default logo

Europas længste campingtur

20. marts 2001
Jann NIelsen og Peer Neslein fra Campingferie.dk før starten på deres lange campingtur.

Jann NIelsen og Peer Neslein fra Campingferie.dk før starten på deres lange campingtur.

”Gibraltar – Nordkapp Ekspeditionen”

Hvem drømmer ikke om en rejse gennem de europæiske lande fra syd til nord. Og hvorfor ikke hægte en luksus campingvogn efter bilen, så man er uafhængig af hotelværelser og overfyldte restauranter.
Rejseskribenten Peer Neslein der er Danmarks første professionelle campist, hægtede en af de største, dyreste og bredeste campingvogne efter bilen og kørte gennem hele Europa fra syd til nord og retur. Med på turen var Peers bror, TV-fotografen Jann Nielsen, som benyttede lejligheden til at filme 4 tv-programmer undervejs.

Ideen med turen var at teste hvordan det var at køre gennem Europa med en ca. 8 meter lang og 250 cm bred campingvogn. Turen forgik i august og september 2001.


Turen tog 24 dage og blev på 12.400 km.

Ruten med Europas længste campingtur er malet bag på Peers campingvogn.

Ruten med Europas længste campingtur er malet bag på Peers campingvogn.

 

Luksus campingvogn Campingvognen var en KABE Royal 720 TDL King Size (250 cm bred), som blev trukket af en Hyundai Santa Fe, 2,0 turbo diesel med 4-hjulstræk.

Luksus campingvogn. Campingvognen er en KABE Royal 720 TDL King Size (250 cm bred), som blev trukket af en Hyundai Santa Fe, 2,0 turbo diesel med 4-hjulstræk. Her hygger de 2 rejsende svende sig i vognen under et stop i Düsseldorf, hvor vognen blev præsenteret på den store Campingudstilling. Jann Nielsen (tv) og Peer Neslein.

Info om turen og udstyret:
Peer Neslein fortæller om turen:
Rejsen startede i København. Herfra kørte vi gennem Tyskland og Belgien til Paris hvor vi fandt en hyggelig campingplads. Næste mål var Atlanterhavskysten ved Pyrenæerne hvor grænsen blev krydset til Spanien.
Så gik turen over den spanske højslette til Madrid og videre mod Malaga og kystvejen langs solkysten.

Undervejs testede vi et Dometic aircondition-anlæg i campingvognen, som er en rigtig rar ting når turen går sydpå. Vi testede også en Oyster fuldautomatisk satellitparabol som var udstyret med motor. Den åbner og lukker automatisk når man tænder for den. Den finder selv satelliter og tv-stationer og det er rart når man holder et nyt sted hver dag. Man trykker på knappen på fjernbetjeningen og parabolen rejser sig og drejer rundt og finder selv de danske tv-stationer samt ca. 200 udenlandske. Utroligt men dejlig nemt. Med en Oyster parabol er det slut med at stå i klædeskabet og dreje på antennemasten i timevis.
Siden turen har de danske udbydere at programmer (Viasat og Canal Digital) ændret deres signal på satellitterne, så man nu skal købe et specielt dekoderkort, hvis man vil se dansk tv i det sydlige Europa.

Vi havde også udstyret campingvognen med en inverter som lavede vores 12 volt strøm fra batteriet om til 230 volt. På den måde havde vi altid 230 volt i campingvognen så vi om aftenen kunne lade vores bærbare PC og telefoner op.

 

Parabolen og aircon testes undervejs.

Parabolen og aircon testes undervejs.

 

På vej mod syd i Spanien efter Pyrenærerne.

På vej mod syd i Spanien efter Pyrenærene.

 

IMG_3290

Der køres på højsletten omkring Madrid.

Europas sydligste punkt
Peer Neslein fortsætter:
Fra Malaga gik vores tur videre sydpå over de spanske Sierre Nevada bjerge til Spaniens og Europas sydligste by Tarifa, hvor vi fandt en dejlig campingplads hvor der var god plads til vores næsten 13 meter lange vogntog.
Et par af campingpladserne undervejs sydpå var så små, at vi ikke kunne komme ind på pladsen. Men nu havde vi nået vores sydligste punkt, efter 6 dage og 3.300 km.

Næste dag kørte vi til Gibraltar for at besøge ”The Rock”, som den engelske klippeø med de kendte aber kaldes af de lokale. Og det var en stor oplevelse at kunne stå og kigge over havet til Afrika og bjergkæden Atlasbjergene, som hæver sig i horisonten.

Når man kigger ud over havet mod Afrika, som ligger 14 km væk på den anden side af Gibraltarstrædet, har man Atlanterhavet på højre hånd og Middelhavet på venstre hånd, kun adskilt af Gibraltarstrædet hvor vandene mødes.

