gange.

På bygningerne kan man se at sprængladninger har været placeret midt i bygningen da den skulle sprænges. Men det er ikke lykkedes helt.

På toppen af flere bunkers var placeret kanonbatterier, men det er på eget ansvar at prøve at kravle op og se hvad der er der oppe.

Et kig ind i en bygning hvor gulvet mangler.

Vi er kørt ca. 20 km længere mod nord til et andet bunkersanlæg i Mauerwald.

Her er nogle af bygninger blevet beklædt med søgræs for at vegetation nemmere kun gro og derved skjule de mange bunkers. Jan og Joan (Joan i kørestol) kunne også komme rundt og se de fleste ting.

I denne bunker træder man lige ind ad døren og kigger ind i et skydeskår. Her ville det være svært at trænge ind.

I mauerwald er det muligt at komme nemt op over bunkersanlægget via et stillads som igen fører op til en udsigtsplatform.

Udsigten fra toppen giver kun udsigt til træer og søer. Man kan ikke se nogle af de mange bunkers der gemmer sig under trækronerne.

Vi er kørt længere mod nord til et gammelt tysk sluseanlæg som aldrig er blevet færdigt.

Vores sidste mål på denne tur er et gravmausoleum tegnet af Bertel Thorwalsen, som ligger ca. 2 km fra den russiske grænse.