Der skrives dagbøger på Europas sydligste campingplads i Tarifa.

Der skrives dagbøger på Europas sydligste campingplads i Tarifa.

 

Stemningsbillede i Tarifa.

Stemningsbillede i området ved Tarifa.

 

IMG_3658

Indkørslen til campingpladsen i Tarifa.

 

Vi parkerer i Spanien og går over grænsen til Gibraltar.

Vi parkerer i Spanien og går over grænsen til Gibraltar.

 

Vi skal selvfølgelig ind på den engelske halvø Gibraltar.

Vi skal selvfølgelig ind på den engelske halvø Gibraltar.

 

Vi er på toppen af klippen på Gibraltar og kigge på de kendte aber.

Vi er på toppen af klippen på Gibraltar og kigge på de kendte aber. En turist fodrer en abe.

 

Det sydlige mål på turen er nået. Nu er der bare lige 6.000 km til Nordkapp og små 3.000 km hjem fra Nordkapp.

Det sydlige mål på turen er nået. Nu er der bare lige 6.000 km til Nordkapp og små 3.000 km hjem fra Nordkapp.

 

Kurs mod nord
Efter den store oplevelse  med Europas sydligste punkt og Gibraltar vendte vi næsen og vogntoget mod nord.

På vej mod nord.

På vej mod nord.

 

IMG_3825

Vi har valgt at følge vejen langs solkysten på vej mod nord. Her nærmer vi os Barcelona.

Vores næste mål var København, hvor bil og campingvogn blev tjekket før turen fortsatte op midt gennem Sverige ad vej 45 (Indlandsvejen) til Elmia udstillingen i Jönköping, hvor vi skulle udstille vognen før vi forsatte til Polarcirklen og kørte ind i samernes og midnatssolens land.

 

Vi er nået til Elmia. Et Isabella Shadow er monteret.

Vi er nået til Elmia. Et Isabella Shadow er monteret.

 

Direktør for Kabe, Alf Ekstrøm og frue ønsker os forsat god tur.

Direktør for Kabe, Alf Ekstrøm og frue ønsker os forsat god tur.

 

Vi var dog for sent på den til at kunne opleve midnatssolen, men vejene er gode og farverne nordpå blev mere og mere orange efterhånden som vi kom længere mod nord.

Vi var dog for sent på den til at kunne opleve midnatsolen, men vejene er gode og farverne nordpå blev mere og mere orange efterhånden som vi kom længere mod nord.

 

Vi så mange rener og nød at vi havde vejene for os selv. Temperaturerne på 30-35 graders varme som vi havde haft på Gibraltar for få dage siden, var blevet afløst af et kraftigt temperaturfald der nærmede sig frysepunktet.

Vi så mange rener og nød at vi havde vejene for os selv. Temperaturerne på 30-35 graders varme som vi havde haft på Gibraltar for få dage siden, var blevet afløst af et kraftigt temperaturfald der nærmede sig frysepunktet.

Så nåede vi Nordkapp
Og så kom vi til Nordkappplateauet, hvor vi kørte helt ud til kanten hvor Europa slutter – 307 meter over Nordishavet.

Vi glæder os over at vi har nået turens nordligste punkt, efter at have kørt 9.824 km på 20 dage. Så ferie har det ikke just været. Men vi kan jo lide det.
Både campingvogn og bil har fungeret upåklageligt. Specielt glade har vi været for det store bruserum i campingvognen som er blevet brugt hver dag. Her nordpå er det også rart med centralvarme og ikke mindst gulvvarme. Den svensk byggede KABE campingvogn er opbygget og udstyret så man er uafhængig af campingpladsernes faciliteter.

 

Nordkapp

Nordkapp.

 

Nordkapp en efterårsdag i september, hvor vi er alene på toppen.

Nordkapp en efterårsdag i september, hvor vi er alene på toppen.

 

Det er blæsende koldt på klippen 307 meter over Nordishavet.

Det er blæsende koldt på klippen 307 meter over Nordishavet.

 

Et klassisk billede ved globen på Nordkapp plateauet.

Et klassisk billede ved globen på Nordkapp plateauet.

 

Det er ikke kønt - men vellignende, taget med selvudløser. Vi ligner 2 undslupne fra en institution.

Det er ikke kønt – men vellignende, taget med selvudløser. Vi ligner 2 undslupene fra en institution.

 

Dejlige Norge.

Dejlige Norge.

Få dage senere er vi tilbage i København hvor speedometeret viser at vi har kørt 12.400 km på 24 dage.

Europas længste campingtur er slut og vigtigst af alt, gik det rigtig godt med at køre med en 250 cm bred campingvogn efter bilen, gennem hele Europa, slutter Peer Neslein, der allerede har nye spændende camping-ekspeditioner på tegnebræddet.

 

Relateret Artikler

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik Læs mere

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk